قاچاق پوشاک؛ سنگی بزرگ بر سر راه تولیدکنندگان داخلی

قاچاق کلمه ای که هر روز انواع مختلفش از تلویزیون و روزنامه می بینیم و می شنویم کاری که مودیانش هر روز فربه تر از روز قبل می شوند و به صفرهای حساب هایشان اضافه می شود .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، قاچاق در نوع خود تبدیل به معضلی شده که بارها مسئولان دلسوزی هم بودند که سعی در مقابله با آن کرده اند اما هیچگاه نتوانسته اند ریشه تنومند آن را بخشکانند و هر چه جلوتر آمدیم وضعیت قاچاق بدتر شد که بهتر نشد.

قاچاق پوشاک در میان دیگر انواع قاچاق جایگاه خود را دارد قاچاقی که اگر خانمانسوز هم نبوده اما بسیاری را تا مرز ورشکستگی برده است.

این روزها در سراسر کشور نمایندگی های زیادی از برندهای معروف به چشم می خورد، برندهایی که در کشور خودشان با نرخ بسیار بالایی عرضه می شوند اما در کشور ما با نرخ هایی نه چندان گران در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

صنعت پوشاک در تمام دنیا جزو صنایعی محسوب می شود که دولت ها از آن برای رونق تولید ملی و صادرات استفاده و اهداف کلان اقتصادی خود را با تامین منافع این صنایع پیش می برند.

با وجود سرمایه گذاری های مناسب در صنعت پوشاک به عنوان یک صنعت غیر نفتی ، متاسفانه مشکلات عدیده ای در روند رو به رشد آن به چشم می خورد، وجود برندهای تقلبی در بازار پوشاک و نبود برنامه ریزی مناسب از مهمترین عوامل آن به شمار می رود.

برندهای مطرح بازیچه دست سواستفاده کنندگان 

بر اساس پژوهش های انجام شده بیش از 90 درصد فعالیت نمایندگی های برندهای خارجی در کشور تقلبی هستند و فقط از نام این نمایندگی برای عرضه پوشاک های شاید گاهی بی کیفیت تر از آنچه که فکر می کنیم  استفاده می کنند و باید گفت محصولاتی که معمولا به صورت قاچاق وارد کشور می شود در این نمایندگی ها به فروش می رسد.

به اعتقاد برخی از فعالان این صنعت، حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار از برندهای تقلبی در بازار پوشاک از طریق قاچاق وارد کشور می ­شود و حدود 300 میلیون دلار نیز به محصولاتی که در داخل تولید می ­شود، اختصاص دارد.

رقمی که با نگاه با آن می توان به تفاوت استفاده از تولیدات داخل و پوشاک قاچاق که به نام برند در این نمایندگی ها است  پی برد .

قاچاق پوشاک سنگ بزرگ بر سر راه تولیدکنندگان داخلی

با وجود تلاش های بسیار برای شناسایی فروشگاه هایی که سعی در عرضه پوشاک با برندهای تقلبی در شهرهای بزرگ و به خصوص مناطق بالانشین شده اما تاکنون اقدام قاطعی با صاحبان این فروشگاه ­ها صورت نگرفته است .

علیرضا پیروی منش رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان  گفت: تشخیص قاچاق بودن این کالاها در زمان عرضه از روی شکل ظاهری بسیار سخت است و در بازدید بازرسان ما بیشتر داشتن مجوز برای برند ها ملاک قرار می گیرد و در صورتی که واحد مجوز لازم برای عرضه این برندها را نداشته باشد کالا قاچاق محسوب می شود.

پیروی منش با اشاره به مبادی ورود کالای قاچاق افزود: کالای قاچاق که شامل البسه نیز هست  می تواند از طریق مبادی رسمی یا غیر رسمی وارد شود به عنوان مثال ورود این اجناس برای مناطق آزاد کیش و قشم رسمی محسوب می شود، اما برای انتقال به سرزمین اصلی به دلیل نداشتن مجوزهای لازم بحث قاچاق به صورت غیر رسمی مطرح می شود .

وی ادامه داد: عمده ترین سهم ورود این کالاها از کشورهایی مانند تایلند ، ترکیه و خصوصا چین است.

قاچاق پوشاک سنگ بزرگ بر سر راه تولیدکنندگان داخلی

 رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان  در پاسخ به سوال خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان  مبنی بر اینکه چرا مردم تمایل به استفاده از پوشاک خارجی دارند گفت: وجود باورهایی همچون کیفیت برتر البسه های وارداتی یا برندها نسبت به پوشاک داخلی، شیک بودن، خنکی ، تنوع و ارزانی موجب حفظ جایگاه پوشاک خارجی بین مردم شده است.

پیروی منش با اشاره به تاثیرات  واردات این کالاها بر اقتصاد کشور و واحد های تولیدی گفت: مطمئنا ورود پوشاک قاچاق تبعات جبران ناپذیری هم از نظر اقتصادی، اجتماعی برای کشور و هم بر واحدهای تولیدی دارد و با تداوم ورود این کالاها چرخ تولید واحد های تولید کننده پوشاک از کار افتاده و موجب بیکاری و از بین رفتن سرمایه در گردش از چرخه اقتصادی شده و با توجه به به واضح نبودن نحوه تولید، حمل و نقل و حتی محل انبار و شرایط نگهداری آن ها حتی از نظر بهداشتی برای مصرف کننده ها خطر ساز است.

وی ادامه داد: تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زیر نظر رئیس جمهور در سطح کشور و در مراتب پایین تر در استان ها به ریاست استاندار و تشکیل کمیته ها تاکنون از جمله اقدامات موثری در این زمینه  بوده است و راهکارهای دیگری نیز در دست اقدام است.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان تاکید کرد:  فرهنگ سازی و ترویج استفاده از کالای داخلی بین مردم با بکار گیری از تمام توان همچون رسانه ها، مراکز فرهنگی، مدارس و سایر نهادها ، توانمند سازی واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ و توجیه آن ها برای تولید پوشاکی که از نظر قیمت، کمیت، کیفیت و تنوع قادر به رقابت با برندهای خارجی و کسب جایگاه مناسب خود در بازار باشد از راهکارهای موثر برای مبارزه با این معضل محسوب می شود.

پیروی منش  افزود: 105 برند پوشاک در کشور وجود دارد، 15 تا 30 درصد پوشاک مصرفی در هرمزگان قاچاق و مابقی تولید داخلی بوده که برخی با عنوان برند خارجی به مردم عرضه می شود و همچنین هر ماه 15 تا 200 مورد بازرسی در استان انجام می شود و 15 برند خارجی بررسی و تابلو غیر مجاز این مراکز عرضه پایین آورده شده است.

چشم امید تولید کنندگان داخلی به مسئولین

 از طرفی تولیدکنندگان پوشاک در کشور از دستگاه های مرتبط انتظار دارند برای ایجاد فضای مناسب برای عرضه پوشاک توسط تولیدکنندگان داخلی، دستگاه­های مرتبط به رفع موانع و مشکلات بپردازند و اقدامات جدی را برای جلوگیری از فعالیت این نوع فروشگاه ­ها در سطح کشور در دستور کار قرار دهند.

البته بی توجهی به کیفیت تولیدات داخلی، طراحی های نامناسب و همگام نبودن با سلایق مردم از جمله مسائلی است که می تواند منجر به گرایش افراد به سمت برندهای خارجی شود.

همچنین تولید کنندگان داخلی که در این میان با استفاده از برچسب های تقلبی به فروش این گونه" برند صفت ها" کمک کنند به طوری که بطور میانگین روزانه حدود 300 تا 400 میلیون قطعه برچسب تقلبی در کشور بافته و یا چاپ می ­شود که با توجه به سایز آنها با قیمت های مختلف به فروش می رسد.

بی توجهی به این نکات می تواند تقاضا و نیاز جامعه را به این برندها بالا ببرد و زمینه مناسبی برای استفاده قاچاقچیان از این فرصت ایجاد کند.

راهکارهای عملی در کاهش قاچاق پوشاک

معرفی برندهای با کیفیت ایرانی ، نظارت و اعمال قوانین سخت بر  تولید کنندگان لیبل های تقلبی می تواند یکی از راهکاری حداقل جلوگیری از این گونه قاچاق باشد یا حتی نظارت بر کیفیت محصولات وطنی  یکی از مسائلی است که شاید اگر به آن توجه می شد می توانست راهکار بسیار مناسبی برای  رونق این صنعت در داخل کشور باشد .

از طرفی به نظر عملکرد مسئولان ما در  فرهنگ سازی   برای استفاده از تولیدات داخلی با توجه  به  استفاده  مردم کشورمان  از پوشاک خارجی  خوب نبوده است  که امروز موجب بروز مشکلات برای تولید کنندگان  داخل شده است.

قاچاق پوشاک سنگ بزرگ بر سر راه تولیدکنندگان داخلی

باید توجه داشت که اگر قاچاق پوشاک و واردات بی رویه آن ادامه یابد می تواند موجب فلج شدن این صنعت در داخل شود .

گذشته از تمام مشکلاتی که قاچاق پوشاک برای تولید کنندگان داخلی به وجود می آورد باید مسئولان ذیربط به دنبال اعمال راهکارهایی باشند تا عرصه برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی آماده شود.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
باید جلوی قاچاق گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
جنس خوب وجود نداره
بنجل قاچاقی و بیخود
هر 3 سال یه بار استانبول خیابون تقسیم و خرید وخلاص
از مبانی قانونی و به صورت رقابتی جنس وارد کنید و مارو هم به زحمت نندازین اونا تکنلوژی بالا دارن وتولید کنندگان عزیز باید خودشونو به اونا برسونن وگرنه محکوم به شکست هستند وخلاص
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۵۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
بشدت باید با قاچاق مبارزه کرد//قبول دارید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۵۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
بشدت باید با قاچاق مبارزه کرد//قبول دارید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
قابل توجه دختر مظلوم وزیر آموزش وپرورش
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۱۱ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
میدونم قبول دارید//مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۱۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
اگه جنس از خارج نیاد //تولید کننده داخلی پوست مردم را میکنن //اگه قبول ندارید//نگاهی به تولید خودرو بیندازید//هر تولیدی را به هر قیمتی که دلشان بخواد میفروشن