باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

اعطای تسهیلات، تک نسخۀ درمان تولید/نداشتن سرمایه در گردش و نقدینگی صنعت را بیمار کرده است

کارشناسان بر این باورند که مهمترین مشکل تولید در کشور نداشتن نقدینگی است و دولت برای رفع این مشکل دست به دامان سیستم بانکی شده تا با تزریق پول آن را حل کند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رکود یکی از مشکلات اساسی کشور تلقی می‌شود. معضلی که امان تولیدکنندگان را بریده است. با تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و انتخاب شعار با موضوعات اقتصادی، تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاست‌های کلان آن، اما همچنان واحد‌های تولیدی چشم انتظار بازگشت رونق به کسب و کارشان هستند.

دولت نیز به منظور حمایت از تولید داخل اقدام به ارائه طرح‌هایی از جمله طرح رونق کرد، اما انجام آن‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده که زمانبر بودن پروسه اخذ وام و ندادن تسهیلات به واحد‌هایی که معوقه بانکی داشتند، مانع از افزایش تولید توسط واحد‌های صنعتی و رونق اقتصادی شد.

در این میان برخی از مسئولان صنعتی از ادامه روند اعطای تسهیلات طبق روال سال گذشته خبر می‌دهند و با توجه به آنچه که گفته شد، نگرانی‌ها در مورد رونق اقتصادی با وجود این چرخه معیوب پابرجاست.

حال باید منتظر ماند و دید با افزایش میزان تسهیلات به واحد‌های تولیدی از ۱۶ هزار میلیارد به ۳۰ هزار میلیارد تومان اصلاحی در روند اعطای وام‌ها و کمک و حمایت به تولید کنندگان بهتر خواهد شد یا خیر؟

ایجاد رونق تنها با تزریق پول انجام نمی‌شود

در همین راستا افشار فتح الهی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در پاسخ به این سوال که افزایش میزان تسهیلات می‌تواند منجر به ایجاد رونق در بنگاه های رکود زده شود، گفت: ایجاد رونق تنها با تزریق پول انجام نمی‌شود و تامین نقدینگی تنها یکی از مشکلات صنعت است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات واحد‌های رکودزده با وجود ظرفیت برای تولید، نداشتن سرمایه در گردش و تامین نقدینگی است و اعطای تسهیلات طرح رونق به منظور کمک به صنایع رکودزده‌ای که بازار فروش داشتند، در دستور کار قرار گرفت.

فتح الهی با اشاره به برخی از موانع اعطای وام به واحد‌های تولیدی عنوان کرد: دو مشکل عمده در دادن وام توسط سیستم بانکی وجود داشت که یکی داشتن معوقات بانکی واحدهای تولیدی و دیگری وجود چک‌های برگشتی بود که در اواخر سال ۹۵ با همکاری بانک‌ها این مشکلات رفع شد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران در پایان بیان کرد: با توجه به مشکلات تولیدکنندگان برای اخذ وام از سیستم بانکی باید روند اعطای تسهیلات سرعت بیشتری گرفته تا مشکل نقدینگی رفع و تولید و اشتغال وضعیت بهتری پیدا کند.

نقدینگی اساسی‌ترین مشکل واحد‌های تولیدی

این در حالی است که چندی پیش محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در نشست خبری با بیان برخی دیگر از طرح‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: رفع موانع مالی واحد‌های صنعتی که نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش داشتند و همچنین تکمیل پروژه‌هایی که بیش از ٦٠ درصد پیشرفت فیزیکی از طریق تزریق منابع از محل تسهیلات طرح رونق صورت گرفت.

وی ادامه داد: در سال گذشته از کل تسهیلات مدنظر برای طرح رونق اقتصادی در کشور هزار و ٣١٦ میلیاردتومان با نرخ ١٨ درصد برای استان تهران اختصاص یافت که این طرح در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

مس فروش تصریح کرد: در سال ٩٦ بیش از ٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان برای رفع مشکلات واحد‌های صنعتی و تولیدی استان تهران اختصاص یافته که با این رقم پیش بینی می‌شود پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی ٨٠ درصد تا پایان سال به اتمام برسد.

رئیس سازمان صنعت استان تهران با بیان اینکه بیش از ١٧ هزار واحد صنعتی در تهران که ٣٠ درصد آن‌ها غیرفعال هستند، گفت:احیای برخی از واحد‌های صنعتی تهران مانند قند ورامین در دستور کار است و تمهیداتی در این مورد اتخاذ شده و تا ظرف ٢ ماه آینده فعالیت این واحد صنفی بیشتر خواهد شد.

مس فروش اذعان داشت: مشکل نقدینگی، اساسی‌ترین معضل واحد‌های تولیدی است و تسهیلات پرداختی نیز کافی نیست و اگر تمام تسهیلات سیستم بانکی در طرح رونق فقط برای استان تهران درنظر گرفته سود باز هم مشکلات حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه مدیریت واردات و صادرات یکی از برنامه‌های جدی وزارت صنعت است، افزود: در استان تهران ١٤ میلیاردتومان از محل صادرات عاید شد و واردات کالا نیز تقریبا به صفر میل کرد و در کنترل واردات کالا‌های سرمایه‌ای موفق بودیم.

مس فروش در خصوص تعطیلی برخی واحد‌های صنعتی تهران گفت: تلاش خود را برای احیا و تثبیت واحد‌های تولیدی انجام خواهیم داد و در حفظ برند‌ها جدی هستیم و به زودی شاهد حضور مجدد ارج در چرخه صنعت کشور خواهیم بود.

رئیس سازمان صنعت استان تهران در پایان بیان کرد: به منظور افزایش صادرات، مشوق و جوایز صادراتی که در ادوار گذشته انجام می‌شد دوباره صورت خواهد پذیرفت، اما مشکل دیگر زیرساخت‌های حمل و نقل و مواردات بین المللی است که باید در این باره اقدامات جدی صورت گیرد.

افزایش اعتبارات طرح رونق اقتصادی

رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،در خصوص اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد رونق اقتصادی در سال جاری گفت: در سال ۹۵ آمار‌ها که هر سه ماه اعلام می‌شد از رشد صنعت و روند صعودی آن حکایت داشت بوده و این حرکت از رکود به سمت رونق آغاز شده است.

وی ادامه داد: به منظورتسریع این روند باید بتوان با تحریک تقاضا، شرایط را برای فروش کالا‌های تولیدی مهیا ساخت به همین منظور به دنبال تحریک تقاضای خارجی و صادرات کالا هستیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت  با اشاره به برخی ابلاغیه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: تعدیل تعرفه‌های واردات، یکی از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بود وتعرفه ها در راستای حمایت از تولید داخل، اصلاح شد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات تولید، نقدینگی و تامین منابع مالی و سرمایه در گردش است، گفت: طرح رونق اقتصادی و اعطای تسهیلات به واحد‌های صنعتی و کشاورزی در قالب طرح رونق که سال گذشته آغاز شد امسال نیز به همان منوال ادامه خواهد داشت.

به گفته رحمانی علاوه بر طرح رونق با همکاری بانک مرکزی ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع از صندوق توسعه ملی برای نوسازی و بازسازی ۵ هزار واحد تولیدی اختصاص یافته است که این واحد‌ها توسط سازمان صنایع استان‌ها به تدریج برای دریافت تسهیلات نوسازی معرفی می‌شوند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان بیان کرد: در سال جاری وزارت صنعت برای رونق اقتصادی ۴۴ طرح بر اساس ابلاغیات ستاد اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار داده که طرح رونق تولید، بهره برداری از ۶ واحد تولیدی جدید و نوسازی ۵ هزار واحد از مهمترین آن‌ها است.

گزارش از زهرا ابهری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار