قناد‌باشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عربستان با خرید تسلیحات نظامی در پی جبران شکست‌هایش در عرصه داخلی و خارجی است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ‌عربستان با خرید تسلیحات نظامی از آمریکا در پی جبران شکست‌هایش در عرصه داخلی و در منطقه است.

عربستان با خرید تسلیحات نظامی در پی جبران شکست‌هایش استجعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به خرید تسلیحات نظامی عربستان از آمریکا و کشورهای اروپایی، اظهار داشت: نباید خرید تسلیحات نظامی از سوی عربستان را از جنبه خریدار بررسی کرد، بلکه بخشی از آن مربوط به رویکرد و سیاست فروشندگان این تسلیحات است.

کارشناس غرب آسیا با بیان اینکه فروشندگان تسلیحات نظامی تلاش می‌کنند انگیزه‌های خرید سلاح را زنده نگه دارند، گفت: علل فروش سلاح از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به ریاض روشن است چرا که فروشندگان سلاح در پی رسیدن به سود بالا، اعزام مستشاران و حضور نظامی به بهانه آموزش و نگهداری از این تسلیحات در منطقه خاورمیانه هستند.

وی پیرامون ارتباط مقوله خرید تسلیحاتی نظامی عربستان از اروپا و آمریکا با ولیعهدی محمد بن‌سلمان، افزود: عربستان تصور می‌کند که خرید تسلیحات نظامی باعث جبران شکست‌های منطقه‌ای و داخلی این کشور می‌شود؛ لذا وجود این عوامل و همچنین حضور محمدبن سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان در جنگ با یمن سبب شد تا آ‌مریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تلاش بسیار زیادی در به ولیعهد رسیدن محمدبن سلمان داشته باشند.

کارشناس غرب آسیا افزود: عزل محمد بن نایف از ولیعهدی عربستان پوشش و نقشه‌ای از سوی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها برای فروش تسلیحات نظامی بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آ‌یا آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد صدامی دیگر در منطقه هستند، گفت: آمریکا از جنگ‌هایی که موجب اختلاف افکنی و فروش تسلیحات بیشتر در منطقه شود استقبال می کند.

کارشناس غرب آسیا متذکر شد: از جمله مشکلاتی که برای آمریکا در صورت بروز جنگ بوده احتمال قطع دسترسی به نفت و بروز مشکلات عدیده‌ای برای کشورهای مختلف است.

قنادباشی تاکید کرد: آمریکایی‌ها نگرانند که در صورت بروز جنگ و تضعیف کشورهای خلیج فارس کشورهای محور مقاومت از این درگیری بهره‌مند و قدرتمندتر شوند.

کارشناس غرب آسیا خاطرنشان کرد:‌ وجود چنین عواملی مانع از آن می‌شود که آمریکا به تبلیغ جنگ بپردازد و پادشاه و ولیعهد عربستان را به بروز جنگ ترغیب کند.

انتهای پیام/

عزل محمد بن نایف نقشه‌ای از سوی آمریکایی‌ها برای فروش تسلیحات نظامی بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار