ستاری عنوان کرد؛

باید بر بازار ۳۰ میلیارد دلاری تولیدات فرهنگی کشور متمرکز شویم

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از تولید ۳۰ میلیارد دلاری بازار تولیدات کشور و تامین بخشی از سرمایه گذاری‌ها از این طریق خبرداد.

تامین ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها از طریق VC ها/بازار ۳۰ میلیارد دلاری محصولات فرهنگیبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور امروز در مراسم افتتاح مرکز تصویرسازی رایانه‌ای با تاکید بر اینکه قدرت اقتصادی در نیروی انسانی است، نه در خام‌فروشی، اظهار کرد: این فعالیت‌ها با پول دولت شکل نمی‌گیرد، بلکه حوزه‌ای است که باید بخش خصوصی به آن وارد شود و با وام توسعه نمی‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر شکل می‌گیرند، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌هایی هستند که دارای دارایی‌های فیزیکی نیستند، به‌گونه‌ای که در حال حاضر شرکت‌هایی شکل گرفته‌اند که سالی ۱۰۰ هزار دلار گردش مالی دارند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها بزرگترین شرکت‌های اقتصادی کشور را خواهند ساخت، تصریح کرد: با توسعه فعالیت این شرکت‌ها در آینده صنایعی، چون نفت و گاز، فولادسازی را پشت‌سر خواهند گذاشت.

ستاری با تاکید بر اینکه ارزش بازار تولید محتوا یک بازار ۳۰ میلیارد دلاری است، افزود: بر این اساس ما نیاز داریم که استودیو‌های تولید محتوا بیش از ۱۰۰ مورد در کشور ایجاد شود که البته توسعه این استودیو‌ها در گرو توسعه بازار محتوای فرهنگی است.

وی با بیان اینکه حضور جوانان محقق می‌تواند منجر به تغییر محیط شود، عنوان کرد: در حوزه استارتاپ‌ها ما استانداردی داریم که بر اساس آن شرکت‌ها باید هفته‌ای ۱۰ درصد رشد داشته باشند، در غیر این صورت در تیم تحقیقاتی آنها در بخش ایده اولیه و نحوه مدیریت مشکل دارند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان اینکه امروزه با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگ جدیدی وارد سیستم اقتصادی کشور شده، اظهار کرد: این فرهنگ جدید فرهنگی است که در ۴ هزار سال گذشته با کارآفرینی مردم ایجاد شد؛ ولی امروزه ما با پول نفت آن را خراب کردیم.

وی با تاکید بر اینکه در فرهنگ جدید ایجاد شده لزومی ندارد که برای ایجاد کسب و کار‌های جدید وام‌های کلان اعطا شود، تصریح کرد: استارتاپ یعنی جوانی که پولی ندارد، ولی در ذهن خود ایده و اعتماد به نفس دارد و این جوان می‌تواند پس از دو سال، کسب و کار دانش‌بنیان خود را راه‌اندازی کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه چنین جوانانی می‌توانند اقدام به کارآفرینی و ایجاد اشتغال کنند، افزود: این فرهنگ نیز امروزه در دانشگاه‌های کشور حاکم شده است به‌گونه‌ای که در بازدیدی که هفته گذشته از پارک علم و فناوری زاهدان داشتم دستاورد‌های غیرقابل باوری را عرضه کردند در حالی که با محرومیت‌های زیادی مواجه بودند.

وی انگیزه این شرکت‌ها را جلوگیری از خام‌فروشی ذکر کرد و گفت: برای جلوگیری از خام‌فروشی نیاز به تولیداتی داریم که به فروش برسند. این انگیزه‌ای است که در ستاد اجرایی فرمان امام موجب شده است که وارد حوزه‌های دانش‌بنیان شوند.

ستاری همچنین به اقدامات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا از سوی این شورا ۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با اعلام این حمایت‌ها گام‌های موثری برای توسعه فناوری در کشور برداشته شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور  با بیان اینکه با مدیریت درست می‌توانیم شاهد تحولات عظیم در کشور باشیم، خاطرنشان کرد: اعتقاد من بر آن است که اگر دانشگاهی نتواند کوچه پشتی خود را متحول کند، نمی‌تواند جامعه را متحول کند و اگر در اطراف دانشگاهی غذافروشی و یا مکانیکی ایجاد شود، نشان می‌دهد که این دانشگاه نمی‌تواند تحول‌آفرینی داشته باشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تصویرسازی رایانه‌ای با همکاری ستاد فرمان اجرای امام (ره) و معاونت علمی اظهار کرد: با حضور جوانان خلاق در این محیط در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف آن خواهیم بود که این امر موجب تحول‌آفرینی در منطقه خواهد بود.

ستاری با تاکید بر اینکه باید به بازار ۳۰ میلیارد دلاری تولیدات فرهنگی کشور متمرکز شویم، گفت: برای توسعه فرهنگ نیاز به سرمایه‌گذاری است که در حال حاضر ۶ صندوق مالی وارد بورس شده‌اند و از طریق عرضه سهام اعتبارات لازم را کسب کرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه صندوق‌های خطرپذیر (VC) بر لزوم حرکت کشور به سمت سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر تاکید کرد و یادآور شد: در این راستا لازم است که ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های کشور از طریق صندوق‌های خطرپذیر تامین شود.

انتهای پیام/ 

باید بر بازار ۳۰ میلیارد دلاری تولیدات فرهنگی کشور متمرکز شویم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار