جهانگیری درمجمع نمایندگان استان كردستان:

نباید كسی بخاطر مسایل معیشتی به شغل طاقت فرسای كولبری اشتغال داشته باشد

معاون اول رییس جمهور گفت: باید با برنامه ریزی و تلاش ،‌ مشكلات مردم در مناطق مرزی نظیر كردستان را برطرف كنیم.

نباید كسی بخاطر مسایل معیشتی به شغل طاقت فرسای كولبری اشتغال داشته باشدبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در دیدار با مجمع نمایندگان استان كردستان، با اشاره به سوابق تاریخی و نقش آفرینی كردستان در صیانت از مرزهای كشور و حضور معنادار در عرصه های مختلف نظیر انتخابات ریاست جمهوری، اظهارداشت: مردم استان كردستان حق بزرگی به گردن ایران دارند و با وجود همه مشكلات حضوری گسترده،‌آگاهانه و معنادار در پای صندوق های رای داشتند كه این موضوع عظمت مردم كردستان را نشان می دهد.


وی ضمن تشكر از مشاركت همه جانبه و اعتماد بالای استان كردستان به دكتر روحانی برای ادامه مسیر،‌ گفت: امیدوارم مسایل این استان نظیر ایجاد راه های روستایی و توسعه صنعتی و كشاورزی در چارچوب اجرای سند توسعه كردستان هرچه سریعتر مرتفع شود.
معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه زیبنده جمهوری اسلامی نیست كه پس از گذشت نزدیك به چهل سال از عمر انقلاب هنوز محرومیت در بخش هایی از كشور وجود داشته باشد،‌گفت: به عنوان معاون اول رییس جمهور پیگیر رفع موانع توسعه استان بر اساس سند توسعه كردستان خواهم بود تا مردم شریف این استان شاهد اتفاقات خوبی در آینده باشند.
دكتر جهانگیری با بیان اینكه تمام قول هایی كه در سفر رییس جمهور به استان داده شده محقق خواهد شد،‌ گفت: مسایل قومی ، سیاسی و مذهبی نباید مانعی بر سر حل مشكلات كشور و نیازهای مردم باشد.

وی با یادآوری محدودیت های مالی دولت برای توسعه عمرانی، خواستار تشریك مساعی استاندار و نمایندگان كردستان برای فراهم كردن زمینه های حضور بخش خصوصی به منظور توسعه صنعتی بویژه ایجاد صنایع تبدیلی به منظور اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای كشاورزان شد.

معاون اول رییس جمهور ایجاد زیرساخت هایی نظیر تكمیل راه آهن تهران- همدان - سنندج را وظیفه دولت دانست و گفت: با خرید هواپیماهای جدید تعداد پروازها به مركز استان افزایش خواهد یافت.

جهانگیری با بیان اینكه داشتن مرز مشترك با كشور همسایه می تواند به كانون خوبی برای توسعه استان تبدیل شود،‌تصریح كرد: دولت امیدوار است تا تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان در مجلس شورای اسلامی بخشی از مسایل مرزی در كردستان حل و فصل شود.

وی سپس به موضوع كولبری در استان اشاره كرد و با ابراز تاسف از رواج این شغل طاقت فرسا به دلیل مشكلات معیشتی،‌ اظهار داشت: دیدن تصاویر مردم منطقه كه برای امرار معاش از طریق كولبری بارهای سنگین و حجیمی را بردوش حمل می كنند دردآور است و باید برای كمك به آنها چاره ای اندیشیده شود.

جهانگیری با تاكید بر اینكه استاندار و نمایندگان مجلس باید برای ساماندهی و حل و فصل این موضوع طرح هایی نظیر ایجاد بازارچه های مرزی ارایه كنند، گفت:‌ دولت برای حل این مساله از ایده ها و طرح های جایگزین و حتی كمك مادی به منظور برطرف كردن نیازهای این قشر از جامعه حمایت می كند تا كولبری به عنوان یك شغل از حیات اجتماعی كردستان رخت بربندد.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور استاندار كردستان در سخنانی ضرورت تلاش و كار مضاعف برای توسعه استان و لزوم تخصیص منابع برای اجرایی شدن مصوبات دولت در ایجاد و تكمیل زیرساخت ها را یادآور شد و گفت: استان كردستان ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری و بوم گردی دارد  و در زمینه ساخت اماكن اقامتی و هتل های 5 ستاره گام های خوبی برداشته است.

وی  با اشاره به اقدامات دولت در زمینه سدسازی، توسعه صنایع تكمیلی را نیاز كشاورزان منطقه دانست و گفت: ایجاد راه های مواصلاتی و جاده های روستایی می تواند نقش بسزایی در پیوند استان با مناطق همجوار داشته باشد.

همچنین هریك از نمایندگان استان كردستان بطور جداگانه دیدگاه ها ؛‌دغدغه ها و پیشنهادهای خود درباره سند توسعه كردستان، آسیب های اجتماعی ، بیكاری ،‌ساماندهی وضعیت كولبران، ضرورت تقویت پایه های وفاق ملی، استفاده از نخبگان همه اقوام و مذاهب در مدیریت كلان كشور برای توسعه، ایجاد و تجهیز جاده های مواصلاتی و روستایی، راه اندازی فضاهای آموزشی و بهداشتی و تقویت شهرهای مرزی و تصحیح تعرفه های گمركی بیان كردند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۸ تير ۱۳۹۶
این ... یه جوری حرف میزنه که اینگار مردم باید از این وضعیت اقتصادی کشور خجالت بکشن
Australia
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۷ تير ۱۳۹۶
تو این هشت سال ببینم چی کار میکنید
آخرین اخبار