شیراز؛

جوان ایرانی از مشکلات تولید طرح اختراعی خود می گوید

مخترع فارسی با طرح ایده محوری چشمی تشخیص شعله موفق به کسب نشان طلای مسابقات جهانی رومانی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ احمد موذنی مخترع  جوان فارسی نشان طلای مسابقات جهانی euro invent ۲۰۱۷ رومانی را کسب کرد. وی به نمایندگی از پارک علم و فناوری فارس و با طرح ایده محوری چشمی تشخیص شعله در این رقابت‌ها شرکت کرد.

چشمی تشخیص شعله، اختراع این جوان فارسی است، این طرح یک سنسور برای تشخیص شعله است.

این مخترع فارسی برای تائید بسیاری از مراحل آزمایش هایش با مشکل رو به رو است، اگر حمایت‌ها و همکاری‌های لازم از طرح وی صورت گیرد در کشور تولید را انجام می‌دهد و در غیر این صورت با توجه به بین المللی بودن طرح در خارج از کشور جایی را انتخاب و طرحش را تولید می‌کند.


به همین منظور به سراغ این مخترع فارسی رفته و گفتگویی با وی ترتیب دادیم.


سین: خودتان را معرفی کنید؟
جیم: احمد موذنی هستم، ۲۸ ساله و مخترع، از سال ۸۸ فعالیت‌های پژوهشی را آغاز کردم.


سین: از اختراعاتی که داشته اید بگویید؟
جیم: من ۱۰ اختراع داشتم که ۵ اختراعم به مرحله تجاری سازی رسیده است.

اختراعاتم در زمینه صنعت نفت و گاز است، چشمی تشخیص شعله، قلم بارکدخوان، دستگاه‌های جوش الکتروفیوژن، سیستم کنترل از راه دور شیر‌های ایستگاه گاز، کنترلر الکترویکی هیتر‌های گازو شیر‌های صنعتی پیشرفته


سین: از چشمی تشخیص شعله بگویید؟
جیم: چشمی تشخیص شعله، یک سنسور برای تشخیص شعله است و در هر جایی که بخواهیم شعله را تشخیص دهیم مثل سیستم‌های ایمنی، سیستم‌های دفاعی و نظامی و سیستم‌هایی که کلا با احتراق سر و کار دارد مثل کوره‌ها و گرمکن‌ها می‌تواند کاربرد داشته باشد. البته این وسیله توان تشخیص صحت شعله برای ایجاد تغییرات ضروری را دارد.


سین: چشمی تشخیص شعله در حال حاضر در چه جا‌هایی استفاده می‌شود؟
جیم: ما تقریبا ۲ سال است که روی این طرح کار می‌کنیم، از یک سال پیش تولید صنعتی آن آغاز شده است و در حال حاضر در پالایشگاه ها، پتروشیمی‌ها و بعضی شرکت‌های دولتی نصب شده و جواب خودش را به خوبی پس داده است. این اختراع، یک اختراع‌های تچ high tech))، دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است و قابلیت صادرات دارد، ما ششمین کشوری هستیم که به این تکنولوژی دست پیدا کرده ایم. این اختراع یک طرح مادر است و ما برنامه داریم ۶۱ محصول را از دل آن در آوریم.

اگر حمایت صورت نگیرد طرحم را در خارج از ایران تولید می کنم + تصاویر


سین: چه ویژگی طرح شما باعث کسب مدال طلا در رقابت‌های رومانی شد؟
جیم: زیبایی و نو بودن طرح و مزایایی که نسبت به نمونه‌های قبلی داشت.


سین: وجه تمایز طرح شما با نمونه‌های خارجی چیست؟
جیم: من نمونه‌های خارجی را در صنعت دیده بودم، آن‌ها هر کدام مزایا و معایبی داشتند. طی دو سال کار روی طرح، سعی کردم طرح من تمام مزایا را داشته باشد و معایب طرح‌های دیگر را هم برطرف کنم.


سین: باتوجه به وجود نمونه‌های خارجی، چرا از این وسیله برای امنیت بنا‌ها استفاده نمی‌شود؟
جیم: به علت قیمت بالای آن از راهنمای دود و شعله استفاده می‌شود.

اگر حمایت صورت نگیرد طرحم را در خارج از ایران تولید می کنم + تصاویر

سین: طرح شما می‌تواند جایگزین خوبی برای نمونه‌های خارجی باشد؟
جیم: بله همان طور که گفتم، طرح من تمام مزایای نمونه‌های خارجی را دارد و معایب نمونه‌های قبلی را ندارد و قیمت این تجهیز یک پنجم نمونه‌های خارجی است.


سین: محصولاتی که قرار است از چشمی تشخیص شعله منشعب شود چه مسیری را باید طی کند؟
جیم: در تجهیزات این چنینی که برای مراحل تولید نیاز به تکنولوژی بالایی است و ما هم در کشورمان با محدودیت‌های بسیاری برای طی کردن مراحل تولید رو به رو هستیم و نیاز به همکاری‌های علمی گسترده از طرف نهاد‌های مختلف داریم. برای تائید بسیاری از مراحل آزمایش هایم با مشکل رو به رو هستم، اگر حمایت‌ها و همکاری‌ها انجام شود حتی مشکلات مالی هم حل می‌شود، چون این طرح به طرحی فرا ملی تبدیل شده است و سرمایه گذار اشتیاق نشان می‌دهد. اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد در کشور تولید را انجام می‌دهم و گرنه با توجه به بین المللی بودن طرح در خارج از کشور جایی را انتخاب و طرحم را به نام ایران تولید می‌کنم.


سین: چه چیز‌هایی را عامل موفقیت خود می‌دانید؟
جیم: لطف خدا و بعد همت و پشتکار خودم، احساس مسئولیت و تعصب برای به سرانجام رسیدن اهدافم و حمایت‌هایی که از نهاد و ارگان‌های مختلف به من شده است.


سین: مهمترین برنامه‌ای که برای آینده دارید؟
جیم: ورود به عرصه بین الملل برای مطرح شدن نام ایران.

انتهای پیام/ن

اختراع چشمی تشخیص شعله، یک سنسور برای تشخیص شعله است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.