باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

عرضه مسکن در بورس کالا، مشکلات بازار را حل می‌کند؟

به اعتقاد برخی کارشناسان با توجه به اینکه بازار مسکن طی چندین سال گذشته راکد بوده، عرضه مسکن دربورس کالا نیز مشکلی را حل نمی‌کند و چنین ایده‌هایی برای حل معضل رکود بازار عملیاتی نیست .

عرضه مسکن در بورس کالا مشکلات را حل می‌کند؟!به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مشخص نیست که عرضه مسکن در بورس کالا با در نظر گرفتن چه اطلاعات و زیربنایی از بخش مسکن که طی 5 سال اخیر راکد بوده مطرح شده است؛ زمانی کالایی در بورس عرضه می‌شود که سازنده انبوه داشته باشد و بتوان فعالیت آن شرکت را ارزیابی و بررسی کرد بنابراین  زمانی مسکن به‌عنوان یک کالا قابل‌عرضه در بورس است که سازنده انبوه داشته باشیم و مسکن در قالب مجتمع‌های بزرگ از سوی سازنده عرضه شود.

عرضه مسکن در بورس کالا مشکل را حل نمی‌کند

مجید کیان پور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه با اشاره به اینکه عرضه مسکن دربورس کالا مشکلی را حل نمی‌کند و چنین ایده‌هایی برای حل معضل رکود مسکن عملیاتی نیست گفت: با توجه به اینکه بازار مسکن طی چندین سال گذشته راکد بوده مشخص نیست عرضه مسکن در بورس بر چه مبنایی صورت گرفته است.

وی افزود: برای عرضه کالا در بورس، آن کالا باید سازنده انبوه داشته باشد و فعالیت  شرکت سازنده آن نیز قابل ارزیابی باشد، اما این در حالی است که در بخش مسکن، انبوه سازان سهم عمده‌ای ندارند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد:بیشتر عرضه مسکن در کشورتوسط خرده فروشان انجام می‌شود و هیچکدام از آن‌ها نمی‌توانند به بورس کالا وارد شوندو تنها ۱۰ درصد بوسیله انبوه سازان عرضه می‌شود به این ترتیب عرضه مسکن در بورس کالا دردی را دوا نخواهد کرد.

وی در پایان با بیان به اینکه ایده دهندگان عرضه مسکن در بورس کالا باید جزئیات جوانب طرح را مشخص کنند گفت: این طرح باید پس از بررسی دقیق اجرا شودو نباید شتابزده عمل کرد.

 بازار سرمایه پتانسیل زیادی در اقتصاد دارد


همایون دارابی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه   دراین خصوص اظهارداشت: بازار سرمایه پتانسیل بالایی در اقتصاد دارد اما  حوزه مسکن، برای ورود به بورس نیازمند برنامه ریزی دقیقی  است.


وی ادامه داد: بورس نقطه‌ای است که می‌تواند گره ناشفاف در بازار املاک را حل کند چرا که در بورس قیمت معاملاتی مشخص است، اما در املاک این قیمت مشخص نیست.


به گفته دارابی، در بازار سرمایه، رقابت بین عرضه و تقاضا وجود دارد و خریدار به صورت عادلانه به کشف قیمت می‌پردازد، اما در املاک اینگونه نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۳۰ تير ۱۳۹۶
بهترین راه ایجاد مسکن ارزان و مفید است
آخرین اخبار