علویان خبر داد:

ابتلای یک میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی به هپاتیت/داروی ایرانی هپاتیت تا پایان سال وارد بازار می‌شود

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به اینکه دارویى با عنوان تاف تا پایان امسال براى درمان بیمارى هپاتیت وارد بازار می‌شود از ابتلای یک میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی به هپاتیت خبر داد.

داروی «تاف» تا پایان سال به بازار می آید/ابتلای یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به هپاتیت در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سيد مويد علويان، رئيس شبكه هپاتيت ايران در نشست خبرى که امروز به مناسبت روز جهانی هپاتیت در سازمان انتقال خون برگزار شد، در خصوص هپاتيت بى و برنامه هاى كنترلى آن  اظهار کرد: امسال نسبت به قبل با توجه به مشكلات هپاتيت در كشور، وضعيت بهترى داريم؛ آمارهاى ما وضعيت بهترى را نسبت به كشورهاى منطقه در مورد  ۲ ويروس هپاتيت بى و سى نشان مى دهد.

وی با بیان اینکه  اين ويروس ها باعث بروز سرطان و سيروز كبد مى شود، مطرح کرد: طى سال هاى اخير سازمان بهداشت جهانى از ايدز به سمت هپاتيت رفته است.

علویان با اشاره به اینکه ميزان مرگ و مير هپاتيت در جهان بيشتر از ايدز شده است، گفت: در سال ٧٣ در كشور واكسيناسيون هپاتيت كودكان شروع شد و به همين دليل هپاتيت در خصوص افراد زير ٢٣ سال مطرح نيست.

رئيس شبكه هپاتيت ايران با بیان اینکه بيشترين مبتلايان به هپاتيت بى در كشور بين ٢٧ تا ٥٠ سال هستند، تصریح کرد: راه هاى ابتلا نسبت به گذشته تغيير كرده است.

وی ادامه داد: پيش بينى مى كنيم كه در كشور حدود يك ميليون و ٤٠٠ هزار نفر مبتلا به هپاتيت بى داريم؛  خالكوبى غيربهداشتى، حجامت غيربهداشتى، رفتار جنسى غير محافظت شده، قمه زدن از جمله خطراتى است كه جامعه را از لحاظ ابتلا به هپاتيت تهديد مى كند.

میزان شیوع هپاتیتC در ایران کمتر از نیم درصد است

علویان افزود: هپاتيتB در نوزادان و افراد زير ٢٣ سال وجود ندارد، اما با رفتارهاى پرخطر و رفتارهاى غير بهداشتى كه با خون سر و كار دارد مى توان به اين بيمارى مبتلا شد؛ در حال حاضر واكسيناسيون آرايشگرها، مسئولين جمع آورى پسماند در شهردارى، كودكان كار، زندانيان و اهداكنندگان مستمر خون نيز آغاز شده است.

رئيس شبكه هپاتيت ايران با بیان اینکه  اين بيمارى قابل كنترل است و داروی درمان هپاتیت تاف تا پايان امسال براى اين بيمارى معرفى مى شود، تصریح کرد: اين دارو عوارض داروى تنفوبيل را ندارد و تا پايان سال به بازار عرضه مى شود.

علویان‌ ادامه داد: هپاتیت C بیماری قابل درمان بوده و در راستای پیشگیری از آن از سال 75 همه خون‌های اهداء کنند‌گان چک می‌شود تا این بیماری از طریق خون منتقل نشده و از شیوعش‌ جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: میزان شیوع بیماری هپاتیت C در پاکستان 5.5، در آذربایجان 7.5 در تاجیکستان بین 3 تا 5، در عربستان بین 3 تا 5 درصد و در کشور ما زیر نیم درصد است.

علویان با بیان اینکه 40 درصد از مبتلایان به هپاتیت‌ C از طریق تزریق آلوده بیمار می‌شوند، افزود: اعتیاد و کارهای تزریقی یکی از موضوعات مهم در خصوص شیوع بیماری هپاتیت C است و تا به امروز بیش از 10 هزار نفر به طور رایگان در بیمارستان‌های سراسر کشور درمان شده‌اند.

درمان 500دیالیزی به طور رایگان در کشور

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه 600 نفر از بیماران هموفیلی و تالاسمی‌ و همچنین حدود 500 نفر افراد دیالیزی‌ به طور رایگان در حال درمان هستند، افزود: برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته تا استان‌های کشور به سمت ریشه‌کنی بیماری هپاتیت بروند و امروزه خوشبختانه هزینه درمان این بیماری ارزان شده و افراد با پرداخت مبلغی به میزان 69 میلیون تومان خرید دارو می‌توانند پروسه‌ سه ماهه درمان خود را انجام دهند و خوشبختانه امروزه پنج شرکت دارویی داخلی داروهای هپاتیت C را تولید کرده و همگی آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی با بیان اینکه در هشت استان کشور درمان هپاتیت C کاملاً رایگان است، تصریح کرد: آزمایش‌های بیماری هپاتیت C در مراکز درمانی مشخصی رایگان است و همچنین در کشور بیمارستان‌هایی در نظر گرفته شده تا افراد فقیر و بدون بیمه بتوانند آزمایش‌های مربوط به بیماری هپاتیت C را انجام دهند.

علویان با بیان اینکه کشور مصر بالاترین میزان شیوع هپاتیت C را دارد، افزود: در کشور مصر میزان شیوع هپاتیت C بین 20 تا 30 درصد بوده و به تازگی 200 هزار نفر از مبتلایان به این بیماری درمان شده‌اند.

وی ادامه داد: 184 هزار نفر در کشور مبتلا به بیماری هپاتیت C هستند و ما برنامه‌های مختلفی در جهت پیشگیری از این نوع از هپاتیت برای افراد داریم.

علویان اظهار کرد: بیماری هپاتیت باید تا سال 1410 بطور کامل در کشور ریشه‌کن شود و متأسفانه مهمترین مشکل ما در این خصوص شناسایی نشدن بیماران است.

پروسه درمانی هپاتیتB تحت پوشش بیمه است

وی ادامه داد: میزان شیوع هپاتیت C در ایران در آقایان بیشتر از زنان بوده به طوریکه به از‌ای هر 3 نفر مرد یک زن به این بیماری مبتلا است اما در کشور آذربایجان برعکس بوده و زنان بیشتری به هپاتیت C مبتلا هستند.

علویان ادامه داد:  مردم ایران باید سالی یک بار آزمایش هپاتیت B را انجام دهند و این پروسه درمانی کاملاً تحت پوشش بیمه قرار دارد.

وی تأکید کرد: مردم کشورمان باید مراقب باشند تا کبدشان‌ چرب نشده و دچار عارضه سیروز کبدی نشوند تا در مرحله پیوند کبد و مشکلات آن قرار نگیرند زیرا این کار هزینه‌بر است و طول درمان آن از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است.

علویان یادآور شد: کنگره هپاتیت در شهریور ماه با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

تغییر راه های ابتلا به هپاتیتB  نسبت به گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار