قاسمی در نشست خبری:

کاهش دیپلمات‌های ایران در کویت اقدام جالبی نبود/ آمریکا در زبان و گفتار خود تجدید نظر کند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اقدام کویت در برخورد با دیپلمات‌های ایران جالب نبود.

نشست سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران آغاز شدبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره روابط ایران و کویت و موضع وزارت خارجه در خصوص اخراج دیپلمات‌ها، اظهارداشت: دیپلمات‌ها اخراج نشدند و فقط پرسنل کاهش یافته‌اند و خبری از اخراج و عنصر نا مطلوب نبوده است. بنا بر ملاقاتی که سفیر ما انجام داده قرار بر این شد که ظرف یک ماه و نیم این کاهش صورت گیرد.

سفیر ایران در کویت باقی خواهد ماند

وی افزود: ما همواره روابط خوبی با کویت داشته‌ایم، هرچند این اقدام آنان جالب نبود اما می‌توانیم گفتگوها را ادامه دهیم. روابط ما با کویت در حد سفیر باقی خواهد ماند و ما هم حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌دانیم.

قاسمی درباره همراهی کشورهای اروپایی در خصوص نقض برجام با آمریکا بیان داشت: برجام یک توافق چند جانبه است و کشورهای دیگر به غیر از آمریکا به برجام متعهد هستند و با رفتارهای عهدشکنانه آمریکا مخالفت دارند. مضاف بر اینکه پایبندی خود را به آن اعلام کرده‌اند و مواضع اتحادیه اروپا، چین و روسیه در این باره شفاف است.

ایران و عراق ظرفیت‌های زیادی برای روابط دوجانبه دارند

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص روابط ایران و عراق تصریح کرد: روابط دو همسایه دیرینه و با قدمت زیاد است. ایران و عراق با مجموعه مسائل منطقه و روابط دو جانبه ظرفیت‌های زیادی دارند. لذا دو کشور تماس‌هایی در این خصوص داشته‌ایم. ما زمینه‌های زیادی را در حوزه کاری مشترک داریم. روابط ما با عراق به کسی ارتباط ندارد که درباره سطح آن صحبت کنند.

تلاش آمریکا برای خروج از برجام موضوع جدیدی نیست

 وی درباره احتمال خروج واشنگتن از برجام بیان داشت: گفتار و کردار همیشه همسان نیست. در خبرها آمده که تیمی در کاخ سفید برای بررسی برجام تشکیل شده است، این امر جدیدی نیست و از زمان کار زار انتخاباتی ترامپ وجود داشته است. پیرامون اقدامات آمریکا در برجام سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد و باید منتظر ماند و دید این مسائل چه مسیری را طی می‌کند. هر چند ما عادت کرده ایم. اما با دقت بسیار رفتار آمریکا را رصد می‌کنیم.

سفر هنیئه به تهران رسمی مطرح نشده است

قاسمی درباره سفر اسماعیل هنیئه به کشورمان گفت: اینگونه صحبت‌ها در سطح رسانه‌ها مطرح می‌شود و ما چیزی را به صورت رسمی دریافت نکرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دستگیری فرد چینی آمریکایی تبار و موضع آمریکایی‌ها در این زمینه اظهارداشت: این فرد به جرایم مشخص تحت پیگرد قرار گرفت. آمریکا باید بداند که دوره تهدید تمام شده و دیگر نباید تهدید کند! مضاف بر اینکه در ایران سیستم قضایی منسجمی با مولفه‌های مشخص حاکم است که در مواقع ضروری اقدام خواهد کرد. ایالات متحده باید در زبان و گفتار خودش تجدید نظر کند.

تغییر مسیر شناورها اتفاق طبیعی است

قاسمی درباره توقیف شناورهای ایران و عربستان سعودی در صورت قطع روابط دیپلماتیک دو کشور اضافه کرد: سیاست ایران عدم تنش در منطقه است و ما تلاش داریم با سعه‌صدر بیشتری مسائل را پی گیری کنیم. این اتفاقات طبیعی است. چرا که در اثر شرایط خاص جوی کشتی‌ها و لنج‌ها ممکن است تغییر مسیر دهند و فکر نمی‌کنم این مسأله بهانه‌ای برای نتیجه گیری درباره بروز مشکلات غیر طبیعی باشد.

تضعیف حاکمیت عراق به نفع قومیت‌ها نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقلیم کردستان گفت: استقلال، آرزو و امالی است که تعبیرش زمان می‌برد. همه پرسی در مهرماه مطرح شده و مواضع ما در این باره مشخص است. ایران خواهان حاکمیت مرکزی عراق و طرفدار صلح است. لذا به نفع قومیت‌ها نیست که حاکمیت عراق را تضعیف کنند. چرا که در صورت چنین اتفاقی طرف‌های ثالث وارد می‌شوند و این مسئله اصلا به نفع طرف‌ها نیست.

آمریکا در کمیسیون برجام پایبندی خود را اعلام کرد

وی درباره کمیسیون نظارت بر برجام، اظهارداشت: رفتار 5+1 را رصد می کنیم. موارد بدعهدی آمریکا در این کمیسیون مطرح شد و مواضع اعضا را مبنی بر پایبندی در برجام دریافت کردیم. آمریکا شاید در عمل عهدشکنی کرده، اما در این کمیسیون و در بیان پایبندی خود را اعلام کرد. ما در خصوص بدعهدی از مکانیزم کمیسیون مشترک استفاده کردیم و موارد را به اطلاع رساندیم و امیدورایم همه طرف‌ها به خصوص آمریکا مانند ایران به تعهدات خود پایبند باشند.

قاسمی در خصوص تحریم‌های کنگره علیه ایران گفت: با هر گونه تحریمی نسبت به هر کشوری مخالفیم و آن را ابزاری ناعادلانه می‌دانیم که کارآمد نیست. ایران در مقابله با تحریم با از ظرفیت‌ متخصص داخلی بهره برد. معتقدیم تحریم رویکرد خصمانه‌ نسبت به ملتی است که در یک انتخاب پر شور شرکت کرده است.

روابط ایران و عمان نمونه است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر وزیر خارجه عمان به ایران و آمریکا و میانجی‌گری عمان گفت: روابط ایران و عمان یکی از رابطه‌های نمونه است، آمد و شدهای بسیاری بین ما بوده که در حوزه دو جانبه و بین المللی است و هر زمان احساس کنیم نیاز به گفتگو است این تماس‌ها برقرار می‌شود و این سفر دو جانبه و منطقه‌ای بود. هر سفری یک پیام دارد که می‌تواند در چارچوب دوستی و مودت باشد. عمان کشوری مستقل است و وزیر خارجه عمان هم می‌تواند با بسیاری از کشورهای جهان تعامل داشته باشد.

آمریکا نگران اقتدار ایران است

وی درباره تشدید تحریم‌های موشکی ایران گفت: آمریکا همچنان با کشور ما رویکرد خصمانه دارد و نشان داده که دولت قابل اعتمادی نیست که با تناقضات بسیاری مواجه است. اما اکنون با برجام مواجه شده که از ساز و کار مستحکمی برخوردار است. آنان ناچارند برای تضعیف برجام دست به اقداماتی بزنند که عرصه را برای ایران تنگ کند و فضای روانی و سیاسی سختی برای ایران در جهان ایجاد کند. اما باید بداند که این اقدامات نسنجیده است و جز پشیمانی چیزی برایش ندارد. چون ایران مقتدر است و می‌تواند راه خود را در منطقه و مسائل خود پیش ببرد. واقعیت این است که طرف آمریکایی نگران اقتدار ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: آمریکایی‌ها در عمل نشان دادند قابل اعتماد نیستند و باعث شدند دیوار بی‌اعتمادی بلندتر و راه برای گفتگوهای آتی بسته شود. آمریکا باید تصمیم بگیرد که تغییر رویه دهد. ایران همیشه مواضع سازنده خود را مطرح کرده ولی آمریکا قابل اعتماد نیست.

در مسائل داخلی عراق ورود نمی‌کنیم

 قاسمی درباره موضع ایران در اقلیم کرکوک گفت: ما در حوزه مسائل داخلی عراق ورود نمی‌کنیم.

وی در خصوص همراهی برخی کشورها علیه ایران مانند همنوایی ترکیه با آمریکا و اسراییل گفت: نگاه آمریکا روشن و خصمانه است و بیش از 60 سال است که در جهت مخالف منافع ملی مردم و کشور حرکت کرده و از نوع اقدام ضد ایرانی دریغ نکرده است.

حضور میهمانان خارجی در مراسم تحلیف روحانی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور مهمانان خارجی در مراسم تحلیف تصریح کرد: این بحث را مجلس و دفتر ریاست جمهوری پی گیری کرده در این باره باید گفت هیأت‎های قابل توجهی در این مراسم شرکت خواهند داشت و کمیته‌های مختلف در این باره کارشان را انجام می‌دهند و هماهنگی‌های خوبی شده است.

قاسمی درخصوص نشست‌های بازرگانی ایران و عراق و چشم اندازهای همکاری دو کشور گفت: دو کشور همسایه تلاش دارند روابط خود را در حوزه های مختلف گسترش دهند.

ویزای دیپلمات‌ها برای حج هنوز صادر نشده است

وی درباره اخباری مبنی بر صادر نشدن ویزا برای گروه کنسولی در مناسک حج گفت: برای 10 نفر از این گروه ویزا صادر نشده و تاکنون تاخیر صورت گرفته است. ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. به این دلیل که صدور ویزا هم نمی‌تواند شرح وظایف کنسولی را مشخص کند و ممکن است عربستان همکاری نکند. بنابراین هم در مورد ویزا و هم نسبتبه هماهنگی برای شرح وضایف منتظر همکاری با نهادهای عربستان هستیم.

استقبال چین از حل بحران سوریه

قاسمی درباره حضور نماینده چین در امور سوریه در تهران توضیح داد: چینی‌ها درخصوص بحران سوریه پیشقدم بودند و ملاقات مختلفی را در سطوح متفاوت داشتند که بحث‌های خوبی مطرح شد و امیدواریم هر چه زودتر مسائل مرتفع شوند.

بنیاد علوی یک موسسه غیرانتفاعی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره راهکارهای قانونی برای جلوگیری از توقیف اموال ایران در کانادا و آمریکا گفت: بنیاد علوی یک موسسه غیر انتفاعی است. حکم دادگاه یک ادعا است و ما چنین اموالی در آن‌جا نداریم. ما در دادگاه بوده و از طریق وکلا موضوع را دنبال می‌کنیم. در گذشته هم با برخی مشکلات در سطح جهان روبرو بوده‌ایم که در سیستم قضایی آن را حل کرده‌ایم و فکر می‌کنم هنوز در سیستم قضایی کار کنیم. تماس‌های سیاسی هم در برخی برهه‌ها می‌تواند کارساز باشد که در صورت لزوم مورد توجه خواهد بود.

اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی در حال بررسی  است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی اظهارداشت: این موضوع در دولت بررسی می‌شود. برخی قوانین ما متعلق به سال‌های گذشته است. اما این آمادگی وجود دارد که در صورت اجماع در مجموعه دولت، مجلس و وزارت خارجه این مشکلات را مرتفع شود.

تشکیل بخش «دیپلماسی آب» در وزارت امور خارجه

سخنگو در خصوص اتهامات وزیر انرژی افغانستان علیه ایران گفت: موضوع آب و رودخانه‌های مرزی با افغانستان سابقه طولانی پیش از انقلاب دارد. مباحث جدیدی با سدسازی افغانستان مطرح شد که مورد مذاکره قرار گرفت. مسایل زیادی بین ما و افغانستان مطرح است، پنج کمیته تشکیل شده که یکی از آن‌ها آب است و دور اول مذاکرات یک‌ماه پیش در تهران برگزار شد. دور بعدی طی ماه آینده در کابل تشکیل می‌شود. با توجه به اهمیت آب و وضعیت اقلیمی ایران از چند ماه پیش (بخش) دیپلماسی آب در وزارت خارجه تشکیل شده که به صورت تخصصی این بحث را با همکاری سایر بخش‌های کشور دنبال می‌کنیم تا در راستای احقاق حق کشور حرکت کنیم.

گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال بررسی است

قاسمی درباره گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران گفت: بنا کردن در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی کاری راحت و تخریب به همان اندازه سخت و زمان بر است. ثبت این دفتر در دستور کار است و در صورت اجماع در این خصوص اطلاع رسانی می‌خواهیم کرد. اما این پروسه ادامه دارد و منتظر بررسی‌های بیشتریم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص بدعهدی‌های آمریکا خاطرنشان کرد: برجام مصوبه‌ای است که عقبه جهانی آن به قطعنامه 2231 باز می‌گردد و این سازو کار مستحکم، لغو و نقض آن را برای هر یک از طرفین دشوار کرده است. در غیراینصورت پیش‌تر از این چنین مسأله‌ای رخ می‌داد. آمریکا نه تنها به برجام، بلکه به سایر معاهدات بین‌المللی مانند توافق پاریس نیز پایبند نبوده است. ما سازوکارهای مناسب را پیش بینی کرده‌ایم و از رفتار آمریکا نگران نیستیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۲۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
این جمله یعنی چه؟ سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقلیم کردستان گفت: استقلال، آرزو و امالی است که تعبیرش زمان می‌برد. آخه آقای سخنگو این چه حرفیه تو را خدا سنجیده حرف بزن این گونه سخن گفتن تبعات سنگینی برای کشورهای همسایه حتی کشور ایران دارد. "استقلال اقلیم کردستان تعبیرش زمان می برد" یعنی اینکه در آینده این موضوع شدنی است و جنگ هایی دیگر ... خدا رحم کند!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۳:۱۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
اینه اقتدار ایران !!!؟؟؟ یه جواب دندان شکنان باید داد به کویت تا بقیه حساب دستشون بیاد کویت از نظر دیپلاماسی خیلی به ما لطمه زد متعجبم چرا با کویت برخورد محکم وانقلابی نکردیم مطمن باشید کمی زمانبگذره کشور های خلیج فارس دنبال رو کویت خواهند شد خدا بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
خدائی دم احمدی نژادگرم
شیخ هاواسه دست دادن بااحمدی نژاد صف گرفته بودند
مدرک وسندش دراینترنت هست
زمان دولت احمدی نژادمگه کشوری جرأت داشت اسم ایران روبدببره
قبول ندارم اراجیفی روکه واسه ترورشخصیت احمدی نژادمیگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
عجب...اخه کویتم کشوره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
عجب...اخه کویتم کشوره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۲۱:۵۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
با این پاسخ قاطع وزارت خارجه از این به بعد به کویت باید بگیم آلاسکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
به نظر من جاي اين داره سخنگوي وزارت خارجه رو عوض كنن.ايشون امروز به زور و با تپق فراوان صحبت ميكرد.سخنگوي وزارت خارجه بايد سخندان،باهوش و باسابقه باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
اين خانه از پاي بست ويران است جانم!!! صرف عوض نمودن سخنگو مشكلي را حل نخواهد كرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
ما هم نباید موقعی که توی دردسر افتادن کمکشون کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
اقدام جالبی نبود .
آدم حیرت زده میشود از اینهمه ابهت دولتمردان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
اقدام جالبی نبو د .
عجب جواب دندانشکنی !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
اقدام جالبی نبو د .
عجب جواب دندانشکنی !!!!
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۵۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
کویت خیلی بی چشم رو شده پررو شده حتما میخواد مارو تحریم کنه وای خدا جون اونم رفتجزء چهارتا ابرقدرت تحریم کننده منطقه خخخخ جوجه های ماشینی بی خاصیت .کویت کیلوئی چند .صدام کجائی کویت رو بگیری .لعنت بر روحت .خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۵۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
کویت خیلی بی چشم رو شده پررو شده حتما میخواد مارو تحریم کنه وای خدا جون اونم رفتجزء چهارتا ابرقدرت تحریم کننده منطقه خخخخ جوجه های ماشینی بی خاصیت .کویت کیلوئی چند .صدام کجائی کویت رو بگیری .لعنت بر روحت .خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۵۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
کویت خیلی بی چشم رو شده پررو شده حتما میخواد مارو تحریم کنه وای خدا جون اونم رفتجزء چهارتا ابرقدرت تحریم کننده منطقه خخخخ جوجه های ماشینی بی خاصیت .کویت کیلوئی چند .صدام کجائی کویت رو بگیری .لعنت بر روحت .خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
بابا یک کم آروم تر ! اینقدر خشونت لازم نیست! بندگان خدا می ترسن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
واقعا" كه دستگاه ديپلماسي دولت شيخ حسن خيلي برخورد شديد و خشني با اين رفتار كويتي ها از خود بروز داد! بدن بيننده هاي تلويزيون از مشاهده واكنش شديد سخنگوي وزارت خارجه به دولت كويت به لرزه دراومد!!! يه لحظه فكر كرديم الآنه كه جنگ جهاني سوم آغاز بشه با اين عكس العمل خشن جناب سخنگو!!!!!!!!!!
بابا خوبيت نداره ,با روان مردم بازي نكنيد!!!
آخرین اخبار