کولیوند خبر داد:

بهره برداری از 200موتور آمبولانس مجهز برای نخستین بار در پایتخت

سرپرست سازمان اورژانس کشور از بهره برداری از 200موتور آمبولانس برای کاهش زمان انتظار بیماران و مصدومین حوادث در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور در مراسم رونمايی ٢٠٠دستگاه موتورلانس که امروز برگزار شد، اظهار کرد: تمامی مکاتب معتبر پزشکی از دیرباز وهم اکنون آموزه های نوین تندرستی، همگی بر عامل زمان به عنوان مهم ترین عامل کلیدی در تعیین فرصت رسیدگی ، پیامد ها و سرنوشت بیماران حاد و مصدومین تاکید دارند.

وی افزود: در همین راستا راهنماهای طبابت بالینی برای هر گروه از بیماری های حاد و مصدومیت ها از زمان وقوع تظاهرات بالینی تا حداکثر فرصت زمانی رسیدگی پزشکی، زمانی را به عنوان « زمان طلایی » تعبیرکرده اند؛ به طور مثال زمان طلایی در حوادث قلبی و عروقی و ضربات مغزی به طور میانگین یک ساعت و برای درمان ترمبولیتیک (حل کردن لخته مسدود کننده عروق حیاتی) که موثرترین و اصلی ترین درمان برای سکته مغزی است ، حداکثرسه ساعت  تعیین شده است .

بهره برداری از  200موتور آمبولانس مجهز برای نخستین بار در پایتخت

 سرپرست سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در برخی از کشورهای پیشرفته در درمان حوادث عروق مغزی زمان شروع علائم تا استفاده از فرآورده ترومبولیتیک به یک ساعت کاهش یافته که موفقیت بزرگی را در این زمینه رقم زده است.  متاسفانه در مناطق شهری پر تراکم با هوای آلوده ، احتمال بروز انواع حوادث قلبی عروقی ، مغزی ، سوانح ترافیکی ، حوادث فیزیکی و محیطی ، مصدومیت های ناشی از نزاع و ..... بالا است.

کولیوند عنوان کرد: آخرین اطلاعات در زمینه بروز حوادث عروق مغزی بیانگر سکته مغزی یک شهروند ایرانی در هر پنج دقیقه است؛ فرکانس شیوع حوادث قلبی عروقی درکشور سالانه به اندازه ای است که جایگاه اول در بین علل مرگ و میر را با 46 درصد از کل علل مرگ های امسال(از ابتدای سال تا امروز) ، به خود اختصاص داده است .

مرگ 235 نفر طی یک دهه در اثر تصادفات رانندگی

وی در ادامه به سوانح جاده ای در کشور اشاره و مطرح کرد:  بین سال های  1380 تا 1390 ( در طول یک دهه) 235هزار نفر در تصادفات رانندگی جان باخته و تعداد دو میلیون ودویست هزار نفر مصدوم و معلول شده اند که بدین واسطه کشور ما در بین 190 کشور رتبه 189 تلفات ناشی از سوانح ترافیکی را کسب کرده است.

بهره برداری از  200موتور آمبولانس مجهز برای نخستین بار در پایتخت

سرپرست اورژانس کشور اظهار کرد: در مقابل این حجم از نیازهای فوریت درمانی ، امکان حضور به موقع واحدهای فوریت پزشکی به دلیل ازدحام و ترافیک در کلانشهر ها با محدودیت مواجه بوده و مشکلات موجود در زمینه ارئه خدمات زودرس و کاهش عوارض مربوطه را دو چندان می کند.

کولیوند با اشاره به اینکه هم اکنون میزان استاندارد زمانی از هنگام اعلام تا حضور تیم فوریت پزشکی در جاده ها 14 ،شهر تهران 12، کلانشهر ها 10 سایر شهرها هشت دقیقه است که با وضع کنونی فاصله ای قابل توجه دارد، بیان کرد: به همین جهت تمامی هنر نظام های مدیریت فوریت پزشکی در این است که در این بازه زمانی مقرر بتوانند بر بالین بیمار یا مصدوم حضور یافته و خدمات اولیه تشخیصی و درمانی را به او ارائه کنند که بر این اساس یکی از رهیافت های ویژه و نجات بخش در فوریت های پزشکی بهره گیری از واحد های سیار تیزرو است.

بهره برداری از  200موتور آمبولانس مجهز برای نخستین بار در پایتخت

وی گفت: چنین ضرورتی در ارائه انواع خدمات شهری از جمله مرسولات (پیک های موتوری) و حمل ونقل عمومی (مسافربرهای موتوری) از گذشته رواج یافته است.

سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: هم اکنون در حوزه فوریت های پزشکی نیز بهره گیری از موتورلانس (یا موتور آمبولانس) برای کاهش زمان انتظار بیمارارن و یا مصدومین حوادث در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته که در واقع این تمهید در پاسخ به شرایط خاص کلانشهرها و اجابت به یک مطالبه عمومی است.

کولیوند افزود: بر این اساس مقرر شد 200 موتورلانس مجهز در شهر تهران مورد بهره برداری قرار گیرد؛ حضور تکنسین هایی که از سوی پزشک راهنمایی می شوند، موجب ارائه خدمات حیاتی زودرس، هماهنگی و پذیرش، هدایت ، انتقال و ادامه به موقع درمان در اولین مرکز درمانی خواهد شد. بدیهی است کاهش عوارض با چنین رویکردی دور از انتظار نخواهد بود. امید است به زودی شاهد فراگیری این الگو در سطح شهرهای بزرگ که با ناملایمات مشابهی دست و پنجه نرم می کنند، باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار