تیترامشب/

آزادسازی موصل از زوایای مختلف

کارشناس مسائل خاورمیانه: ایران برادرانه در کنار ملت عراق بود اما ائتلاف های خودخوانده هیچ نقشی در آزادسازی موصل نداشتند بلکه حامی داعش بودند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حیدر العبادی نخست وزیر عراق با حضور در جمع نظامیان عراقی، آزاد سازی کامل موصل را از دست داعش اعلام کرد . همزمان مردم موصل با آمدن به خیابان ها برچیده شدن بساط تروریست ها و آزادسازی شهرشان را جشن‌ گرفته اند.

رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه با ارائه اطلاعاتی درباره اهمیت موصل گفت: موصل دومین شهر و بزرگترین شهر سنی نشین عراق است، در زمان داعش این شهر، پایتخت داعش اعلام شد.

او با بیان اینکه موصل از جایگاه ژئوپلیتیک خاصی برخوردار است افزود: این استان در شمال غرب عراق واقع است و با سوریه، ترکیه و کردستان هم مرز است، داعش به این امید که این شهر آسیب ناپذیر است موصل را مرکز خلافت داعش معرفی کرد.

رویوران با اشاره به اینکه موصل به همت 5 گروه مختلف در عراق به آزادی دست یافته است، گفت: اهمیت این موضوع به این دلیل است که هماهنگی بین این نیروها کارآسانی نبود زیرا براساس پیش بینی های آمریکا، آزادسازی موصل تنها در مدت 10 سال ممکن بود که با اتحاد بین این نیروها این مدت زمان به 8 ماه کاهش یافت.

او افزود: سقوط موصل توسط داعش و چند شهر دیگر اتفاقی نبود و در واقع تبانی پشت پرده بود تا این کشور به دست داعش بیفتد.

او با اشاره به ناکارآمدی ارتش ساخته شده آمریکا در زمان حمله داعش به عراق گفت: ارتش ساخته شده عراق توسط آمریکا با وجود تجهیزات بالای نظامی عملا فاقد توان عملیاتی بود لذا در مدت 4 روز به آسانی سقوط کرد.

رویوران گفت: آزادسازی موصل حماسه ای بزرگ است زیرا در موصل یک میلیون نفر حضور داشتند و عملیات آزادسازی باید به گونه ای انجام می شد تا این 1 میلیون نفر آسیب نبینند که خود نشان دهنده مهارتهای جنگی بسیار یالای است که در آزادسازی موصل به کار گرفته شده است.

آزادسازی موصل از زوایای مختلف

 


رشتو کارشناس مسائل خاورمیانه در ارتباط با برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: داعش خودش را به ریشه و باور اصیل وصل می کرد و شکست این جریان کار بسیار بزرگی بود.
او با اشاره به اهمیت موصل گفت: آزادی موصل با ظرفیت بومی و محلی عراق شکل گرفت این بزرگی مسئله ره دو چندان کرده است.
رشتو با اشاره به حمایت ها و برنامه های چند ساله غرب از این جریان خطرناک افزود: داعش در حمایت محور عبری عربی غربی بود در واقع این شکست، شکست تمام برنامه های آنهاست.
رشتو گفت: داعش دیگر پناگاه امنی در عراق ندارد چرا که پایتخت آنها از آنها گرفته شده است. چرا که موصل از نظر تاریخی برای این جریان مهم بود.
وی افزود: پیروزی موصل فتح الفتوح است و موج ترس ایجاد کرده در تمام جریانهای تروریستی. این موج به سمت دیرالزور و رقه خواهد رفت.

سیدافقهی دیگر مهمان برنامه و کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اهمیت آزادسازی موصل عراق گفت: تمرکز صرف روی داعش آدرسی ناقص است زیرا شکست داعش شکست طرح استکبار جهانی است.
او افزود: داعش با حمایت های غربی- عربی- عبری و با نهایت قدرت نظامی و استراتژی پا به میدان گذاشت تا معادلات منطقه غرب آسیا را به نفع محور اسکبار جهانی و حفظ موجودیت صهیونیست ها تغییر بده و جبهه مقاومت را در هم بشکند که نتوانست و با فضاحت شکست خورد.
سیدافقهی شکست داعش را شکست ویترین تبهکاری آمریکا توصیف کرد و گفت: آمریکا با صرف میلیاردها دلار برای موجودیت داعش بعد از آزادی موصل شکست خورد زیرا همه هزینه هایی کرده بود عملا نابود شد. اما سوال این است که بعد از شکست داعش آمریکا چه گزینه دیگری را جایگزین این جنبش شوم می کند؟
این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آزادی موصل وجهه داعش را نابود کرد، اما ذکر این نکته مهم است که این آزادی نباید پایان کار قلمداد شود و باید تا نابودی کامل داعش به پیش رفت.
او افزود: ائتلاف آمریکا به دنبال قطع مرز زمین عراق و سوریه به نفع داعش بود که با آمدن نیروهای سوری و حشدالشعبی این نقشه شوم با شکست روبرو شد و موصل به آزادی کامل دست یافت.

منبع:شبکه خبر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار