کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «آرتروز» را در اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، توسط متخصص ارتوپدی پاسخ داده شده است.

پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های خونی» را در اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات برخی از کاربران در خصوص «آرتروز»  توسط  علی اصغر ابدی متخصص ارتوپدی و فلوشیب جراحی داده شده که به شرح زیر است.

علائم آرتروز

علی اصغر ابدی متخصص ارتوپدی و فلوشیب جراحی زانو اظهار کرد: به طور کلی دردهای مداوم در ناحیه لولایی مفاصل بدن می تواند یکی از مهمترین علائم و نشانه‌های آرتروز در افراد محسوب شود، اما نمی توان نسخه واحدی را در این باره در نظر گرفت، از سوی دیگر اضافه وزن و چاقی، نوع سبک زندگی، سابقه تصادف و ضربه های شدید ، جنسیت و نوع تغذیه همگی در بروز آرتروز دخیل هستند .

 آرتروز زانو در سنین جوانی نگران کننده است ؟  

وی با تاکید بر اینکه بروز آرتروز در سنین جوانی به ویژه بین 20 الی 32 سالگی در افراد به هیچ عنوان طبیعی نیست، گفت : در صورت وجود نشانه های این عارضه مفصلی ، به ویژه  زیر 25 سالگی باید فرد تحت بررسی جدی و درمان قرار گیرد زیرا اگر فرد سابقه تصادف و آیسب ورزشی نداشته، در صورت بی توجهی آرتروز زانو در این دوره از جوانی نگران کننده است، از سوی دیگر در صورت بروز این عارضه در خانم های جوان نیاز به تقویت عضلات است ولی آرتروز زانو در مردان جوان نیازمند بررسی های جدی تری است.

 آیا تصادفات و آسیب های ورزشی در بروز درد های شدید و آرتروز زانو دخیل هستند ؟

این متخصص ارتوپد ادامه داد:  تصادفات شدید، ضربه و آسیب‌های ورزشی حتی ورزش های سنگین به ویژه فوتبال و وزنه برداری مهمترین عامل آسیب رسان به زانو و مفاصل تحتانی بدن هستند و اگر فردی به علت انجام حرکات ورزشی در سال های گذشته یکی از زانو هایش آسیب دیده و هم اکنون هنگام راه رفتن و خم و راست شدن زانویش صداداده و قفل می شود باید فورا تحت بررسی ام آر آی ، عکس برداری و سایر معاینات تخصصی قرار گیرد زیرا مشکل وی جدی بوده و نباید در پیگیری بیماری و تشخیص و درمان آن کوتاهی کند.

 دردهایی که از اطراف  زانو سر می زنند 

ابدی بیان کرد: معمولا با نزدیکی دوران میانسالی و دهه چهارم زندگی در بانوان ، برخی از دردهای زانو به سراغ آنها می آید که عموما ریشه این دردها در سالها خستگی و کار گرفتن مداوم مفاصل لولایی ناشی از سبک زندگی، بارداری و زایمان، فعالیت همزمان بیرون و داخل منزل است و اکنون به صورت درد هایی در اطراف زانو به ویژه حین بالا و پایین رفتن از پله ها خود را نشان می دهند که در این صورت داشتن رژیم غذایی مناسب، کنترل وزن و تغییر سبک زندگی از پیشرفت آرتروز جلوگیری می‌کند.

 انتخاب رژیم غذایی مناسب برای کنترل و درمان دردهای آرتروز

وی اظهار کرد: بهترین رژیم برای کنترل و درمان آرتروز استفاده از مشاوره و رژیم غذایی است، اما به طور کلی کمبود کلسیم، منیزیم ، امگا3 و ویتامین D در بروز نخستین زمینه های آرتروز و پوکی استخوان در افراد به ویژه در خانم‌های جوان نقش بسزایی دارند، اما کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی مناسب با سن، جنس و نوع شغل هر فرد در پیشگیری، کنترل و درمان آرتروز بسیار موثر است .

 نقش تصادفات  و سوابق شکستگی در بروز مشکلات هیپ و آرتروز زانو

این فلوشیب جراحی زانو با بیان اینکه ریشه بروز مشکلات هیپ در هر فرد متفاوت است، گفت: استفاده از کورتون و تصادفات شدید مهمترین عواملی هستند که فرد را مجبور به اعمال جراحی می‌کند و در برخی مواقع نیاز به استفاده از پروتز احساس می شود که جراحی و درمان هیپ ارتباط چندانی با پیداش آرتروز زانو ندارد و اگر فردی سابقه مشکلات هیپ دارد و حتی بعد از جراحی و درصورت درمان کامل، دچار مشکلات زانو نیز شود، نشانه آسیب مفاصل زانو در همان زمان تصادف بوده که درمان نشده است. 

مهمترین علائم و علت های هیپ در مردان و خانم های جوان

ابدی اظهار کرد: در مواردی مشکلات و سطح تخریب لگن در جوانان به جایی می رسد که باید در جراحی مفصل آسیب دیده برداشته و پروتز کارگذاری شود، در چنین مواقعی اگر بیمار خانم جوان است، باید هر ساله تحت چکاپ محل عمل قرار گیرد زیرا با گذر 20 تا 30  سال از آن، درصورت بروز هر یک از علائمی مانند درد در ناحیه جراحی شده، درد دنباله دار از محل جراحی شده تا زانو و نظایر آن ، باید  آخرین وضعیت  پروتز تحت بررسی  قرار گیرد زیرا هم اکنون در همه جای دنیا عمر مفید پروتزها بین 15 تا 20 سال است که بعد از این دوران در صورت تشخیص پزشک نیاز به جراحی دوباره و جایگذاری پروتز جدید است. 

آیا دردهای مفاصل ران در سنین بالاتر جدی است ؟

وی با تاکید بر اینکه دردهای لگن در هر سنی به خصوص سنین بالا باید تحت بررسی قرار گیرند، ادامه داد: نباید نسبت به این دردها بی توجه بود زیرا با افزایش سن احتمال بروز مشکلات خون رسانی در گردنه لگن یا اصطلاحا سیاهی سر لگن بروز می‌کند که به همین علت باید بیمار چه زن و چه مرد تحت بررسی تخصصی قرار گیرد.

سلول درمانی هیپ و آرتروز زانو ، دروغ یا واقعیت ؟

این فلوشیب جراحی زانو با بیان اینکه فعلا هیچ درمان قطعی به شیوه سلول درمانی و کشت غضروف و استخوان در کشورمان به قطعیت نرسیده، تصریح کرد: اگر چنین درمانی با موفقیت در ایران وجود داشت، باید از طرف وزارت بهداشت اطلاع رسانی و تایید می شد بنابراین فعلا این موضوع در کشور فقط در مرحله تحقیقاتی قرار دارد و وارد مرحله درمانی نشده است. 

آیا جراحی‌های ارتوپدی در سنین بالا خطر ناک است ؟

ابدی با رد خطرناک بودن جراحی در سنین بالا اظهار کرد: جراحی های ارتوپدی اعم از تعویض مفصل و نظایر آن مربوط به سنین بالا و حتی بیش از 70 سالگی است که در اغلب موارد موفقیت آمیز هستند، از سوی دیگر به طور کلی مشکلات ارتوپدی در این سنین شیوع بالایی دارند، بنابراین جراحی برای افراد مسن هیچ مشکلی ندارد و فقط باید قبل از جراحی بیمار از نظر وضعیت جسمی به ویژه شرایط قلبی عروقی و دیابت تحت بررسی قرار گیرد .

 انتهای پیام /

 پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های خونی» را در اینجا بخوانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۶ تير ۱۳۹۶
سلام. ای کاش بعضی از سوالات عینا مطرح میشد، کسی که چند بار به پزشک مراجعه کرده و با انجام ورزش ها خوب نشده (شاید به دلیل قدیمی بودن اطلاعات پزشکان) دنبال راهی برای خوب شدن است؛نه، توضیح بیماری.
آخرین اخبار