قربانی عنوان کرد؛

برگزاری انتخابات الکترونیکی سازمان نظام پزشکی در سطح ملی

رئیس هیأت نظارت انتخابات نظام‌ پزشکی گفت: برای اجرای یک انتخابات نظام پزشکی سالم و امن همه تمهیدات لازم صورت گرفته است.

برگزاری انتخابات الکترونیکی سازمان نظام پزشکی در سطح ملیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین قربانی رئیس هیأت نظارت انتخابات نظام‌پزشکی صبح امروز در نشست خبری هفتمین دوره انتخابات نظام‌پزشکی کشور که صبح امروز در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: انتخابات هفتمین دوره سازمان نظام‌پزشکی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است که دلیل اصلی‌اش اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده و به نظرم سازمان نظام‌پرشکی یک اهرم قوی در کنار متولیان امر سلامت می‌تواند اثرگذار باشد.

 وی بیان کرد: برای پیشبرد این کار ملی‌ نیازمند ورود افراد با سابقه و با تجربه به این سازمان برای رسیدن به سرمنزل‌ مقصود اهمیت دارد و برای داشتن یک انتخابات سالم هیأت مرکزی نظارت تشکیل و هیأت‌های اجرایی در سراسر کشور تشکیل شده است.

 قربانی با بیان اینکه 3 نماینده از هیأت  مرکزی و نظارت، 2 نفر از وزارت بهداشت، یک نفر از قوه قضاییه‌ و یک نفر از وزارت کشور هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات را تشکیل داده و هیأت‌های مرکزی در شهرهایی که واجد شرایط انتخابات سازمان نظام پزشکی بودند، بر طبق قانون تشکیل و بین 3 تا 5 نفر در شهرهای واجد شرایط اعضای هیأت نظارت تعیین‌ شده‌اند و در برخی از شهرها تعداد اعضای هیأت نظارت‌ به 5 نفر نیز میرسد.

وی با بیان اینکه در 6 دوره گذشته انتخابات سازمان نظام پزشکی به صورت سنتی برگزار می‌شده، افزود: این دوره تجربه گران‌بهایی در اختیار ما و کشور قرار می‌دهد و این انتخابات با همه تمهیدات لازم برگزار تا از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده شود و تا به امروز انتخاباتی در سطح ملی به صورت الکترونیکی برگزار نشده است.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات سازمان نظام‌پزشکی عنوان کرد: ممکن است حرف و حدیث‌هایی در این دوره از انتخابات و همچنین نقدهایی‌ ایجاد شود اما باید بالاخره از یک نقطه‌ای این نوع انتخابات را شروع کنیم و تمام تلاش ما این است که ضعف‌ها را به حداقل برسانیم و در این خصوص جلسات متعددی با مسئولان ذی‌ربط با هدف به حداقل رسیدن چالش‌ها برگزار شده است.

وی با بیان اینکه انتخابات الکترونیکی تا به امروز در سطح ملی ریاست جمهوری، مجلس و حتی خبر‌گان انجام نشده است، ادامه داد: انتخابات سازمان نظام پزشکی به صورت الکترونیکی سبب مشارکت چشمگیر‌ جامعه پزشکان شده و مشکل رفت و آمد در شهرها و بخصوص کلانشهرها‌ در این حالت از بین رفته است و در حوزه‌ها مشارکت به حداکثر‌ می‌رسد و در دوره‌های گذشته ضعف‌ها بیشتر برای حضور میدانی بود که امسال با برگزاری الکترونیکی آن این مسئله به حداقل می‌رسد.

رئیس هیأت نظارت انتخابات نظام‌پزشکی عنوان کرد: احراز صلاحیت بر اساس حفظ شأ‌ن جامعه پزشکی انجام و در حوزه‌های انتخابی و بخصوص در کلا‌نشهرها این استعلام به صورت رسمی از 4 مرجع به عمل می‌آید و خوشبختانه باید بگویم که تعداد افراد رد صلاحیت شده در این دوره کاهش پیدا کرده است و صلاحیت‌ها به دور از نفوذ فضاهای‌ سیاسی، اجتماعی و حفظ شأ‌ن جامعه پزشکی انجام می‌شود.

 وی با بیان اینکه در برخی از حوزه‌های انتخابی تبلیغات زودرس‌ انجام شده است و ما به آنها تذکرات‌ لازم را داده‌ایم، ادامه داد: ما در این دوره از انتخابات حداقل‌ چالش را در بخش تبلیغات داشته‌ایم و سعی کرده تا شأ‌ن جامعه پزشکان حفظ شود و اگر استعلام فردی به نتیجه نرسد آیین‌نامه‌های مختلف را لحاظ کرده‌ایم.

 قربانی با بیان اینکه تخلفات پزشکی که منجر به صدور حکم شده یکی از دلایل اصلی رد صلاحیت‌ کاندیدا بوده است، تأکید کرد: همکار‌انی که در سامانه الکترونیکی محل خدمتشان‌ متفاوت بوده و در فرصت جابجایی‌ یک هفته از فرصت جابجایی یک هفته استفاده نکرده‌اند می‌توانند در انتخابات حضوری با ارائه کارت سازمان نظام پزشکی و مدارک 4 گانه شرکت کنند.

شماره موبایل ۵۰ هزار نفر برای شرکت در انتخابات الکترونیک نظام پزشکی تایید شد

در ادامه سید محمود تارا مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در نشست خبری هفتمین انتخابات سازمان نظام پزشکی بیان کرد: انتخابات نظام پزشکی برای اولین بار به دو شیوه الکترونیک و حضوری برگزار می‌شود و تجربه برگزاری این انتخابات به صورت رأی دادن الکترونیک از خانه و به وسیله موبایل در سطح کشور یک تجربه بزرگ است که برای اولین بار انجام می‌شود و تجربه گرانسنگی برای همه انتخابات آتی کشور در آینده خواهد بود.

وی گفت: اعضای سازمان نظام پزشکی می‌توانند با ارسال شماره تلفن همراه خود به شماره ۲۰۰۰۱۹۰، مراحل تایید را با پاسخ دادن به چند سوال شخصی طی کنند و کد تاییدیه بگیرند که فقط برای شخص آن‌ها و روی موبایل آن‌ها ارسال می‌شود.

تارا اظهار کرد: تاکنون شماره موبایل ۴۷ هزار عضو این سازمان از مجموع ۲۵۰ هزار عضو آن، تایید شده و مراحل تایید سه هزار نفر دیگر در حال طی شدن است و انتظار داریم در فرصت باقیمانده در ۲۴ ساعت آینده تعداد این افراد که می‌توانند در انتخابات روز جمعه به صورت الکترونیک شرکت کنند، به مراتب افزایش یابد.

وی افزود: انتخابات الکترونیک نظام پزشکی هم در بستر اینترنت و هم اینترانت داخلی برگزار می‌شود و حتی اگر اینترنت کشور در روز جمعه قطع شود، خللی در فرایند برگزاری الکترونیک انتخابات ایجاد نمی‌شود.

مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تاکید کرد: مراحل رأی دادن هر فرد بین یک تا سه دقیقه طول می‌کشد و حتی اگر در ساعاتی از روز جمعه اینترنت قطع شود، باز هم در طول روز بین یک تا سه دقیقه برقراری ارتباط با اینترنت برای رأی دهی فراهم خواهد بود.

وی گفت: هر فرد علاوه بر دریافت یک کد امنیتی شخصی روی موبایل برای رأی دادن، پس از رأی دهی نیز یک کدرهگیری پیچیده دریافت می‌کند که آن را ذخیره خواهد کرد، این کد نیز کاملا شخصی است و هیچ کس به آن دسترسی ندارد و فقط در صورت داشتن این کد و حضور همه اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات امکان مشاهده رأی هر فرد وجود دارد و محرمانگی آرا به طور کامل لحاظ شده است.

تارا افزود: اگر هر کس به هر دلیلی از جمله دریافت نکردن کد امنیتی شرکت در انتخابات یا نبودن کد ملی او در سامانه الکترونیک انتخابات یا تغییر محل خدمت نتوانند به صورت الکترونیک در این انتخابات شرکت کند، امکان شرکت حضوری و رأی دادن حضوری و دستی را دارد، بنابراین حق هیچ کس ضایع نمی‌شود.

وی گفت: هزینه نرم افزار و برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیک بسیار ناچیز است و این روش انتخابات نه تنها بسیار ارزان است بلکه از هزاران بار سفر شهری و هزینه‌های آن نیز پیشگیری می‌کند.

گفتنی است؛ هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره‌های نظام پزشکی روز جمعه ۳۰ تیر با رقابت ۵۱۷۶ نفر در ۲۰۰ شهر مختلف و در ۶ گروه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، مامایی و لیسانسه‌های پروانه دار برگزار می‌شود و نتایج آن روز شنبه ۳۱ تیر اعلام می‌شود.

 انتهای پیام/

اشراف کامل هیأت نظارت در هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار