اصفهان؛

حمله آفت ها به نخلستان های خوروبیابانک

350هکتار از نخلستان های خوروبیابانک مورد حمله انواع آفت ها قرار گرفته و ثمرات آن در حال از بین رفتن است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر جهاد کشاورزی خوروبیابانک گفت : با توجه به گرم شدن هوا فعالیت این آفت ها دو چندان شده و خسارت فراوانی به محصول خرما وارد می کند.
عباس غلامرضایی افزود : زنجره خرما از مهمترین آفت های نخلستان خوروبیابانک بیان است و هم اکنون حدود 150 هکتار از نخلستان های روستای مهرجان به این آفت آلوده شده است.
وی خاطرنشان کرد: این آفت که به شیره خرما شهرت دارد شیره برگها را مکیده و فضولات شیرین و چسبناکی در زیر و روی برگ از خود ترشح می کند.
وی افزود: آفت زنجره تا سال 61 تنها آفت نخلستان های خوروبیابانک بود اما اکنون آفت هایی دیگری مانند 'کنه گرد آلود' ، تارعنکبوتی و سوسک کرکدنی به نخلستانهای این شهرستان هجوم آورده اند.
شهرستان خور و بیابانک 350 هکتار نخلستان دارد که 250هکتار آن بارده و اقتصادی است.
بیشترین نخلستان های خوروبیابانک با 200 هکتار در روستای مهرجان و گرمه است و کبکاب، کرمانی، خدشکن، زارشک و قصب از ارقام مرغوب خرمای این شهرستان است.
در سال های اخیر نیز رقم های زاهدی، پیارم، مضافتی و برحی نیز در شهرستان کشت شده است.
خوروبیابانک تنها شهرستان خرما خیز استان اصفهان است و هرساله حدود 750 تن خرما از نخلستان 250هکتاری آن برداشت می شود، برداشت خرما از اوایل شهریور ماه آغاز و تا پایان آبان ادامه دارد. بطور متوسط از هر هکتار سه تن خرما برداشت می شود.
از مجموع 850 هکتار نخلستان خوروبیابانک 500 هکتار آن در سرمای سال 86 از بین رفت و تنها 350 هکتار آن باقی ماند.

 

 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار