سمنان؛

ایجاد مراکز غربالگری ژنتیک زوج های جوان در سمنان

پیش بینی شده با انجام غربالگری و مشاوره ژنتیک از تولد سالانه 25 تا 30 هزار کودک معلول در سراسر کشور پیشگیری شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛  علیرضا ایزد پور مدیر کل بهزیستی استان سمنان گفت: اجرای این طرح در استان با همکاری بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی اجرایی می شود و پیش بینی شده با انجام غربالگری و مشاوره ژنتیک از تولد سالانه 25 تا 30 هزار کودک معلول در سراسر کشور پیشگیری شود.

وی افزود: در سال 95 حدود سه هزار نفر از خدمات غربالگری و مشاوره ای ژنتیک استفاده کردند و با اجباری شدن این طرح در سال 96، این تعداد افزایش خواهد یافت.

ایزدپور با اشاره به اهمیت اجرای غربالگری و مشاوره ای ژنتیک قبل از ازدواج اظهارداشت: یکی از اهداف اساسی سازمان بهزیستی، پیشگیری از معلولیت ها با علت ژنتیکی است.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان همچنین توسعه مراکز نگهداری روزانه سالمندان به منظور نگهداری سالمندان در خانواده را از برنامه های بهزیستی استان عنوان کرد و گفت: استان سمنان با داشتن 70 هزار سالمند رتبه نهم کشور را دارد.

وی افزود: هم اکنون چهار مرکز نگهداری سالمندان روزانه و چهار مرکز شبانه روزی در استان فعال است و توسعه مراکز روزانه در اولویت برنامه های بهزیستی استان قرار دارد.

ایزدپور با بیان اینکه هم اکنون 25 هزار نفر در استان سمنان از خدمات بهزیستی در حوزه های پیشگیری، اجتماعی، توانبخشی و مشارکت های مردمی بهره مند هستند، تصریح کرد: در سال 95 حدود 19 هزار کودک در استان غربالگری بینایی و هفت هزار و 800 کودک غربالگری شنوایی شدند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان از شناسایی13 هزار معلول در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد هزار و 411 نفر مشکل روانی، پنج هزار و 250 نفر مشکل حسی و حرکتی، 54 نفر مشکل صوت و گفتار، هزار و 422 نفر نقص بیانی، 2 هزار و 984 نفر مشکل ذهنی و هزار و 747 نفر مشکل شنوایی دارند.

17مرکز مشاوره حضوری در استان سمنان زیر نظارت بهزیستی فعالیت می کند و اورژانس اجتماعی با شماره تماس 123 و سامانه 1480 نیز برای ارایه خدمات مشاوره راه اندازی شده است، هم اکنون چهار هزار و 500 نفر مستمر بگیر و 25 هزار نفر مددجو از خدمات بهزیستی استان بهره مند هستند.

انتهای پیام/ م


بیش از 15مرکز مشاوره حضوری در استان سمنان زیر نظارت بهزیستی فعالیت می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.