انتقاد مجدد روسیه از انتقال و کمک رسانی به داعش در افغانستان

مقام های روسیه برای چندمین بار از انتقال افراد داعش توسط هلی کوپترهای ناشناس و رساندن سلاح و مهمات به آنها در افغانستان ابراز نگرانی می کنند.

انتقاد مجدد روسیه از انتقال و کمک رسانی به داعش در افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان در گفتگو با وب سایت "افغانستان رو" تاکید کرد: مسکو منتظر واکنش آمریکا و کشورهای غربی در مورد گزارش های منتشر شده مبنی بر حمایت "هواپیماهای ناشناس" از گروه تروریستی داعش در افغانستان است و مسکو نگران این مساله است.

کابلوف افزود: پارلمان افغانستان مانند روسیه در مورد پرواز هلی کوپترهای ناشناس در مناطق مختلف این کشور نگران است.

وی به بیانیه‌ اخیر ظاهر قدیر، عضو قدرتمند مجلس نمایندگان افغانستان اشاره کرد و گفت: نمایندگان پارلمان افغانستان صریح می‌گویند که هلی کوپترهای نظامی ناشناس متعلق به آمریکایی هاست.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان افزود: گزارش‌های منتشر شده مبنی بر انتقال افراد مسلح شاخه افغانستان داعش توسط هلی کوپترهای ناشناس و رساندن سلاح و مهمات به آن ها برای ما بسیار ناراحت کننده است. روسیه از موضع عضو مجلس نمایندگان افغانستان در این مورد حمایت می‌کند و نگرانی این عضو پارلمان را در مورد پرواز هلی کوپترهای ناشناس کاملا موجه می‌داند.

ظاهر قدیر، نماینده مردم ننگرهار چندی قبل مدعی شده بود که در درگیری بین داعش و طالبان در ولسوالی چپرهار این ولایت، نیروهای ویژه آمریکایی به کمک داعش آمدند و طالبان را بمباران کردند. ‎این نماینده مردم ننگرهار در مجلس اعلام کرد که نظامیان ویژه آمریکایی با استفاده از هواپیماهای جنگی به کمک داعش شتافتند و آنها را از محاصره طالبان نجات دادند.

کابلوف گفت: "موضوع پرواز هلی کوپترهای ناشناس در حریم هوایی افغانستان توسط دیپلمات‌های روسی در یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده و مسکو از ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) انتظار دارد تا یک گزارش جامع را در این مورد تهیه شود".

وی با انتقاد از سکوت آمریکا و کشورهای غربی در مورد پشتیبانی هلی کوپترهای ناشناس به داعش گفت: "ما از متحدان ناتو که در حقیقت در کنترل حریم هوایی افغانستان دخیل هستند، می‌خواهیم تا در این مورد توضیح دهند".

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت: "ما به این باور هستیم که شاهدان عینی پرواز هلی کوپترهای ناشناس تهدید می شوند تا در این مورد سکوت اختیار کنند و حاضر نشوند تا در این مورد شهادت بدهند".

این گفته‌ها در حالی مطرح می شود که چندی قبل، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در یک نشست خبری گفت: مسکو اطلاعات تازه ای در اختیار دارد که هلی کوپترهای ناشناس، افراد مسلح شاخه افغانستان داعش را انتقال می‌دهد و علاوه بر این، در شرق افغانستان به آنها سلاح و مهمات رسانده می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به تصرف منطقه استراتژیک توره بوره در ننگرهار توسط داعش، گفته بود: براساس گزارش‌ها، پیش از سقوط توره بوره، ۵۰ تندرو اسلام‌گرا توسط هلی‌کوپترهای ناشناس برای تقویت داعش به ننگرهار آورده شدند.

به گفته وی، یک کانتینر مملو از اسلحه و مهمات نیز به آن جا منتقل شد و در اختیار داعش قرار گرفت.

اما ‎وزارت دفاع افغانستان با انتشار بیانیه ای گفت که هیچ مدرکی وجود ندارد تا ادعای وزارت خارجه روسیه را در مورد کمک رساندن هلی کوپترهای ناشناس به داعش در افغانستان تأیید کند.

 

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار