باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

نقش تعیین کننده صنعت بسته بندی در تسهیل صادرات/وقتی طراحی‌های حرفه‌ای روند جذب مشتری را تقویت می‌کند

به اعتقاد بسیاری از فعالان حوزه صنعتی،تولیدی و اقتصادی،بسته بندی کالاها ،نقش حائز اهمیتی در تسهیلِ صادرات آن و افزایش هر چه بیشتر جذب مشتری در بازارهای جهانی ایفاء می‌کند.

نقش تعیین کننده صنعت بسته بندی در تسهیل صادرات/وقتی طراحی های حرفه ای روند جذب مشتری را تقویت می کندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مؤلفه های حائز اهمیت در ترغیب مشتری به خرید بسیاری از محصولات و کالاها، به سیمای بصری آن معطوف می شود که یقیناً کیفیت بسته بندی در چنین عرصه ای حرف نخست را خواهد زد.

به واقع، بسیاری از محصولات و تولیدات ایرانی، با وجود کیفیت بسیار مرغوب ، از حیث بسته بندی با نقیصه ها و نارسایی هایی مواجه هستند که همین موضوع، ضریب جذب مشتری را در خصوص محصولات و تولیدات این‌چنینی را تحت الشعاع قرار می دهد.

احمد روزبهانی،کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر فعالان حوزه تولیدی، اقتصادی و صادراتی به کیفیت بسته بندی محصولاتِ خود، اظهار داشت: موضوع بسته بندی در فروش اقلام و محصولات تولیدی در دو عرصه داخلی و خارجی به میزانی حائز اهمیت است که بسیاری فعالیت در حوزه بسته بندی را در قالب یک صنعت ویژه بررسی و ارزیابی می کنند.

وی افزود: بر اساس گزارشات منعکس شده در برخی رسانه ها، بعضاً بی کیفیتی و عدم رعایت اصول حرفه ای در صنعت بسته بندی، باعث هدر رفت محصولات زراعی و کشاورزی می شود که برآورد دستگاه های ذی‌ربط حاکی از ضایعات 25 تا 30 درصدی محصولات مذکور به دلیل بسته بندی نامناسب است.

روزبهانی عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از محصولات زارعی و کشاورزیِ ما بصورت فله ای به بازار عرضه می شود که در صورت برخورداری از بسته بندی مناسب، علاوه بر جذب هر چه بیشتر مشتری، سود آوری فزآینده تری نیز حاصل خواهد شد.

کارشناس بازار گفت: برخی از محصولات زارعی و کشاورزی ایران همچون زعفران، خرما و عسل به‌صورت فله ای به کشورهای هدف صادر می شود و بعد از مدت کوتاهی، عوامل و فعالان اقتصادی کشورهای مذکور با بسته بندی شکیل آن را به نام کشور خود به بازارهای بین المللی صادر و عرضه می‌کنند.

وی افزود: چین، اسپانیا و حتی افغانستان موفق شده اند با حمایت و برنامه ریزی اصولی، به توفیقات بسیاری در این بخش نائل شوند و باید با تلخی اذعان داشت که این موضوع زیبنده کشور ما به نظر نمی رسد و باید تدبیری اتخاذ شود که اقدام ثانویه کشورهای مذکور و عرضه مجدد محصولات ایرانی با سود مضاعف در همین مرز و بوم عملیاتی شود تا در سایه آن، حداکثر بهره وری و بهره برداری اقتصادی برای فعالانِ اقتصادی و تولیدیِ کشورمان حاصل شود.

از پروسه پیچیده اداری اخذ مجوز تا واردات کاغذهای بسته بندی

منصور شکوهی،یکی از فعالان حوزه بسته بندی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به وجود موانعی جدی در مسیر فعالیت های مرتبط با صنعت بسته بندی عنوان کرد: یکی از مشکلات متقاضیان فعالیت در صنعت بسته بندی به پروسه زمان بَر و پیچیده اخذ مجوز از وزارت ارشاد معطوف می شود که لزوم تسهیل این روند ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: از سوی دیگر در برخی حوزه های بسته بندی،کاغذهای خاصی که در این خصوص مورد استفاده قرار می گیرد از خارج وارد می شوند، زیرا اساساً توانایی و امکان تولید آن به‌واسطه دستگاه های داخلی فعال در ایران وجود ندارد.

شکوهی عنوان کرد: در برخی از محصولات همچون زعفران، اهمیت بسته بندی از حیث ماندگاری آن بسیار حائز اهمیت است، زیرا باید کیفیت و تکنیک این امر به‌صورتی اِعمال شود که رطوبت و چربی به آن نفوذ نکند که به تبع فعالان تولیدیِ این محصول ناچار هستند برای تأمین برچسب بسته بندی مورد نیاز عوارض 4 درصدی پرداخت کنند که به تبع این پرداخت ها بر روی هزینه تمام شده، تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: به اعتقاد بنده اعمال تخفیف در عوارض، آن هم در محصولاتی که خاصِ کشور ایران است و یا تولیدکنندگان و زارعان ، بخش عمده ای از نیاز جهانی را تأمین می‌کنند، نوعی حمایت محسوب می شود که با توأم شدن آن با بسته های حمایتی دیگر،امکان دستیابی به سود هر چه بیشتر از محل صادرات چنین محصولاتی دو چندان خواهد شد.

این فعال در حوزه بسته بندی عنوان کرد: صنعت بسته بندی از نمونه فعالیت هایی به شمار می رود که بصورت بالقوه شرایطی را ایجاد می‌کند که در سایه آن، ارزش افزوده تولیدات و محصولات مربوطه ارتقاء می یابد و اگر کشورهای پیشرفته دنیا در عرصه صادرات به موفقیت های برجسته ای نائل شده اند، این مهم با اتکای به مجموعه ای از اقدامات و حلقه های به هم پیوسته محقق شده که بخشی از آن متوجه حوزه بسته بندی می‌شود.

وی در خاتمه یادآور شد: متأسفانه کشور ایران در بسیاری از حوزه های بسته بندی، توانمند نیست و به اعتقاد بنده در کشوری که متخصصان آن در حساس ترین حوزه های صنعتی و هسته ای به موفقیت های چشمگیری نائل شده اند، ضعف در صنایع مرتبط با بسته بندی از نقیصه ها و کاستی ها است که باید نسبت به آن چاره اندیشی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار