قم؛

تنها گنبد نمکی متقارن جهان

گنبد نمکی طغرود قم،تنها گنبد نمکی متقارن جهان با دریاچه ای کوچک در دل خود، پدیده طبیعی چشم نوازی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛یکی از جاذبه های ژئوتوریسمی در ایران گنبدهای نمکی است که، حاصل چین خوردگی های زمین شناختی و از فشار دایمی به لایه های نمک تشکیل شده اند.

معرفی گنبد نمکی طغرود قم

ایران دارای گنبدهای نمکی فراوانی است که قابلیت ها و جاذبه های چند جانبه ای در جذب توریست دارد. مناظر و چشم اندازهای و هم چنین پدیده های طبیعی منحصر به فرد در این گنبدها سبب ایجاد مناطقی با پتانسیل بالا در جذب توریست داخلی و خارجی شده است.

از نمونه های دیدنی و شگفت انگیز استان قم نیز گنبد نمکی جعفریه است که در فاصله 20 کیلومتری غرب شهر قم واقع شده است و به عنوان بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران شناخته شده است.

معرفی گنبد نمکی طغرود قم

در این گنبدنمکی بلورهای نمک به صورت تیغه های مشخص و کنگره مانند برونزد دارند و مناظر زیبایی را پدید آورده اند. این گنبد خیلی بزرگ بوده و گسترش شمالی آن تا طول سه کیلومتر ادامه دارد.

در این گنبد قطعات بزرگ سنگ های آندزیتی و بقایای از گچی هم دیده می شود. لایه نمک در معدن قم یکپارچه بوده و ضخامت آنها به 5 تا 18 متر می رسد و لایه های مارن و گچ در داخل آن دیده نمی شود و در گنبد نمکی قم به نظر می رسد، فقط یک لایه نمک در داخل خودچین خورده و ضخامت زیادی پیدا کرده است.

این منطقه در 20 کیلومتری شمال غرب قم قرار دارد،کاربرد نمک این گنبد به جهت آنالیز و غلظت ضعیف  آن صنعتی و غیرخوراکی است.

معرفی گنبد نمکی طغرود قم

امروزه توریسم درمانی به منظور بهره گرفتن از فواید درمانی و تأثیرات مثبت جسمی و روانی مناطق خاص، مورد توجه قشر وسیعی از گردشگران قرارگرفته است . از جمله مناطق مورد نظر این صنعت که از پـدیده های جالب زمین شناسی محسوب می شود، گنبدهای نمکی است که قابلیت های چند جانبه ای در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

 پتانسیل های گردشگری به ویژه ظرفیت توریسم درمانی این منطقه مورد توجه مسوولان استان قم است که در خصوص ایجاد حمام نمک در این منطقه اقدامات و مکاتبات لازم انجام شده است.

معرفی گنبد نمکی طغرود قم

بررسی جغرافیای طبیعی قم و نیز امکان سنجی هرکدام از جاذبه های اکوتوریسمی قابل سرمایه گذاری در استان بیانگر آن است که اکوتوریسم در استان قم یک منبع کم نظیر و مستعد است.

 تاریخ زمین‌شناسی گنبد نمکی قم به 60 میلیون سال قبل بر می‌گردد که فعالیت در این منطقه توجیه اقتصادی خوبی را به دنبال خواهد داشت.

معرفی گنبد نمکی طغرود قم

وجود دریاچه نمکی در میان گنبد نکته منحصر به فرد دیگری است که برای این تالاب نمکی از نظر موقعیتی در مناطق گرمسیری قرار داده است که بعد از بارندگی های فصلی به دلیل گرمای زیاد، آبهای شور تبخیر و گنبدهای نمکی با اشکال بسیار متفاوت و زیبا را شکل می دهند که این امر موجب جذب گردشگران و توریست ها به این مناطق می شود.

گفتنی است؛ این پدیده جالب و دیدنی با قابلیت ها و جاذبه های فراوان که شامل قسمت های مختلف است دارای این توانمندی است تا به گردشگران و علاقمندان به این مناظر و پدیده ها معرفی شده و توسط محققین مربوط مورد بررسی قرار گیرد و هم چنین سبب ایجاد سرمایه اشتغال برای مردم محلی منطقه قرار گیرد.

گنبد نمکی قم تنها گنبد نمکی متقارن جهان

مسیر ورود به گنبدنمکی قم

گنبد نمکی قم به سمت شهر جعفریه و راه دسترسی به آن ۲کیلومتر قبل از مجتمع دامشهر است.

انتهای پیام/ش

گنبد نمکی طغرود قم تنها گنبد نمکی متقارن جهان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار