عرفانی: برخی آثار در حوزه حجاب شتابزده نوشته شدند

نویسنده کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» گفت: برخی آثار در حوزه حجاب شتابزده نوشته شده‌اند.

عرفانیبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سارا عرفانی، نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، با بیان اینکه جنس ادبیات و داستان طوری است که می‌شود موضوعاتی همچون حجاب و عفاف را در آن گنجاند، اظهار کرد: این موضوعات را به خوبی می توان از طریق ادبیات با مخاطب در میان گذاشت. اما متاسفانه فکر می‌کنم کار زیادی در این حوزه صورت نگرفته است. برخی آثار در حوزه حجاب شتابزده نوشته شدند و یا پیام آن‌ها به شکل کلیشه ارائه شده و بنای مستقیم گویی داشته‌اند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مخاطب نوجوان و جوان را به حجاب علاقه‌مند کنیم و یا اطلاعات مخاطب را در این زمینه بیشتر کنیم، با پرداختن کلیشه‌ای به چنین موضوعاتی برای او دلزدگی ایجاد می‌کنیم.

عرفانی با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده که تیمی تشکیل دهیم و دقیق‌تر بر روی موضوعاتی همچون حجاب کار کنیم، عنوان کرد: می توانیم کار خوب و قوی سفارش بدهیم. اینکه هر نویسنده ای بر اساس دغدغه‌هایش به موضوعات مختلف بپردازد خوب است. اما تصور می کنم نهادهایی هم باید این سرمایه‌گذاری مادی و معنوی را داشته باشند تا از دل آن چند کتاب خیلی خوب درباره حجاب و عفاف منتشر شود.

وی کتاب «جشن باغ صدری» عذرا موسوی را یکی از آثار خواندنی در حوزه عفاف و حجاب دانست و گفت: از این جنس آثار ادبی کمتر دیده‌ایم. خیلی‌ها به من مراجعه می‌کنند که چند رمان و داستان درباره حجاب به آن‌ها معرفی کنم و دستمان در این زمینه خالی است. باید به قدری کار مرتبط با حجاب داشته باشیم که هر کسی با سلیقه خودش بتواند با این آثار ارتباط بگیرد.

این نویسنده با بیان اینکه مسئله اندیشه، تحقیق و پژوهش پیرامون یک اثر بسیار مهم و متاسفانه در بین اهالی ادبیات و هنر مغفول مانده است، اظهار کرد: اگر مضامین مد نظر به افراد متخصص و صاحب نظر سپرده نشود، در نهایت نیز اثر مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

عرفانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: تلاش کردم تا در رمان «پنجشنبه فیروزه‌ای» به موضوع حجاب به دور از کلیشه‌های رایج بپردازم. البته موضوع اصلی این کتاب حجاب نیست و تلاش داشتم تا به شکل غیر مستقیم قدمی در این راه بردارم. خیلی ها می گفتند که پس از خواندن این رمان، نخستین باری بود که دختری مذهبی و چادری را در داستان باور کرده‌اند و از خواندن داستان لذت برده‌اند. تلاش کردم اجازه بدهم خواننده از داستان و دنبال کردن قصه لذت ببرد و به جنبه های ظاهری حجاب و بازی با رنگ ها و ... اشاره داشتم و این نخستین چیزی بود که می توانستم به آن بپردازم.

 

انتهای پیام/

 

گلايه نويسنده جوان از كم توجهی به موضوع حجاب در رمان‌های ايرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار