شیراز؛

امام صادق (ع) نخستین پایه گذار عرفان در اسلام

حضرت امام جعفر صادق (ع) پیشوای ششم مسلمانان و نخستین پایه گذار عرفان در اسلام، در ماه شوال سال ۱۴۸ هجری قمری، در مدینه منوره به شهادت رسید.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ صدای سفر می ‏آید، مردی از تبار نور و عرفان، به آوایی حزین، نغمه خداحافظی می‏ خواند و کوچه‏‌های غربت دنیا، زیر گام‏هایش سر خم کرده ‏اند تا عبور تمام صداقت را در خویش احساس کنند.

 

امام صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان و نخستین پایه گذار عرفان در اسلام در هنگام طلوع فجر روز جمعه ۲۷ ربيع الاول سال ۸۳ ه - ق در شهر مقدس مدينه به دنيا آمد و در ۲۵ ماه شوال سال 148 هجری به دست خلیفه عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه منوره به شهادت رسید، پدر آن بزرگوار حضرت امام باقر(ع) و مادر آن بزرگوار دختر قاسم بن محمد بن ابى بكر بودند.

 

وی از میان برادران خویش جانشین پدرش حضرت باقر (ع) و وصى آن جناب بود که پس از او به امر امامت قیام کرد.


حجت الاسلام والمسلمین جاوید رئیس حوزه علمیه شیراز با بیان اینکه دوران امام صادق (ع) مصادف با انتقال قدرت از امویان به عباسیان بود گفت: امام صادق نزدیک به ۴ هزار شاگرد در رشته‌های مختلف داشتند که ۲ مذهب از مذاهب اربعه برادران اهل سنت از شاگردان ایشان محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) در فضل و دانش سر آمد همه برادران شد، و از همه آنان نام آورتر، در قدر و منزلت بالاتر، و در میان شیعه و سنى مقامش ارجمندتر بود، و به اندازه مردم از علوم آن حضرت نقل کرده اند که سخنانش توشه راه کاروانیان و مسافران و نام نامیش در هر شهر و دیار زبانزد مردمان شده است.


حجت الاسلام والمسلمین جاوید افزود: این امام بزرگوار در تمام رشته‌های علمی زبان زد خاص و عام و مورد تایئد همگان بودند به طوری که جابر ابن حیان طوسی پدر علم شیمی می‌گوید هر آنچه را که به جامعه بشریت عرضه داشتم همه را از استادم امام صادق (ع) فراگرفتم.

رئیس حوزه علمیه شیراز تصریح کرد: سجایای اخلاقی امام صادق (ع) برآن پایه بنا بود که حتی اهل کفر هم وی را در حسن خلق و صداقت و معیار‌های کامل انسانی ستوده اند.


حجت الاسلام والمسلمین جاوید بیان کرد: سن شریف امام بزگوار در هنگام شهات به وسیله زهری که حاکم ظالم عباسی به وی خوراند ۶۵ سال بود.

در زمینه فضائل و مکارم اخلاقی از امام صادق (ع) روایات و وقایع بسیار زیادی نقل شده است.


آن حضرت با رفتار کریمانه و خلق و خوی الهی خود بسیاری از افراد را به راه صحیح هدایت کرد، به گونه‌ای که پیروان دیگر مکاتب و ادیان نیز زبان به مدح آن حضرت گشوده اند.


رضا باقری سرپرست دبیرخانه کانون‌های مساجد فارس نیز از برگزاری مراسم سوگواری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در هزار و ۲۰۰ مسجد دارای کانون فرهنگی هنری استان خبر داد و گفت: دعوت از کارشناسان دینی مذهبی با هدف معرفی هر چه بیشتر شخصیت نورانی و سیره علمی و عملی امام صادق (ع) از شاخص‌ترین برنامه‌های این مراسم است.


نصب پرچم عزا بر سردر کانون‌ها، سیاه پوش کردن خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به مساجد، مداحی، عزاداری سنتی، و ارسال پیامک حاوی احادیث منتسب به امام جعفر صادق (ع) از برنامه‌های این کانون‌ها است.

وی، برگزاری محافل انس با قرآن، اهدای ثواب طرح تلاوت نور و ختم صلوات، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و مسابقه کتابخوانی از جمله برنامه‌های دیگر این کانون‌ها دانست. وی دوران امامت امام جعفر صادق (ع) را منحصر به فرد دانست و افزود: ایشان همواره مبارزی خستگی ناپذیر و انقلابی بنیادی در در میدان فکر و عمل بوده است.


امام صادق (ع) قیام خود را در لباس تدریس و تاسیس مکتب و انسان سازی انجام داد و جهادی راستین کرد.


سرپرست دبیرخانه کانون‌های مساجد فارس ادامه داد: برگزاری یادواره سرداران و ۱۸ شهید ولایتمدار سلطان آباد و شهدای مدافع حرم شیراز توسط کانون‌های تخصصی ایثار و شهادت استان از جمله دیگر برنامه‌های این ایام است. در این برنامه که با سخنرانی سردار گزنی جانشین فرماندهی سپاه فجر استان برگزار خواهد شد از خانواده شهدا تجلیل می‌شود.


وی اظهار کرد: این برنامه امروز ۲۹ تیر همزمان با نماز مغرب و عشاء در کانون فرهنگی هنری شهدای سلطان آباد برگزار خواهد شد.‌

 

ای امیر فضل و بزرگی و هنر، تاریخ پر حجم روایت و نقل، به آن ده‌ها هزار جستجوگر و راوی سخن‌های جانانه تو که در خویش دارد، به خود می‌بالد، به آن مروارید‌های نهفته کلامت که در حافظه دیرینه خویش، عزیزانه محفوظ داشته است.

انتهای پیام/ن

سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار