ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

اختتامیه جایزه قلم زرین برگزار شد

اختتامیه جایزه قلم زرین هفته گذشته در انجمن قلم با حضور نویسندگانی چون محسن پرویز و راضیه تجار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه جایزه قلم زرین هفته گذشته در انجمن قلم با حضور نویسندگانی چون محسن پرویز، راضیه تجار، کامران پارسی‌نژاد، عباس براتی‌پور برگزار شد.


مراسم اختتامیه جشنواره قلم زرین برگزار شد

 

در این مراسم، محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم با اشاره به سختی برگزاری جشنواره قلم زرین در ابتدای سال اظهار داشت: جمع‌آوری تمام کتاب‌هایی که سال گذشته به عنوان تاریخ انتشار آنها درج شده، کار سختی است. هر سال آمار که می‌گیریم با این مسئله مواجه می‌شویم که مثلا اطلاعات کتاب در خانه کتاب، در سال 95 ثبت شده است؛ در حالی که این آثار در سال 93 و 94 منتشر شده اند. کتاب‌هایی هم بود که در این آمار ثبت نشده بود اما در سال 95 منتشر شده‌اند. این مسئله فشار کار را زیادتر و کار داوران را سخت‌تر کرد.

وی درباره نقاط ضعف در اجرای برنامه‌های فرهنگی افزود: گاهی نقاط ضعف و اشتباهاتی در حوزه‌های فرهنگی دیده می‌شود. امیدوارم دقت نظر ما باعث شود این خطاها به حداقل برسد. زمانی مجبور شدیم جشنواره قلم زرین را در روز دیگری غیر از روز قلم برگزار کنیم. خوشبختانه جشنواره قلم زرین، از اولین دوره مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. از سال گذشته نهاد کتابخانه‌های عمومی هم به کمک جشنواره آمد.

 

از پیشکسوتان اهل قلم تجلیل شد

 

مراسم تجليل از پیشکسوتان اهل قلم همراه با رونمایی از کتاب «یادگار ماندگار» در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی با حضور پیشکسوتانی چون سیدعلی موسوی گرمارودی، جواد محقق، هوشنگ مرادی کرمانی و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب برگزار شد.

در این مراسم، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اتفاق خوبی که از سال گذشته در خانه کتاب انجام شد، گفت: آقای طاهری‌فرد عکاس خوش ذوق و سلیقه‌مند مجموعه‌ای از پرتره‌های اهالی قلم و نویسندگان ایرانی را آماده کرد. این افتخار را داشتیم که 110 اثر پرتره را پخش کنیم. با وجود آنکه برخی از عزیزانی که عکس آنها به نمایش گذاشته شد، زنده بودند اما تصویر خوبی از آنها نداشتیم. این یکی از دلایلی بود که خانه کتاب این پروژه را انجام داد.

وی افزود: در وب‌سایت‌ها خلأ بسیار عجیبی برای به تصویر کشیدن اهالی قلم وجود دارد. دفتر دوم پرتره نویسندگان در دست تدوین است. اسفند ماه که دفتر اول تمام شد، دفتر دوم را آغاز کردیم. همه عزیزانی که در دفتر اول تصویرشان آمده، متولدین قبل از سال 1330 هستند. خانه کتاب وظیفه خود می‌داند، به دنبال تک تک اهالی قلم و تاثیرگذاران فرهنگی برود.

 

«انار و گل سرخ» با موضوع آموزش آشپزی رونمایی شد

 

آریانا باندی، به عنوان تنها فرد ایرانی شناخته می‌شود که در شبکه نشنال جئوگرافی به اجرای برنامه پرداخته است. باندی مدتی قبل «انار و گل سرخ» را به زبان انگلیسی تألیف کرد و سام قریبیان این کتاب را به فارسی برگرداند و توسط نشر روزنه وارد بازار کتاب کرد. علیرضا بهشتی مدیر نشر روزنه و سام قریبیان مترجم اثر، کسانی بودند که در این مراسم صحبت کردند. از آریانا باندی نیز کلیپی به نمایش درآمد که در آن نسخه فارسی کتابش را با عبارت «شگفت‌انگیز» توصیف کرد.

