ایلام؛

توزیع 200 هزار لیتر آب شرب میان عشایر

روزانه 200 هزار لیتر آب شرب با استفاده از تانکرهای آبرسانی میان عشایر ساکن در منطقه کلات مورموری و برخی روستاهای تابعه توزیع می شود.

توزیع 200 هزار لیتر آب شرب میان عشایر

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،مسئول اداره امور عشایری شهرستان آبدانان گفت: بر اثر کاهش نزولات آسمانی در سال های اخبر و افزایش بی سابقه دمای هوا، آب چشمه ها و رودخانه های بخش کلات مورموری بین 50 تا 70 درصد کاهش یافته و موجب نگرانی و بروز مشکلات عدیده برای مردم ساکن در روستاها و عشایر این منطقه گرمسیری شده است.


کورش شادی اظهارکرد: اکنون 800 خانوار عشایری و روستایی با سه هزار نفر جمعیت در مناطق عشایری و روستاهای آبطاف علیا، سفلی وسطی، چشمه شیرین، آب انار، هلیوه، مصطفی نژادی، چم شالان، سیاهگل، هونگه، تپه حمام علیا، وسطی و سفلی، علی آباد و گلهی مشکل آب شرب دارند و در شبانه روز فقط یک تا دو ساعت از شبکه آب لوله کشی بهره مند هستند.


شادی افزایش دمای هوای منطقه را در 30 سال گذشته بی سابقه اعلام کرد و افزود: به منظور رفع مشکل مردم مناطق روستایی و عشایری با استفاده از سه دستگاه تانکر سیار و 12 دستگاه تراکتور روزانه 200 هزار لیتر آب شرب از چاه های عمیق شهر مورموری برداشت و میان عشایر و روستاییان منطقه توزیع می شود.


بخشدار کلات مورموری نیز عدم رعایت الگوی مصرف و استفاده غیر اصولی از منابع آبی را مهمترین مشکل این بخش دانست و ادامه داد: برای تامین آب مورد نیاز روستاها و عشایر مورموری حفر سه حلقه چاه عمیق در مناطق دختر برجی، چشمه شیرین و دشت عباس پیش بینی شده که اعتبارهای مورد نیاز تامین شده و بزودی عملیات حفاری آنها آغاز می شود.


حجت هادی زاده عنوان کرد: اکثر خانوارهای عشایری در روستاها سکونت دارند که از آب شرب لوله کشی برای احشام، طیور و دام های سنگین خود استفاده می کنند و به همین دلیل، مردم روستاهای این بخش گرمسیری با مشکل جدی کمبود آب شرب مواجه هستند.


وی اضافه کرد: بخش 12 هزار نفری کلات مورموری یکی از مناطق گرمسیری و همچنین قطب تولید محصولات کشاورزی استان ایلام در 70 کیلومتری جنوب شرق آبدانان واقع است که در فصل تابستان دمای آن تا 55 درجه سانتیگراد نیز می رسد.

 

انتهای پیام/ د

 

کاهش نعمت آب در مورموری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.