ادعای عفو بین‌الملل: ارتش عراق در موصل قوانین بین‌المللی را نقض کرد

سازمان عفو بین‌الملل ارتش عراق و ائتلاف آمریکایی را به نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر در موصل متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  رویترز؛ سازمان عفو بین الملل مدعی شد ارتش عراق و ائتلاف به سرکردگی آمریکا در نبرد موصل قوانین بین‌المللی را نقض و مرتکب جرائم جنگی شده‌اند.

«لین معلوف»، مدیر پژوهش‌های خاورمیانه در سازمان عفو بین‌الملل، در بیانیه‌ای اظهار داشت: قساوت‌هایی که مردم در موصل شاهد آن بودند و تحقیر حیات بشری از سوی همه طرف‌های درگیر نباید بدون مجازات بماند.

وی در ادامه افزود: باید فورا کمیته‌ای مستقل برای تحقیقات درباره تمام مواردی که مدارک آن موجود است و دلالت بر نقض قوانین بین‌المللی دارد، تشکیل شده و نتایج آن منتشر شود.

این سازمان ارتش عراق و ائتلاف آمریکایی را به انجام چند حمله غیرقانونی در غرب موصل متهم کرد که اغلب آنها از ماه ژانویه  به بعد رخ داده است. عفو بین‌الملل مدعی شد حملات عراق و آمریکا به غرب موصل در بسیاری از موارد بدون در نظر گرفتن شرایط شهروندان غیرنظامی این منطقه بوده و بسیاری از آنها را به کشتن داده است.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین به گزارش گروه حقوق بشری «ایر وارز» در مورد تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی به غرب موصل اشاره و اعلام کرد: احتمالا تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در نبرد موصل هرگز به طور دقیق مشخص نخواهد شد.

اتهامات عفو بین‌الملل فقط اندکی پس از اعلام خبر آزادسازی موصل از دست تروریست‌های داعش و رهایی مردم این شهر از جنایات آنها منتشر شد. تروریست‌های داعش حدود سه سال کنترل شهر موصل را در دست داشتند و در این مدت ظلم بسیاری در حق مردم شهر کردند. هزاران کشته و زخمی، ده‌ها هزار آواره در کنار حجم وسیعی از ویرانی‌ها فقط بخش‌هایی از جنایات داعش در موصل بوده است.

ارتش عراق و ائتلاف به سرکردگی آمریکا هنوز درباره این اتهامات اظهار نظری ارائه نکرده‌اند.

عفو بین‌الملل معتقد است این موضوع که داعش از غیرنظامیان ساکن موصل به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد،‌ از مسئولیت قانونی نیروهای دولتی عراق برای حفظ جان غیرنظامیان کم نمی‌کند.

 

انتهای پیام/

سازمان عفو بین‌الملل نیروهای عراقی را به نقض حقوق بشر در عراق متهم کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار