لاریجانی :

با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه و شهرسازی موافق نیستم/دولت آینده ‌خودش را برای کار آماده کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه و شهرسازی موافق نیستم.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در بیستمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که در هتل آنا ارومیه برگزار شد،گفت: من با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه و شهرسازی موافق نیستم زیرا مشکلات کنونی کشور این نیست ضمن اینکه سال‌ها برای ادغام این وزارتخانه‌ها برنامه‌ریزی شده است

وی با اشاره به جایگاه نظام مهندسی در کشور گفت: نباید برخی دستگاه ها، سازمان نظام مهندسی را یک بخش دولتی بدانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گسترش بی رویه دانشگاه ها در کشور بدون توجه به نیازهای بازار و داشتن کادر متخصص موجب به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای شده است.

لاریجانی افزود:جایگاه نظام مهندسی، باید به گونه‌ای باشد که دست مردم بسته نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان نظام مهندسی به اخلاق حرفه‌ای توجه جدی داشته باشد تا مردمی که به آنجا مراجعه می‌کنند اعتماد کافی به آن داشته باشند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه بودجه‌ای برای برطرف کردن مشکلات راه آهن ارومیه و تبریز اختصاص یافته ‌تا پروژه قطار مراغه به ارومیه به زودی تکمیل شود، تصریح کرد: با همکار دولت و نمایندگان مجلس مشکلات راه‌های ارتباطی استان آذربایجان غربی را برطرف می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مهندسی شغلی بسیار خوب است چون ‌از ذهنی منضبط برخوردار‌ند، خاطرنشان کر‌د: البته مهندسان به پای فیلسوفان نمی‌رسند.

نظام مهندسی کشور باید درصدد جلب اعتماد مردم باشد

لاریجانی با‌ بیان اینکه باید ماهیت حقوق نظام مهندسی مشخص شود که دولتی است یا غیردولتی، اضافه کرد: اگرچه مطمئنم که دولتی نیست  اما اگر دستگاه‌هایی این سازمان را دولتی می‌پندارند در قانون خود تجدید‌نظر کنند.

وی ادامه داد: ‌حسن نظام مهندسی نیز به این است که غیردولتی باشد و بخشی ممکن است توسعه‌گرا باشند و اگر چنین موضوعی است باید ایراد شود تا پیگیری کنیم و هیچ گونه ابهامی از سوی مسئولان کشوری وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار قانونی نظام مهندسی ساختمان ساختار خوبی است، اما به هرحال باید متناسب با شرایط کشور و تجربیاتی که در دنیا به وجود می‌آید پیش برویم و در این میان اگر کمکی نیاز است تا از سوی مجلس انجام شود تا سازمان نظام مهندسی ساختمان افراد خود را از آموزش بهتری برخوردار کند بگویند تا انجام شود.

وی افزود: جایگاه نظام مهندسی باید به نحوی باشد که مورد توجه و اعتماد مردم باشد و اگر می‌خواهیم مورد اعتماد مردم باشیم باید به آنان اختیار دهیم و این اختیاردهی باید دارای درجه‌بندی باشد چراکه حضور مردم در عرصه‌های مختلف و انتخاب توسط آن‌ها از هر موضوع دیگری مهم‌تر است که باید بدان توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست‌های تخصصی برای بالا بردن مهارت مهندسان و نگارش مجدد قوانین می‌تواند کمک به سزایی به سازمان نظام مهندسی ساختمان تلقی شود.

لاریجانی اظهار کرد: موضوع اخلاق حرفه‌ای در هر شغلی باید مورد توجه باشد چراکه در برخی مواقع در سطح کشور مشکلاتی داریم در حالیکه تنها مشکل در اخلاق عمومی است و باید در آن بازنگری کرد و در این میان اهتمام بیشتری به اخلاق حرفه‌ای ورزید تا مردم فکر نکنند که اقدامات مهندسین سوء است، بر این اساس باید هویت اصلی مهندسی را در سر جای خود تبیین کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهندسان ایران اسلامی باید بیش از پیش در اقدامات خود توجه کنند و وجهه مهندسی خود را زیر سوال نبرند چون اساساً با ظرفیت مهندسی می‌توان در سطح کشور تحول اساسی ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: این روزها مجموع بحث‌ها و چالش‌هایی که در کشور ملاحظه می‌شود این گونه است که اولاً امروز دولتی که می‌خواهد شکل بگیرد باید از یک کارنامه و شجاعت لازم برای اصلاحات عظیم در حوزه اقتصادی برخوردار باشد و ویژگی دوم یک همگرایی درست در بین ارکان حکومت و صاحب نظران در اجرای اصلاحات است و این دو موضوع از موضوعات مهمی است که امروزه بدان نیاز داریم.

لاریجانی اظهار کرد: چالش‌هایی پیش رو داریم و نمی‌توانیم به سادگی از کنار آنان گذر کنیم چون برخی مشکلات حقیقتاً نیاز به جراحی دارند و لازمه جراحی هم داشتن شجاعت و همدلی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر آزادی اقتصادی رتبه ایران در کشور‌های منطقه از بین 22 کشور رتبه22 است یعنی در پایین‌ترین درجه قرار داریم.

وی افزود: باید شرایط رقابت واحدی در کشور ایجاد شود و در این میان اصل 44 قانون اساسی باید مجددا اجرا شود چون از جمله قانون‌هایی است که آزادی اقتصادی را برای مردم فراهم می‌آورد در حالی که سیستم دیوان‌سالاری بزرگ بخش خصوصی را خفه می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر شفافیت اقتصادی از 199 کشور در جهان در رتبه 192 هستیم و در منطقه از بین 20 کشور در رتبه 18 هستیم.

لاریجانی با اشاره به ضرورت توجه به کارآمدسازی بخش دانشگاه تصریح کرد: شعار ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه به تنهایی کافی نیست و باید زیرساخت‌ها برای ایجاد این ارتباط ایجاد شود و در این زمینه نیز در جهان در بین 138 کشور در رتبه 107هستیم.

وی افزود: باید سند جامع آب کشور نیز آماده و در آن دورنمای 50 ساله کشور مشخص شود چراکه موضوع آب بحث بسیار مهمی است و در این زمینه اقداماتی که در کشور انجام می‌شود باید توسط دولت ساماندهی شود.

دولت آینده باید خودش را برای کار آماده کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امسال سال اشتغال و تولید ملی بوده و روشن است که برای تولید ملی به بستر سرمایه‌گذاری نیاز است که باید در این راه مجاهدت کرد.

لاریجانی با اشاره به مشکلات موجود در سیستم بانکی و مالی کشور گفت: متاسفانه صندوق‌های بازنشستگی مشکلات جدی دارند.

وی افزود: دولت باید رشادت و کاردانی لازم را داشته باشد تا در سیستم اقتصادی و مالی کشور اثرگذار‌تر ایفای نقش کند و در این میان باید از تقسیم‌بندی‌های متعارف سیاسی جلوگیری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامیگفت: انقلاب اسلامی به خاطر فکر اسلامی در درون خود و روحیه مجاهدتی که امام خمینی(ره) ایجاد کرده بود و سیاست‌های خوبی در مسائل منطقه‌ای دنبال شد از سپهر ارزشمند از نظر نفوذ برخوردار شد و این موفقیت به هویت ایران اسلامی برمی گردد چراکه مردم سالاری دینی در آن ایجاد شده که یک ظرفیت بسیار مهم است.

لاریجانی تصریح کرد: در منطقه دو کشور متمدن و با تاریخ کهن داریم که یکی ایران اسلامی و دیگری مصر است و کشور ما مملکتی با هویت و متمدن است و دشمنان ما از این مهم با اطلاع هستند بنابراین نباید از برخی از اشکالاتی که داریم چشم‌پوشی کنیم چون می‌دانیم در مسائل اقتصادی کشور نقص‌هایی وجود دارد که نقش‌های تاکتیکی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت آینده باید خودش را برای کار آماده کند و قوه مقننه و قضاییه باید به دولت کمک کنند تا به سمت برطرف کردن مشکلات کشوری گام برداریم.

لاریجانی افزود: انتظار داریم امسال سالی برای رونق تولید در کشور باشد و در این میان از مهندسان حمایت می‌کنیم تا تولید در بخش مهندسی بیش از پیش رونق داشته باشد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۱۰:۱۳ ۲۳ تير ۱۳۹۶
ان شاالله درست شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۲ تير ۱۳۹۶
مشکلات مملکت راخوب حل میکنید.شماجداکنید.اون یکی میاد وصل میکنه.همین جوری ادامه بدید تا مشکل مسکن حل بشه..............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۲ تير ۱۳۹۶
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۴۸ ۲۲ تير ۱۳۹۶
بیزحمت اگه میشه وزارت اب و برق هم از هم سوا کنید
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۴۶ ۲۲ تير ۱۳۹۶
یکی از معاونانت را بزار مختص مسکن یکی هم بزار مختص راه وشهر سلزی دیگه جدا کردن نداره//