عفو بین الملل: اقدام‌های سرکوب گرانه ترکیه جامعه بین‌المللی را به چالش می‌کشد

دبیرکل سازمان عفو بین الملل تاکید کرد اوضاع در ترکیه آنقدر وخیم است که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سالیل شِتی دبیر کل سازمان عفو بین الملل در نشستی خبری که در حاشیه نشست سران کشورهای عضو گروه 20 در شهر بندری هامبورگ در آلمان برگزار شد در واکنش به بازداشت مدیر محلی و رئیس این گروه مدافع حقوق بشر در ترکیه، از سران کشورهای دنیا خواست در برابر رهبران فراملی گرا همچون رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بایستند.

وی برای رایزنی با سران کشورهای عضو گروه 20 و درخواست از آنان برای کمک به آزادی مدیر محلی و رئیس دفتر عفو بین الملل در ترکیه به هامبورگ سفر کرده بود. این دو مدافع حقوق بشر از جمله هزاران نفری هستند که در سرکوب پس از کودتای نافرجام سال گذشته ضد اردوغان در ترکیه دستگیر و زندانی شدند.

سالیل شتی همچنین گفت: کشور ترکیه با بحران جدی حقوق بشری روبروست. گروه 20 از یک سو نمی تواند بگوید از ارزش های دموکراسی و آزادی بیان پشتیبانی می کند و از سوی دیگر نقض آشکار حقوق بشر را نادیده بگیرد. چنین چیزی غیرممکن است.

شتی در ادامه افزود: اردوغان گونه ای تازه از اقتدارگرایان فراملی گرایی است که در فرآیندی دموکراتیک برگزیده شده اند و با توسل به اقدام های سرکوب گرانه می خواهند محبوبیت خود را در داخل کشورشان تقویت کنند.

رئیس جمهور ترکیه برای شرکت در نشست سران بیست کشور دارای اقتصادهای برتر جهان به آلمان سفر کرده بود.

دبیرکل سازمان عفو بین الملل گفت: پیشتر هم دیکتاتوری داشتیم اما در مورد ترکیه، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان و یا رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین با پدیده هایی متفاوت روبرو هستیم که در آن، این افراد، رهبران منتخب و مشروع کشورهای خود به شمار می آیند. این سه نفر ، اتهام های گسترده  اقتدارگرایی را در کشورهای خود از اساس تکذیب می کنند.

آنان در انتخابات ملی کشورهای خود پیروز شده اند اما ناظران مستقل، روند برگزاری انتخابات را در این کشورها پر از تقلب و اشتباه اما عادلانه می دانند. این کشورها، کشورهایی فراملی گرا هستند که در آن، سران کشورها با برداشتن گام هایی در داخل، پشتیبانی ملت را به سوی خود جلب می کنند. چنین رویکردی، نظام جهانی را به چالش می کشد. مطبوعات آزاد، حاکمیت قانون و مسائلی را که در 50 سال گذشته نتوانستیم به خوبی تثبیت کنیم.

شتی افزود: اوضاع در ترکیه آنقدر وخیم است که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. تا وقتی دولت ترکیه به این نتیجه نرسد که اقدام هایش در داخل این کشور پیامدهای بدی برایش به همراه خواهد داشت اوضاع تغییر نخواهد کرد. هم اکنون با پدیده ای جهانی روبرو هستیم که در آن رهبران فراملی گرا اقدام هایی را انجام می دهند و بواسطه همین اقدام ها محبوبیت داخلی شان افزایش می یابد. بنابراین با شرایطی روبرو هستیم که چارچوب بین المللی در معرض آسیب قرار دارد و باید ببینیم در جایگاه جامعه بین المللی از چه اهرم هایی برای برخورد با چنین وضعیتی برخورداریم.»

ایدیل اسر مدیر محلی عفو بین الملل در ترکیه روز چهارشنبه به همراه چندین فعال دیگر حقوق بشر بازداشت شد. بازداشت وی کمتر از یک ماه پس از رای دادگاه به دستگیری تانر قلیچ، رئیس این شعبه اتفاق افتاد. این افراد متهم به ارتباط با سازمانی تروریستی شده اند که آنکارا آن را مسئول کودتای نافرجام ژوئیه ی 2016 می داند.

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار