المانیتور: پیش‌بینی می‌شود ترامپ بار دیگر تبعیت ایران از برجام را تایید کند

پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی نوشت پیش‌بینی می‌شود رئیس‌جمهور آمریکا امروز بار دیگر به تبعیت ایران از توافق هسته‌ای اذعان کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوانغ المانیتور نوشت: پیش‌بینی می‌شود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، حتی با وجود اینکه همچنان در حال بررسی سیاست کلی واشنگتن در قبال جمهوری اسلامی است، امروز (دوشنبه) بار دیگر تبعیت ایران از توافق هسته‌ای را تایید کند.

این پایگاه اینترنتی آمریکایی در مطلبی به قلم «لورا روزن» نوشت: یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به المانتیور گفت «دولت ترامپ اکنون در حال بررسی جامع سیاست آمریکا در قبال ایران است. زمانی که بررسی‌های ما نهایی شود، به روشنی و عزم با چالش‌هایی که از طرف ایران وجود دارد روبرو می‌شویم. دولت ترامپ دست کم تا زمانی که این بررسی تکمیل شود به وضوح اعلام کرده است ما به برجام متعهد خواهیم بود و اطمینان حاصل خواهیم کرد ایران کاملا به تعهداتش پایبند است.»

وزارت امور خارجه آمریکا آخرین بار در هجدهم آوریل (۲۹ فروردین) تبعیت ایران از برجام را تایید کرد. تایید جدید که مانع از آغاز بررسی‌های کنگره در این باره می‌شود که آیا باید تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را دوباره وضع کند یا خیر، باید هر نود روز ارائه شود.

مجله آمریکایی «ویکلی استاندارد» روز پنجشنبه اعلام کرده بود دومین تایید در دولت ترامپ، در راه است و اینکه کاخ سفید شروع به تلفن زدن به دفا‌تر کنگره کرده است تا این موضوع را به آن‌ها اطلاع دهد. این مجله محافظه‌کار اعلام کرد دولت ترامپ پیش‌بینی می‌کند بررسی سیاست‌هایش در قبال ایران را تا پایان تابستان امسال نهایی کند.

ویکلی استاندارد همچنین اعلام کرد رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، از تایید تبعیت ایران از برجام حمایت می‌کنند و این در حالی است که استیو بنن، رئیس امور راهبردی کاخ سفید، خواستار تداوم توافق فعلی است.

پیش از ضرب‌الاجل ماه ژوئیه، چهار سناتور جمهوری‌خواه یعنی تام کاتن، تد کروز، دیوید پردو و مارکو روبیو، با ارسال نامه‌ای به تیلرسون از وی خواستند تبعیت ایران از توافق هسته‌ای را تایید نکند. این افراد به تخلفات ادعایی از محدودیت‌های برجام در خصوص سانتریفیوژهای هسته‌ای، ذخایر آب سنگین و موارد دیگر اشاره کردند و آن‌ها را شاهدی در این باره دانستند که ایران مفاد این توافقنامه را پیوسته نقض کرده است.

متحدان اروپایی آمریکا نیز بر واشنگتن فشار آورده‌اند تا به این توافق مهم هسته‌ای که پس از چند سال مذاکره، دو سال قبل در وین به دست آمد پایبند باشد.

یک مقام ارشد اروپایی گفت وی و همکارانش به دولت ترامپ اعلام کرده‌اند: «برجام کامل نیست ولی بسیار بهتر از گزینه‌های دیگر است و برجام، راهی منطقی برای رسیدگی به موضوعات هسته‌ای است. برجام باید به شکلی قاطع اجراء شود.»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز سه‌شنبه هفته گذشته در کنفرانسی خبری با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در بروکسل گفت: «برجام متعلق به یک کشور نیست و به جامعه جهانی تعلق دارد. ما مسئولیت داریم اطمینان یابیم برجام همچنان اجراء می‌شود.»

گروهی متشکل از سی و هشت ژنرال و دریاسالار اسبق آمریکا نیز چهارشنبه هفته گذشته با ارسال نامه‌ای سرگشاده به ترامپ، حمایت قاطع خود از این توافق هسته‌ای را اعلام کردند. در این نامه آمده است: «توافق سال ۲۰۱۵ با موفقیت مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود و امنیت آمریکا را به میزان زیادی تقویت کرده است.»

این افسران ارشد بازنشسته در نامه‌ای -که یک گروه طرفدار توافق هسته‌ای به نام «دیپلماسی نتیجه می‌دهد» آن را سازماندهی کرده است- از تبعیت
طرف‌ها از این توافق مهم هسته‌ای در دو سال گذشته تمجید کردند.

این افراد از دولت ترامپ خواستند تعامل دیپلماتیک با ایران را به عنوان شیوه‌ای برای کاهش تنش‌ها پیگیری کند.

المانیتور نوشت: بحث‌ها درباره این تایید در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای شرکت در نشست‌های سازمان ملل به نیویورک سفر خواهد کرد. مشخص نیست آیا ظریف در زمان حضور در آمریکا با دیپلمات‌های این کشور دیدار می‌کند یا نه. هرر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به این پرسش که آیا ظریف با تیلرسون دیداری خواهد داشت گفت فکر نمی‌کند چنین دیداری برگزار شود.

ناوئرت روز پنجشنبه در وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «فکر نمی‌کنم بین تیلرسون و ظریف دیداری برگزار شود. اگر آمریکا تصمیم بگیرد پیامی به ایران بدهد، ما به طور قطع کانال‌های دیپلماتیک و خطوط ارتباطی مختلفی داریم که می‌توانند استفاده شوند.

محمدجواد ظریف روز پنجشنبه با ارسال ایمیلی به المانیتور نوشت: «هیچ دیداری برنامه‌ریزی نشده است.»

انتهای پیام/

المانیتور: احتمالا ترامپ بار دیگر  تبعیت ایران از برجام را تایید کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار