ستاری عنوان کرد؛

ایجاد کسب و کار در گرو استخدام نیست/عرضه ۲۰۹ اختراع در تابلوی بورس

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:ما باید فضایی را در کشور ایجاد کنیم که جوانان یاد بگیرند ایجاد کسب و کار در گرو استخدام نیست و ما از چهار سال گذشته به دنبال نهادینه کردن این مفهوم بوده‌ایم.

ایجاد کسب و کار در گرو استخدام نیست/عرضه ۲۰۹ اختراع در تابلوی بورسبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهوری عصر امروز در مراسم رونمایی از چند قرارداد سرمایه گذاری در اختراعات که عصر امروز برگزار شد، اظهار کرد: به علت اقتصاد نفتی با وجود اینکه هزینه‌های قابل توجهی از سوی دولت در قالب وام‌های بلاعوض و وام به شرکت‌های دانش بنیان اعطا شد، ولی دستاورد‌های قابل توجهی به دست نیاوردیم.

وی ادامه داد: فرایند تجاری‌سازی اختراعات یک فرایند پیچیده است که در راه‌اندازی کسب و کار‌های دانش‌بنیان مهم‌ترین عنصر نیروی انسانی است.

معاون علمی رییس جمهور افزود: بحث‌های مالی در ایجاد کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان در اولویت‌های پنجم و ششم قرار دارد و نهادینه‌کردن این مساله در کشوری مانند ایران که دارای ساختار پیچیده دولتی است، با چالش‌هایی مواجه می‌شود.

ستاری بیان کرد: قبل از هر اقدامی باید محیط کسب و کار در کشور تغییر کند، چرا که اگر پایه اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، نوآوری در آن صورت می‌گیرد، در این صورت است که می‌توان مانع مهاجرت مغز‌ها از کشور شد.

وی اظهار کرد: ما باید فضایی را در کشور ایجاد کنیم که جوانان یاد بگیرند ایجاد کسب و کار در گرو استخدام نیست و ما از چهار سال گذشته به دنبال نهادینه کردن این مفهوم بوده‌ایم.

معاون علمی رییس جمهور حضور بخش خصوصی در حوزه‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی را اقدامی مثبت دانست و افزود: قرار نیست که خروجی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دولت‌ها خریداری شود، بلکه باید اتمسفر کسب و کار به گونه‌ای تغییر یابد که خریدار فناوری در کشور وجود داشته باشد، مهمترین موانع تحقق این هدف مشکلات فرهنگی و نوع تفکرات است، چرا که ما در برابر جامعه‌ای قرار داریم که باید به نوآوری اهمیت دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی در کشور شکل گرفته‌اند که سالی صد در صد و هفته‌ای ۱۰ درصد رشد دارند، بدون اینکه دارایی‌های فیزیکی زیادی داشته باشند.

ستاری تصریح کرد: در بنیاد ملی نخبگان ما مسیری را برای مخترعان تعریف کردیم که بر اساس آن ابتدا مخترعان در سطح سه قرار می‌گیرند و بعد از رشد، وارد سیستم شتاب‌دهی می‌شوند و در این مسیر ما به آن‌ها به صورت مستقیم پولی نمی‌دهیم، چرا که تجربه نشان داده که هیچ کدام از پول‌هایی که دراین راستا داده شده، به محصول تبدیل نشده است.

معاون علمی رییس جمهور گفت: داشتن چنین رویکردی‌هایی موجب شده که شرکت‌ها به این نتیجه برسند که زمانی می‌توانند وارد اخذ وام و جذب سرمایه‌گذاری شوند که به بلوغ لازم رسیده باشند.

وی ادامه داد: در جامعه هنوز با این مفاهیم آشنا نشدیم، ولی با اقداماتی که در سه سال اخیر انجام شد، تحولات زیادی در کشور ایجاد شده است.

ستاری با بیان اینکه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان ساختار‌های سنتی کسب و کار را به چالش کشیده‌اند عنوان کرد: زمانی که موضوع ایجاد بازار‌های دارایی فکری مطرح شد، من با آن مخالف بودم، چرا که تصورم بر این بود که با توجه به وجود ساختار‌های فکری موجود، ایجاد چنین بازاری برای ما زود است ولی امروز خوشحالم که تعداد زیادی از اختراعات در تابلوی بورس قرار گرفته‌اند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه تا کنون ۲۰۹ اختراع در تابلوی بورس قرار گرفته که ۱۶ مورد آن به امضای قرارداد رسیده،  با استفاده از این روش، مخترعان درگیر اخذ وام نخواهند بود و تلاش می‌کنند تا سرمایه‌های لازم را از طریق بازار بورس تامین کنند.

وی یادآور شد: در این مسیر ما باید تلاش کنیم تا همه شرکت‌های دانش‌بنیان از مسیر بورس فعالیت‌های مالی خود را انجام دهند، ضمن اینکه این شرکت‌ها را تشویق کنیم تا حساب‌های خود را شفاف کنند.

انتهای پیام/

 باید بر بازار ۳۰ میلیارد دلاری تولیدات فرهنگی کشور متمرکز شویم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار