باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

چگونگی ساماندهی اخذ مالیات از کسب و کارهای اینترنتی

پرداخت مالیات از اساسی‌ترین مولفه‌های توسعه اقتصادی کشور است، اما نکته‌ای که ذهن صاحبان کسب و کار‌های مجازی را آشفته می‌سازد عدم آشنایی بازرسان مالیاتی با این نوع از فعالیت هاست.

کسب و کار و اخذ مالیات درفضای مجازی چگونه است؟!به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پرداخت مالیات امری ضروری است و از اساسی‌ترین مولفه‌های توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود، اما نکته‌ای که ذهن صاحبان کسب و کار‌های مجازی را آشفته می‌سازد عدم آشنایی بازرسان مالیاتی با این نوع از کسب و کار است که موجبات عدم تعیین عادلانه میزان مالیات‌های قابل پرداخت را فراهم خواهد آورد.

 برای اطلاع بیشتر  از شرایط کسب و کاهای اینترنتی و مشکلات مالیاتی آنها به سراغ کارشناسان مالیات و عضو کمیسیون اقتصادی رفتیم .

فعالیت مجازی همانند دیگر اصناف باید مشمول پرداخت مالیات شود

احمد انارکی محمدی عضو کمیسون اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی  در خصوص فعالیت‌های اقتصادی افراد و شرکت‌ها در فضای مجازی و شیوه اخذ مالیات از آنها، اظهارداشت: افرادی که در فضای مجازی کسب و کار دارند باید همانند افرادی که بطور فیزکی مشغول به کارند مالیات پرداخت کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که استفاده از شیوه‌های مدرن اشتغال باید جایگزین شیوه‌های سنتی در کشور شود چرا که با وجود پیشرفت تکنولوژی درکشور استفاده از فنون جدید باید در فضای کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته محمدی، دولت باید با استفاده از ساختار‌های جدید در کشور راهکار‌هایی را برای کسب و کار در فضای مجازی و اخذ مالیات به شیوه صحیح از آنها ارائه دهد.

اخذ مالیات متناسب با تولید ناخالص ملی کشور نیست

هادی حق شناس کارشناس مالیات در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، دراین باره گفت: مهمترین مشکل اقتصاد ایران آن است که متناسب با تولید ناخالص ملی از  بخش های مختلف ، مالیات اخذ نمی‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر متاسفانه دربهترین حالت نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی ۷ درصد است درحالیکه ترکیه بیش از ۲ برابر عدد مذکور مالیات اخذ می‌کند، این درحالی است که درکشور‌های اروپایی و آسیای جنوب شرقی این رقم به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد.

حق شناس تصریح کرد: دربودجه سال جاری، میزان اخذ مالیات حدود ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است که این میزان حداکثر بودجه عمومی کشور به حساب می‌آید، به عبارت ساده‌تر حداکثر ۳۰ درصد هزینه کشور از محل مالیات هاست .

این کارشناس مالیات عنوان کرد: یکی از علل کم بودن مالیات در اقتصاد ایران، گستردگی معافیت مالیاتی و همچنین قاچاق کالا و اقتصاد زیرزمینی است ؛ اگر بخواهیم به سمت توسعه پایدار و اتکای اقتصاد ایران از پول نفت حرکت کنیم باید پایه‌های مالیاتی گسترش یابد.

به گفته حق شناس، یکی از موارد مالیاتی فعالیت اقتصادی درفضای مجازی است و هر چقدر به جلو پیش بریم به مراتب این فعالیت اقتصادی مجازی بیشتر شده  و باید به شیوه مناسب از آن مالیات گرفته شود.

اخذ مالیات درفضای مجازی باید سروسامان گرفته شود

ناصر محامی کارشناس مالیات در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، دراین باره گفت: درحال حاضر در اکثر کشور‌های جهان فعالیت های کاری بسیاری درفضای مجازی صورت می‌گیرد و به همان نسبت مالیات هم برای این افراد لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: ایران هم با پیشرفت تکنولوژی تاحدی توانسته با استفاده از این فنون پیش رود، اما باید تدابیری برای اخذ مالیات از فعالیت های فضای مجازی صورت گیرد و حتی الامکان بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی درکشور به شکل فعالیت‌های مجازی انجام شود.

محامی عنوان کرد: دستگاه‌های مربوط همچون وزارت اقتصاد و بورس می‌تواند وارد سیستم‌های مالیاتی درکشور شود و با بررسی دقیق بتواند مالیات آن را تعیین کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار