توت با طعم سرب/ آلودگی‌های توت‌های کنار خیابان را جدی بگیرید

یک دکترای تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به آلوده بودن توت‌های درختان کنار خیابان گفت: مسمومیت غذایی از جمله عوارض مصرف این توت‌ها در کودکان محسوب می‌شود.

فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: درختان توتی که در کنار خیابان‌ها یا در اماکنی که آلودگی صنعتی زیاد است، رشد می‌کنند در معرض انواع آلودگی‌ها قرار دارند؛ بنابراین این آلودگی‌ها در میوه‌هایی مانند توت و توت فرنگی نفوذ می‌کنند.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه شست و شوی توت به خوبی انجام نمی‌شود، آلودگی‌های این میوه به طور کامل از بین نمی‌رود؛ همچنین برداشت توت نیز غیر اصولی صورت می‌گیرد، زیرا بسیاری از مواقع این میوه از روی زمین جمع‌آوری می‌شود.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی عنوان کرد: در توت‌های کنار خیابان آلودگی انواع فلزات سنگین از قبیل سرب وجود دارد؛ کودکانی که کمتر از 6 سال هستند و از آن ها مصرف می‌کنند به مسمومیت غذایی دچار می‌شوند؛ همچنین استفاده از این توت‌ها عوارضی مانند کم‌خونی، توقف رشد و کوتاهی قد در کودکان را به همراه دارد.

وحید با بیان اینکه سرب به تدریج در بدن تجمع پیدا کرده و در طولانی مدت عوارض آن آشکار می‌شود، افزود: سرب به بافت‌های کبد و کلیه آسیب رسانده و باعث اختلال در مغز و سیستم عصبی افراد می‌شود.

وی تاکید کرد: توت‌های کنار خیابان علاوه بر سرب به آلودگی با سایر فلزات مانند کادمیوم و انواع باکتری‌ها نیز دچار هستند. از باکتری‌هایی که در برداشت غیر اصولی توت به داخل آن وارد می‌شوند می‌توان به اشریشیا کُلی (ایکلای)، استافیلوکوکوس اورئوس، سالمونلا، باسیلوس سرئوس و شیگلا اشاره کرد. اسهال خونی، استفراغ و تهوع از عوارض کوتاه مدت این باکتری‌ها هستند.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی درباره بهترین روش شست و شوی توت‌ها گفت: ابتدا باید آن‌ها را درون یک دستمال نازک تمیز مرطوب گذاشته تا گرد و خاکی که به توت‌ها چسبیده جذب دستمال شوند. سپس یک مرتبه آن‌ها را با آب روان شسته و در مرحله پایانی توت‌ها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در محلول آب نمک قرار می‌دهیم. برای تهیه این محلول باید یک قاشق مرباخوری نمک را در چهار لیتر آب حل کنیم.

وحید یادآور شد: آفت‌کش‌ها در میوه‌هایی همچون توت و توت فرنگی به دلیل تنفس سلولی که آن‌ها دارند به مقدار زیاد تجمع پیدا می‌کنند. درختان توت در کنار خیابان‌ها برای کاهش مقدار کربن دی اکسید موجود در هوا کاشته شده‌اند بنابراین افراد باید از مصرف این توت‌ها تا حد امکان خوددداری کرده و در صورت استفاده نخست آن‌ها را به روش ذکر شده به خوبی بشویند.

انتهای پیام/

آلودگی توت ها را با این ترفند ریشه کن کنید 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار