در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وجه تمایز شیعه علوی و جعفری در چیست؟

در نگاهی تاریخی شیعه علوی و جعفری هر دو پرچمدار اسلام ناب محمدی هستند، اما با نگاه و تمایزهای مخصوص به خود.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی سخنران و کارشناس امور دینی و مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پیرامون تمایزها و وجه تشابه شیعه علوی و جعفری گفت: تفاوتی بین دو مقوله شیعه علوی و جعفری وجود ندارد. درواقع شیعه علوی برپایه ولایت و عدالت امیرالمومنین (ع) و همچنین حاکمیت آن بزرگوار است که در نگاهی تاریخی، سیاسی و عدالت طلبی مطلق جای دارد و در کنارش شیعه جعفری با کشف حقایق علمی گردآوری شده است.

 

وی ادامه داد: شیعه علوی ریشه تاریخی، اعتقادی دارد و شیعه جعفری با برپرده برداری از اسرار علمی جهان به موازات یک دیگر قرار دارند و هر دو پرچمدار اسلام ناب محمدی هستند.


این کارشناس مذهبی درخصوص تمایزهای فقه شیعی و فقه جعفری بیان کرد: فقه شیعی و فقه جعفری تفاوت محتوایی نداشته و به مرور زمان و گذشت ایام در نگاه علماء، فقه جعفری وجود آمده که تفاوت آن از تخلف نیست و بدیعی است که براساس نظرات مراجع و یا زمانه های مختلف گونه های شیعی پدیدار شده است.


وی افزود: بعد از واقعه کربلا و 35 سال عزاداری بی وقفه امام سجاد (ع) و بی وفایی مردم کوفه و مدینه به خاندان رسول الله، جامعه دچار یک نوع فاصله گیری از حقایق علمی و آگاهی نسبت به زمانه خود شد و دوران غیرفعالی در جهت کشف حقایق علمی در بین مسلمانان ایجاد شد، تا دوره امامت امام باقر (ع) و پسر بزرگوارشان امام جعفر صادق‌(ع) که با کمال اقتدار جای خالی علم را پر کردند و با تلاشهای ممتد به کشف مسائل علمی رسیدند.


حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) بیش از 700 شاگرد تربیت کردند و دروازه های تمدن علمی و اسلامی را گشودند.

 

انتهای پیام/

 

گشایش دروازه های تمدن علمی و اسلامی با ورود امام صادق‌(ع)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۶
تیتر انتخاب شده انحرافی و نشان دهنده این است که بین شیعه علوی و جعفری تمایزی هست! ادیب محترم ابراز میدارند شیعه علوی ریشه تاریخی، اعتقادی دارد! یعنی شیوه جعفری ندارد؟ و می فرمایند شیعه جعفری از اسرار علمی جهان پرده برداری می کند! یعنی شیعه علوی نمی کند؟ هر نوع تفکیک شیعی اعم از علوی، جعفری، صفوی، حسینی و حسنی انحرافی است که خواسته یا ناخواسته در طول تاریخ ذکر شده و برخی آگاهانه یا ناآگاهانه به آن دامن زده اند. آنچه هست شیعه دوازده امامی است که ائمه گران قدر هر یک به اقتضای زمان آنچه را که مقدر بوده بیان می کرده و به انجام می رسانده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
تیتر سوال مطرح شده است و در متن پاسخ بیان شده