اما و اگرهای ادغام دانشگاه‌ها در آموزش عالی/ دانشگاه های مهارتی کشور زیر چتری واحد می روند؟

صحبت ادغام دانشگاه های علمی کاربردی و فنی و حرفه ای مساله ای است که گمانه زنی های بسیاری در پی داشته و پس از دوره ای سکوت مجددا این اقدام بر سر زبان ها افتاده است.

به گزارش خبرنگارحوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛دانشگاه علمی کاربردی یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات وفناوری است که با هدف ارتقای سطح مهارت شاغلان بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی باشند تشکیل و با به‌کارگیری و سازمان‌دهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاه‌های اجرایی، نسبت به برگزاری دوره‌های علمی– کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی‌ارشد اقدام می‌کند و تأسیس آن در مهرماه سال ۱۳۷۰ به تصویب رسید.

اما و اگرهای ادغام در آموزش عالی/دانشگاه های مهارتی کشور زیر چتری واحد می روند؟

یکی دیگر از دانشگاه‌هایی که به بحث آموزش‌های مهارتی توجه دارد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوده که به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه‌ای در کشور، از سال ۱۳۹۰ با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار خود را آغاز و از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه‌ای (هنرستان‌های فنی، کشاورزی، حرفه ای، تربیت بدنی) فعالیت داشته اند البته پیش از این زمان در سال ۱۳۴۸، مراکز تربیت معلم فنی و حرفه‌ای تحت پوشش دفتر امور مدارس عالی فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش نیز آغاز به کار کرده بود.

این دو دانشگاه هرچند در ظاهر از نظر هدف شکل گیری قرابت‌هایی باهم دارند، اما در واقع تفاوت‌هایی در شیوه اجرای مسئولیت‌های خود دارند.

داستان ناتمام و دنباله دار ادغام دانشگاه‌ها

بحث ادغام دانشگاه‌های علمی‌کاربردی و فنی و حرفه‌ای قریب به یک دهه است که مطرح شده و در هیچ برهه زمانی اقدام عملی برای این موضوع انجام نشده است.
اولین بار این موضوع در سال ۸۹،  کلید خورد و رئیس وقت دانشگاه علمی کاربردی آن را رد کرده پس ازاین مرحله فرجی دانا، وزیر وقت وزارت علوم سرپرستی مشترک برای این دو دانشگاه تعیین کرد که موجب شدت گرفتن این موضوع شد، اما بعد از استیضاح و برکناری فرجی دانا، نجفی به‌عنوان سرپرست جدید وزارت علوم منصوب شد وکلاً این ادغام را منتفی دانست علاوه بر این مساله روی کار آمدن محمد فرهادی موجب شده تا برای این ۲ دانشگاه سرپرستانی جداگانه انتخاب شود و تا حدی این قائله ختم شد.

تغییر رویکرد دردانشگاه‌ها با هدف آمایش آموزش عالی

باوجودی که به نظر می‌رسید مساله ادغام دانشگاه‌های مذکور منتفی شده و حتی اخباری رییس وقت دانشگاه علمی کاربردی در سال ۹۴ این موضوع را رد کرده بود، اما سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، مهرماه ۹۵ ، از تشکیل ستاد هماهنگی آموزش‌های مهارتی، برای حذف فعالیت‌های موازی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها خبر داد همچنین اوایل آبان ۹۵ شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفته بود که بند ۳ سند آمایش آموزش عالی به موضوع تجمیع دانشگاه‌های علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای اشاره دارد و این مسئله در دستور کار وزارتخانه است.

ادغام دانشگاه‌ها از انکار تا اقدام

با توجه به حرف و حدیث‌های بسیاری این مساله باز هم درسکوت بود تا اینکه چند روز پیش معاون آموزشی وزارت علوم گفت: زمینه‌های مربوط به ادغام دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای در دست بررسی است و و در اولین فرصت که به جمع بندی برسیم جزئیات مطرح خواهد شد.

محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در  اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که در هیچ زمانی موضوع ادغام ۲ دانشگاه فنی وحرفه‌ای و علمی کاربردی مطرح نبوده است، بلکه زمانی موضوع تجمیع مدیریتی این ۲ دانشگاه مطرح شده بود.


مشکل اشتغال نیروی انسانی شدت می‌گیرد

علی آهون منش رئیس دانشگاه غیر انتفاعی و موسسات غیر دولتی تاکید کرد: هریک از دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای قانون جداگانه‌ای برای خود دارند به همین علت اگر قرار بوده که این ادغام صورت بگیرد یک قانون جدید باید تدین و به تصویب برسد.

وی اظهار کرد: دو مرکز آموزش عالی علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای کار موازی و یکنواختی در کشور انجام می‌دهند و این ادغام به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی به دلیل کاهش هزینه‌ها کمک بزرگی می‌کند، اما از طرفی در ادغام این دو دانشگاه استادان و کارمندانی  بیکار می‌شوند که در صورت اجرای این طرح دولت باید برای این افراد کاری انجام بدهد.

در هر حال ادغام این ۲ دانشگاه مدت‌ها است که مطرح شده، اما قانونی روشن برای اجرای دقیق آن وجود ندارد و هر ازگاهی اظهار نظراتی متفاوت از سوی مسئولان مربوطه را دراین زمینه شاهد هستیم.

حال باید دید این مساله در نهایت چه سرنوشتی پیدا می‌کند و آیا ادغام این کار واقعا درمانی برای توسعه آموزش‌های مهارتی در سطح آموزش عالی خواهد شد یا اینکه با ادغام و شاید به بیان دیگر تجمیع این دانشگاه‌ها بخشی از نیروی شاغل دچار بیکاری می‌شوند؟

انتهای پیام/

خبر خوش برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری
اجرای طرح های پژوهشی مشترک دانشگاه خوارزمی با دانشگاه‌های اتریش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار