کرمان؛

گلیم بی نظیر ترین صنایع دستی سیرجان

گلیم بی نظیر ترین صنایع دستی سیرجان مهد هنرمندان این عرصه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،  غدا هیجاوی  کارشناس شورای جهانی صنایع دستی و داور بین المللی در بازدید از گلیم سیرجان برای ثبت جهانی ،گفت : شما هنر سنتی گلیم را نسل به نسل انتقال دادید و دخترها ، نوه ها و مادران در کنار هم گلیم را می بافتند و برایم جالب بود که 300 خانوار در روستا دارای این حرفه بودند و کارگاه های مختلف و موزه و کارگاههای تولید گلیم و حتی کارگاههای رنگرزی به صورت سنتی و خیلی جذاب بود.
وی افزود : ما تحت تاثیر حضور بی نظیر مردم و مشارکت مردمی به همراه مسئولین دولتی بودیم و نمایشگاههای شما جذاب بود و غرفه ها همه چیز را در بخش گلیم به ما الهام می کرد .
هیجاوی گفت : دوره های آموزشی رایگانی که وجود داشت ، به کسانی که علاقه مند به بافت گلیم هستند کمک می کرد و حتی برای کارگاه وام و اعتبار داده می شود یقین پیدا کردم که باید سیرجان مهد دلباخته گلیم باشد و ما این مطالب را یک بازخورد خوب برای گزارش خود می دانیم و امیدواریم در مراحل بعدی هم سیرجان بتواند به ثبت جهانی این هنر برسد.
آقای کوین  مورای داور بین المللی هم تبادل تجربیات را مهم دانست و گفت : در شهرستان سیرجان بافت گلیم جایگاه خوبی دارد و ما غنی ترین صنایع دستی را دیدیم که در هیچ کجای جهان ندیده بودیم .
محمود وفایی مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت : ما 7 پرونده جهانی در این استان داریم که این ثبت جهانی گلیم با واقع بینی و نگاه حقیقت بین شما محقق خواهد شد.
وی افزود : گلیم سیرجان از مردم هنرمندی است که با طبع و روحیه لطیف خالق این هنر اصیل هستند و میراث ماندگار ما هستند و امروز سیرجان با این شور و اشتیاق به استقبال شما آمده بودند تا این میراث چند صد ساله بسیار گرانبها را با امضاء شما به ثبت جهانی برسانند .
وفایی بحث آموزش و زیرساخت های گلیم را در سیرجان بالاتر از استاندارد جهانی عنوان کرد و گفت : متعاقب ثبت جهانی توسعه تشکل ها و اتحادیه ها و سازمانهای مردمی مرتبط بیش از گذشته و به صورت حرفه ای تر کار می شود .
انتهای پیام/ی

گلیم بی نظیر ترین صنایع دستی سیرجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار