دانش آشتیانی مطرح کرد؛

تغییر در محتوای کتاب درسی، تحولی در نظام آموزشی ایجاد نمی کند

وزیر آموزش و پرورش گفت: صرفا با محتوای کتاب‌های درسی نمی‌توان تغییر و تحول در نظام آموزشی داشته باشیم و بدانیم که ارزش‌ها از کتاب درسی بر نمی‌آید و سازمان مدرسه، چگونگی تدریس و اداره کلاس پارامتر‌هایی است که به بازدهی بهتر کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین گردهمایی مشترک معاونین آموزش ابتدایی و مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور با حضور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی، علیرضا حاجیان زاده مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیابان حجاب صبح امروز برگزار شد.

دانش آشتیانی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش تغییر و تحول در مدل بازدهی و یادگیری است، عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این مساله کمک می‌کند و امیدواریم این تعامل استمرار داشته باشد و به فعالیت بپردازیم.

وی ادامه داد: به طور کلی آموزش و پرورش همواره زیربنای توسعه است و اگر بخواهیم توسعه داشته باشیم مهم‌ترین رکن، نظام آموزشی است و تمام محققان به این مساله اذعان دارند که برای تحول باید به آموزش و پرورش توجه کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین این مساله لحاظ شد، گفت: باید برای اجرای سند تحول بنیادین به فراهم شدن فرصت‌ها و میوه کار توجه کرد.

وی افزود: بحث نیروی انسانی و ارتقای آن به بهبود مهارت ها، کاردانی و مدیریت منجر می‌شود و زمینه ساز توسعه در کشور‌ها است و در بررسی‌های انجام شده برای بسیاری از کشور‌ها ارتباط بین توسعه اقتصادی و نظام آموزشی ارتباط تنگاتنگی دارد و نظام آموزشی باید به بنگاه‌های اقتصادی جامعه ارتباط داشته باشد.

دانش آشتیانی اظهار کرد: توسعه سیاسی و نوع نظام آموزشی با یکدیگر ارتباط دارند و این همبستگی براساس تحقیقات ۵۰ درصد برآورد شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش حافظ نظام سیاسی است، گفت: این نهاد می‌تواند هویت ملی را در دانش آموزان ایجاد کند که باید خود به خود نظام را بیمه کنیم و دولت‌های بزرگ در این قسمت سرمایه گذاری‌های قابل ملاحظه‌ای دارند چرا که جامعه پذیری نوجوانان و جوانان در آموزش و پرورش رقم می‌خورد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نظام آموزشی در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اثرگذار بوده و ارتباطی یکطرفه نیست بلکه عوامل مذکور در روند نظام آموزشی موثر است.

وی با اشاره به محتوای کتب درسی تصریح کرد: صرفا با محتوای کتاب‌های درسی نمی‌توان تغییر و تحول در نظام آموزشی داشته باشیم و بدانیم که ارزش‌ها از کتاب درسی بر نمی‌آید و سازمان مدرسه، چگونگی تدریس و اداره کلاس پارامتر‌هایی است که به بازدهی بهتر کمک می‌کند.

دانش آشتیانی با بیان اینکه ارتباط بین مدرسه و جامعه در اثرگذاری نظام آموزشی موثر است، گفت: در واقع نظام آموزشی باید جامعه محور باشد و تلفیقی بین خود و جامعه بیرون باشد.

 وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: توانمندسازی معلمان و توجه به نیروی انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، همچنین در بعد دیگر نگاه به دانش آموزان باید مورد توجه باشد.

وی افزود: صرفا ورود محفوظات به ذهن دانش آموزان شخصیت نهادن به آنها است چراکه فرد دارای قدرت تفکر است و آموزش به دانش آموز بدون شیوه‌های دموکراتیک درست نیست در واقع مدل آموزشی باید به گونه‌ای باشد که بتواند فکر کند و امکان دارد این مدل زمان بر باشد، اما ارزش تفکر بسیار مهم و اثر گذار است که باید برای تحقق آن تلاش کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به عنوان مربی و معلم باید تسهیل گر در امور آموزشی برای بازدهی بیشتر نظام آموزشی باشیم.

وی تصریح کرد: باید روی مهارت‌های زندگی تمرکز کنیم و صرفا نگاه به آموزش‌های نظری نباشد در واقع طرح درس باید با هدف مهارت‌ها باشد و محتوا ابزاری در اختیار معلم برای آموزش مهارت‌ها است و تا زمانی که معلم به دنبال آموزش بدون مهارت باشد هدف نظام آموزشی گم شده است.

دانش آشتیانی گفت: نظام آموزشی متمرکز ما را به اهداف نمی‌رسد و حتی یابد در برنامه درسی به سمت عدم تمرکز حرکت کنیم و متناسب با شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگ مناطق باشد و انعطاف لازم را در برنامه درسی داشته باشیم و تاسمانی که تمرکز وجود داشته باشد ارتباط بین نظام آموزشی و جامعه برقرار نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به مقطع پیش دبستانی توجه کنیم، اظهار کرد: متاسفانه اولیا به سرمایه گذاری در مقاطع تحصیلی بالاتر توجه می‌کنند در حالی که با سرمایه گذاری در مقاطع پایین‌تر مسیر موفقیت را هموار کردیم علاوه بر این مساله در نظام آموزشی نیز باید به انتخاب نیروی انسانی توجه شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تغییر نگاه در نظام آموزشی و به ویژه دبستان و قبل از آن رخ دهد و علت تاکید مقام معظم رهبری به ارتباط بیشتر کانون و مدرسه به این دلیل است که تا تحول در کودکان نباشد اثربخشی در نظام آموزشی ایجاد نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه محتوای برنامه درسی کشور‌هایی مختلف تغییر کرده، بیان کرد: استفاده از بحث هنر در مفهوم عام از جمله تئاتر و سینما و قصه گویی در آموزش‌ها موثر است، در حالی که با روش سنتی این جذابیت وجود ندارد.

دانش آشتیانی با اشاره به مساله بازی کردن گفت: در حین بازی کردن دانش آموزان کار تیمی را یاد می‌گیرند و در جهت رشد فکری آن‌ها بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید با کتاب انس بگیرند، تصریح کرد:این مساله به آموزش بهتر و رشد فکری آن‌ها کمک می‌کند و خوشبختانه کانون با سابقه طولانی تخصص لازم در این زمینه‌ها را دارد و مربیان خوبی برای این امور در نظر گرفته شده است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: علت تاکید من بر تعامل بیشتر آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری به دلیل این فعالیت تخصصی است و اشتراک این ظرفیت‌ها برای بهبود و تحول نظام آموزشی موثر است.

 تاکید کرد: مدیران استانی تمام تمرکز برای برنامه ریزی آموزشی را به تعامل بیشتر در حوزه‌های مذکور داشته باشند و به جای روش‌های سنتی به این رویکردی پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه باید کانون را به مدارس بیاوریم، گفت: در اصل مدل آموزشی کانونی در مدارس پیاده سازی شود و امیدواریم این اتفاق را استمرار ببخشیم تا تاثیرگذاری بیشتری در نسل‌های آینده داشته باشیم.

انتهای پیام/ 

نقش کانون پرورش فکری در توسعه نظام آموزشی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار