در گفتگوی ویژه خبری عنوان شد؛

پیغامی: حکمرانی نرم، جایگزین حکمرانی عمودی کشورهای استکباری شده است

پیغامی گفت: کشورهای استکباری عملا نوعی از حکمرانی نرم و افقی را جایگزین حکمرانی های عمودی کرده اند.

پیغامی: حکمرانی نرم، جایگزین حکمرانی عمودی کشورهای استکبازی شده است/ پارسانیا: اسنادی مانند 2030 به دنبال هنجارسازی جهانی هستندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ « سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ ابزار پیشرفت یا نسخه یکسان سازی» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب (۱۸ تیر) شبکه دو سیما بود که عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و روح افزا مدیر رصد و آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبیین آن پرداختند.

در ابتدای این بحث پیغامی اظهار داشت: در طول چند قرن گذشته قدرت های بزرگ سعی می کردند با عملیات نظامی و دست اندازی به حاکمیت و حکومت ها به نوعی آن ها را زیر سلطه خود درآورند و استثمار کنند؛ بعد از جنگ جهانی دوم و عملا با شکل گیری سازمان های بین المللی، قدرت های جهانی و پیروز جنگ جهانی دوم ( مشخصا آمریکا) سعی کردند با راه اندازی سازمان های بین المللی همچون بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و ...  به نوعی حکمرانی جهانی خود را در فضای بین المللی مطرح کنند.

وی افزود: این مسئله تا نیمه دوم قرن ۲۰ پیش رفت اما با شروع هزاره سوم و ابتدای قرن ۲۱ شاهد یک تغییر اساسی هستیم و آن اینکه به نظر می رسد این کشورهای استکباری که موج دوم حکمرانی جهانی را پیاده می کنند عملا به این نکته رسیدند که سازمان های بین المللی کارایی خود را در ایجاد حکمرانی از دست داده اند و دیگر با این سازمان ها نمی شود حکمرانی کرد و اینجاست که ما عملا با نوعی از حکمرانی نرم و افقی به جای حکمرانی های عمودی مواجه هستیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: اینجاست که ابزارهای متنوعی از نهادهای مردمی، تخصصی و حرفه ای تا استانداردهای جهانی و شاخص های بین المللی و کنوانسیون ها، معاهدات و بیانیه هایی که توسط یک سری مراکز جهانی و بین المللی شکل می گیرد که حتی در لفافه پوشش انسان دوستانه خود را نشان می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه آنچه که باید در سند توسعه توسعه پایدار به آن توجه کرد و تاکید رهبری نیز در همین راستا است گفت: این ابزارهای جدید در پی رقیق کردن حکمرانی کشورها و ایجاد نوعی حمکرانی فراملی و فرامرزی به گونه ای که حکومت ها سیطره خود را از مجموعه حاکمیتی خود از دست می دهند و به نوعی مقهور حکمرانی جهانی می شوند.

پیغامی یادآور شد: در چند سال اخیر مصادیق و مواردی در این ارتباط داشتیم که به طور مثال در حوزه فوتبال علی رغم مخالفت مسئولان کشور با برگزاری مسابقه فوتبال در شب احیا این مسابقه برگزار می شود چراکه فیفا تاکید به برگزاری آن دارد و ما هم چاره ای جز قبول آن نداریم.

وی ادامه داد: همین مسئله را ما در شبکه های اجتماعی شاهد هستیم که وزارت مخابرات ، ارتباطات و نهادهای امنیتی ما گاهی اوقات حتی کوچکترین حکمرانی بر کانال شبکه های اجتماعی ندارند، لذا سوال اصلی این است، کشوری مثل ما که هویت ارزشی ، بومی ، اسلامی و انسانی دارد ودنبال نوعی از استقلال است و دشمنی های مشخصی هم با فضای استکبار جهانی دارد چگونه باید استقلال خود را در یک دنیای بدون مرز و دنیایی که انواع نهادهای چند ملیتی بازیگران اصلی آن ها هستند ، دنبال کند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) یادآور شد: سند ۲۰۳۰ تقریبا با آغاز قرن ۲۱ تحت عنوان سن، اهداف توسعه هزاره در هشت محور و دوره پانزده ساله مطرح شد، در سال ۲۰۱۵ دوره اول اسم حکمرانی به اتمام رسید و دور دوم آن در قالب اهداف توسعه پایدار در هفده بند مطرح شد که سند آموزش ۲۰۳۰ یکی از این هفده بند است ضمن اینکه هم اکنون نهادهای جهانی زیر دست استکبار جهانی در حال برنامه ریزی برای سند ۲۰۵۰ هستند.

سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ اهداف سخت افزاری و نرم افزاری دارد

در ادامه این بحث روح افزا مدیر رسد و آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تاکید براینکه این سند اهداف سخت افزاری و نرم افزاری دارد گفت: در برخی بندهای این سند فرهنگ و هویت کشورها از جمله در بحث آموزش و زنان و خانواده مورد هدف قرار گرفتن شده و برخی بندهای دیگر آن نیز منابع کشورها را مدنظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه بدترین کاری که در این سند اتفاق می افتد این است که باید به سازمان های بین المللی آمار ارایه کنیم گفت: برای تسلط به یک جامعه هر ابزاری که لازم بود، در این سند دیده شده و هدف اصلی آن نیز دگرگون سازی جهان است.

مدیر رصد و آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای اینکه بتوانند دنیا را دگرگون سازند و در حوزه فرهنگ و هویت وارد شوند، کشورهایی که به این سند می پیوندند ملزم هستند که به هجده آژانس زیر مجموعه سازمان ملل گزارش دهند، البته گزارش خالی کفایت نمی کند بلکه آن ها بر این کشورها نیز نظارت خواهند داشت و این هجده آژانس بازوهای نظارتی سازمان ملل خواهند بود.

روح افزا با بیان اینکه اگر این سند را پذیریم حتی باید گزارش منابع طبیعی خود از جمله دریاها ، اقیانوس ها و ... را به این آژانس ها بدهیم گفت: در صورت پذیرش این سند و پذیرش سند پاریس باید نفت و گازمان را هم با اجازه آن ها بفروشیم.  بنابراین باید از همه نظر زیر نظر سازمان ملل و آژانس های بین المللی قدم برداریم که هویت جامعه را زیر سوال می برد.


روح افزا مدیر رصد و آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت به صفر رسیده است گفت: در 30 الی35 سال آينده جمعیت کشور حدود30 میلیون نفر می شود که از این تعداد 7-8 میلیون نفر جوان و 15 مییون نفر پیر خواهند بود.

در سند 2030 ما هدف قرار گرفته ایم نه کشورهای توسعه یافته

وی با اشاره به اینکه بیشتر کشور ها بر خیلی از بندهای2030 نقد دارند و به آن نمی پيوندند ادامه داد: ما در این سند مورد هدف قرار گرفته ایم نه کشورهای توسعه یافته.

مدیر رصد و آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مدیریت کل 17 بند این سند در سطح آسیا و اقیانوسیه به ایران داده شده است خاطرنشان کرد:مدیریت برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان درسطح منطقه به ایران سپرده شده است، این سند با مکتب و مذهب ما مغایرت دارد و نباید آن را اجرایی کرد و اگر بندهای این سند را بپذیریم در این صورت فرهنگ اسلامی را در کشور نمی توانیم داشته باشیم.

روح افزا با بیان اینکه برای اولین بار با حمایت آمریکا به ایران رای مخفی صادر شد گفت: اسامی و عناوین این سند در زر ورق هایی پیچیده شده اما الفاظ به شدت مشکل دار است.

وی با اشاره به بحث انتقادی مدیر عامل موسسه بین المللی دیده بان خانواده گفت: بند 38 آن آمده که کودکان در سن 15 سالگی باید آزادی خاص مانند سقط جنین داشته باشند لذا این مباحث با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی مغایرت دارد و در این سند فراتر از نظام بردگی برنامه ریزی شده است.

مدیر رصد و آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در 4 تیرماه امسال گفت: ایشان حکم حکومتی به تمام دستگاه ها صادر فرمودند تا اجرای این سند ملغی شود، در بحث برابری جنسیتی مدنظر آنها رگه ها و فرهنگ غرب وجود دارد و زن در رده دست دوم قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه بحث برابری جنسیتی تیشه به ریشه فرهنگ و هویت زن ایرانی می زند اظهار داشت: تمام بندهای این سند مشکل آفرین است ، برای اجرایی کردن بحث برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان از سوی سازمان ملل به ایران حکم و بودجه صادر شده است، آیا زن در غرب نجات یافته که آن را در آسیا و منطقه اجرایی کرد.

اسناد و معاهدات بین المللی توسط کشورهای استکباری رعایت نمی شود

پیغامی با بیان اینکه سند ها و معاهدات بین المللی یک طرف قضیه هستند گفت: مردم آلمان با آتش سوزی با جی 20 مخالفت کردند لذا اسناد و معاهدات بین المللی توسط کشورهای استکباری رعایت نمی شود به طوری که آمریکا هیچ وقت پیمان کیوتو را اجرا نمی کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه در عرصه اسناد شاهد الفاظ الزام آور فراوانی هستیم و اما در شاخص ها و استانداردها کشورها را مجبور به یک سری اقدام می کنند اظهار داشت: الفاظ سند 2030 بسیار خوب است که شامل برابری جنسیتی ، افزایش بهداشت، کاهش فقر و گرسنگی و دسترسی به آب سالم است لذا این الفاظ مشکلی ندارد اما وقتی وارد کنوانسیون ها و قراردادها می شویم تفسیر ها در قالب شاخص های ترکیبی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه شاخص رقابت پذیری جای شاخص توسعه را گرفته است عنوان کرد: اعلام شده که ایران رتبه 86 رادر این شاخص دارد، 8 کشور صنعتی عملا در راستای اجرای 17 بند 2030 حضور فعالی ندارند ، بزرگترین تهدید این سند در رابطه با استقلال حاکمیت و مقررات ملی است که با اجرای این سند نقض می شود.

پیغامی با اشاره به اینکه این سند با ارزش های دینی و ملی تناقض آشکاری دارد گفت: طبق این سند کسب و کارهای کوچک باید کنار رود و به شکل صنعتی باشد این در حالی است که با شرایط ایران این موضوع سازکاری ندارد.

حجت الاسلام پارسانیا عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این اسناد به دنبال هنجارشکنی جهانی هستند افزود: اگر اقتدار خود را پیدا کنند مراحل بعدی به دنبالش می آید لذا این اسناد بعضا می تواند فرصت یا تهدید باشد، باید مطابق سیاست ها ی داخلی کشورمان برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه ترکمنستان وقتی با این اسناد برخورد کرد گفت که با برخی موافق و با برخی دیگر مخالف است اظهار داشت: ما باید مانند آنها برخورد می کردیم ، اشکال متوجه نحوه مواجه با این سند در ایران است، این اسناد وقتی مستقر باشد ناگزیر باید در عرصه جهانی حضورفعال داشت.

حجت الاسلام پارسانیا با بیان اینکه ما باید مطابق هویت خود مستقلانه برخورد کنیم تصریح کرد: تمام عقبه نظام باید در موضوع ورود پیدا کنند، کسی که در صف مقدم قرار گرفته تنها مسؤل نیست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل حسنی عبد
۱۷:۳۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
سلام.
البته در کنار این قدرت سخت رو کنار نگذاشتند. با حضور نظامی در جای جای جهان و تهدید کردن و البته جنگ نیابتی مثل داعش از قدرت های سخت هم خیلی استفاده می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۹ تير ۱۳۹۶
خدا نگذره از هر کسی که بخواد آرامش این ملت رو بهم بزنه
آخرین اخبار