بهشتی مدیر نشر روزنه، ایرانی بودن غذاهای آموزش داده شده در کتاب «انار و گل سرخ» را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: «آنچه تفاوت ما را با دیگران مشخص می‌کند ملیت ماست و آریانا باندی در کتاب خود این ملیت را مورد توجه قرار داده است و من این کتاب را به این دلیل دوست دارم که روح ایرانی در آن تقویت شده است. «انار و گل سرخ» با مقاله‌ها و داستان‌های جذابی شیوه طبخ غذاهای مختلف، از قلیه ماهی جنوب تا باقلا قاتوق شمالی را آموزش می‌دهد و این نوشته‌ها مثل زعفران فرد اعلاء به این کتاب رنگ و بو بخشیده است.

 

مراسم بزرگداشت شهدای نسل‌کشی بوسنی و هرزگوین برگزار شد

 

مراسم پیاده‌روی صلح «مارش میرا» به منظور بزرگداشت شهدای نسل‌کشی سربرنیتسا (در جریان جنگ دهه ۱۹۹۰ میلادی در منطقه بالکان) در کشور بوسنی‌ و هرزگوین برگزار شد. این آیین، محفلی برای گردهمایی مسلمانان، مسیحیان صلح‌طلب و اهالی فرهنگ و ادبیات از نقاط مختلف کره خاکی است تا در آن اندیشه صلح همگانی ترویج شود.

بر اساس این گزارش، مجید قیصری برگزیده هشتمین دوره جایزه جلال و نویسنده آثار تحسین‌شده‌ای چون «نگهبان تاریکی»، «شماس شامی»، «سه کاهن» و «سه دختر گل‌فروش»، مرتضی قاضی مستندنگار و پژوهشگر تقدیرشده و محقق و نویسنده کتاب‌هایی چون «تنهای تنها»، رادمان رسولی مهربانی کارشناس ارشد ادبیات فارسی دانشگاه تهران و برنده مدال طلای المپیاد ادبی دانش‌آموزی در سال 1390، حامد عسکری برگزیده هفتمین دوره جشنواره شعر فجر و صاحب آثاری چون «حال و حوّایی از ترنج و بلوچ» و «خانمی که شما باشید»، افروز مهدیان برگزیده جشنواره داستان کوتاه پایداری در سال 1394 و نویسنده کتاب‌هایی چون «یادگاران فتح؛ بر اساس زندگی شهید مجید پازوکی، محسن رضوانی شاعر و نویسنده رمان «گچ‌پژ»، حسن حبیب‌الله زاده نویسنده کتاب‌ «شلاق با تشدید بالای لامش» و کارگردان مستند «فیروزه» بر اساس زندگی شاعران و نویسندگان، محمدرضا شهیدی‌فرد رزمنده حاضر در جنگ بوسنی و کارشناس برنامه‌هایی چون «مردم ایران سلام» و «پارک ملت» و مریم برادران صاحب بیش‌ترین اثر در انتشارات روایت فتح و مستندنگار برنده جایزه جلال به خاطر کتاب پرفروش «ر»، نویسندگانی هستند که در مراسم پیاده‌روی صلح (مارش میرا) شرکت خواهند داشت.

 

نشست خبری دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی برگزار شد

 

نشست خبری هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور غلامعلی حداد عادل در بنیاد سعدی برگزار شد.

حداد عادل در این مراسم گفت: این دوره هشتاد و چهارمین دوره آموزشی ماست که به مدت یک ماه در ایران برگزار می‌شود. در این دوره 145 نفر از 44 کشور جهان پذیرفته شدند که به مدت یک ماه از دوازدهم تیر ماه در ایران حضور خواهند داشت و کلاس‌ها در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود. آنها در مدت اقامت در ایران، علاوه بر آموزش زبان فارسی به مدت روزانه 6 ساعت، از مناطق مختلف تهران به صورت فوق برنامه بازدید خواهند کرد.

وی افزود: در مدت اقامت در ایران، پذیرفته‌شدگان دوره دانش‌افزایی به اصفهان و کاشان سفر خواهند کرد و از میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری این مناطق دیدن می‌کنند. این دوره مهم‌ترین دوره بنیاد سعدی در طول سال است.

حدادعادل در ادامه درباره تفاوت دوره دانش‌افزایی امسال با سال‌های گذشته اظهار داشت: تمام مراحل ثبت‌نام و آموزش از طریق فضای مجازی صورت گرفته. علاوه بر این امسال داوطلبان قبل از پذیرش در امتحان اینترنتی شرکت کردند و ما حداقلی از دانش زبان فارسی را برای پذیرش شرط قرار دادیم.

 

انتهای پیام/

                                                                       رویدادهای ادبی در هفته‌ای که سپری شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.