باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

مشارکت سرمایه‌های مردمی در قالب تأمین مالی جمعی/کسب و کارهای نوپا متحول می‌شود ؟

سرمایه یکی از مؤلفه های تأثیرگذار در پیشرفت کسب و کارهای نوپا به شمار می رود،امری که به اعتقاد برخی کارشناسان با اجرایی شدن صحیح مدل جدید طرح تأمین مالیِ جمعی،با توفیقات برجسته ای همراه خواهد شد.

مشارکت سرمایه های مردمی در قالب تامین مالی جمعی/کسب و کارهای نوپا متحول می شود ؟ به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون تردید یکی از پیش نیازها و الزامات اساسی در شروع هر کسب و کاری به سرمایه اولیه معطوف می شود. اگرچه هر آنچه میزان سرمایه گذاری بیشتر باشد احتمال حصول موفقیت در آن عرصه نیز تقویت خواهد شد، اما این موضوع به تنهایی تضمینی برای موفقیت در مشاغل و کسب و کارهای خاص نخواهد بود.

آن‌چنان که سرمایه کم، ضرورتاً مانعی در جهت رشد و پیشرفت کسب و کارها محسوب نمی شود و کم نبوده اند مشاغلی که با سرمایه حداقلی آغاز به کار کرده اند و بعد از مدتی با تلاش،کوشش، پشتکار و مهمتر از همه برنامه ریزی مدون و اصولی به چنان رشد،موفقیتی و توفیقاتی نائل شده اند که به یکی از بزرگ ترین و توانمند ترین حوزه های کاری در میان رقبای خود مبدل شده اند.

با همه این اوصاف و علی‌رغم تمامی واقعیت های موجود، تأمین و تهیه سرمایه اولیه برای کسب و کارها، بخصوص در حوزه های نوپا ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. با عنایت به چنین اهمیت و ضرورتی،چندی پیش از سوی صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون طرحی تعریف و در دستور کار قرار گرفت که به موجب آن امکان تامین مالیِ(سرمایه) طرح ها و ایده های نوپای اقتصادی بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

صدیقه فرزان مهر، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، در تشریح جزییات و مزایای طرح اشاره شده، اظهار داشت: این طرح مدلی است که خروجی آن به تدریج در مردمی شدن و مشارکت فعالانه عموم جامعه در عرصه کارآفرینی ظهور و بروز پیدا خواهد کرد که به اعتقاد بنده ، نَفس این امر مطلوب،میمون و مبارک به نظر می رسد.

وی افزود:  حمایت از ایده ها و طرح های اقتصادی تحت عنوان (تامین مالی جمعی) از نمونه دستورکارهایی است که بواسطه آن می توان به هدایت مؤثری در راستای سوق پیدا کردن سرمایه های خُردِ مردمی به سمت و سوی پروژه های بزرگ دست یافت.

فرزان مهر گفت: یکی از پیامدها و نتایج سازنده طرح مذکور به مشارکت عموم مردم و خارج شدن آن از قالب مصرف کننده صرف و مطلق به نقش آفرینی در کارآفرینی باز می‌گردد که در نوع خود سازنده و قابل توجه است و آینده ای درخشان و مثبت برای چنین رویکردهایی پیش بینی می شود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: بسیاری از کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که در صورت تقویت این رویکرد و تبدیل شدن آن به نهضتی فراگیر در کشور، خونی تازه در رگ های حوزه های اقتصادی، خدماتی و صنعتی و تولیدی کشور تزریق خواهد شد که ثمره و نتیجه آن، دستیابی به اقتصادی بالنده، پویا و شکوفا خواهد بود.

وی افزود: تضمین سرمایه مردم در طرح تأمین مالیِ جمعی کسب و کارها، از نمونه تمهیدات سازنده و مترقی محسوب می شود که به نوعی هراس از سرمایه گذاری و ریسک آن را به پایین ترین میزان ممکن تقلیل خواهد داد.

فرزان مهر در خصوص ساز وکار و فرآیندِ حصول تضمین اشاره شده نسبت به سرمایه عمومی مردم عنوان کرد: آن‌چنان‌که در رسانه ها در خصوص تبیین و تشریحِ جزئیاتِ طرح مذکور منعکس شده، صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون به عنوان یک سازمان حمایت کننده ، طرح ها و ایده ها را ارزیابی می‌کند و در صورت تأیید توسط کمیته فنی سازمان ، این طرح ها در سایت صندوق معرفی می شوند و در نهایت وجوه جمع آوری شده سرمایه گذاران بر اساس پیشرفت طرح، بصورت مرحله ای توسط صندوق ضمانتِ سرمایه گذاریِ بخشِ تعاون ، پرداخت می شود.

وی افزود: در ادامه پس از بررسی صحت معامله، اصل و سود حاصله به تأمین کنندگان مالی پرداخت شده و اگر زیانی متوجه پروژه شود، خسارات وارده ارزیابی و برابر قرارداد مابین صندوق و کارآفرین و به واسطه وثایق و تضمین های اخذ شده، اصل سرمایه به مردم بازگردانده می‌شود که به تعبیری می‌توان گفت در این ساز وکار، صندوق ضمانت، اصل سرمایه مردم را تضمین می کند.

در صورت عدم اعتماد سازی لازم، طرح تأمین مالی جمعی محکوم به شکست خواهد بود

مجید رهگذر،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش برجسته و نافذ جلب اعتماد عمومی در میزان ضریب موفقیت طرح های این‌چنینی گفت: چنین الگوهایی از تجربه های موفق در کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شود که در صورت پیاده سازی و اجرای صحیح آن در عرصه اقتصادیِ ایران،دستیابی به توفیقات مشابه غیر ممکن نخواهد بود.

وی افزود: یکی از اصلی ترین مؤلفه ها در تضمین موفقیت طرح های این‌چنینی به جلب اعتماد عمومی معطوف می شد، زیرا اساساً در طرح های مشارکتی و اموری که مقرر است عموم مردم در آن نقش آفرینی کنند، عنصر اعتماد ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

رهگذر در خاتمه یادآور شد: اینکه بر چه اساس، معیار و ملاکی، اعتماد عمومی نسبت به مشارکت در طرح مذکور تأمین خواهد شد، امری است که در آینده و با اجرایی شدن ساز وکار مذکور مشخص می شود، اما تردیدی وجود ندارد که در صورت جلب اعتماد عمومی مردم و رشد و تقویت چنین طرح هایی، شاهد موفقیت های چشمگیری در حوزه اقتصادی کشور خواهیم بود که به واقع از مصادیق بارز مردمی کردن اقتصاد به شمار خواهد رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار