نعیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا مصالحه میان عربستان و قطر را نمی‌خواهد

کارشناس سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌ها علاقه‌ای به بازگشت رابطه قطر با عربستان به حالت قبل را ندارند.

نعیمی:اردوغان به دنبال کاهش تنش با عربستان است/سعودی ها  از امریکا تاثیر می پذیرندمصیب نعیمی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، باب یان اینکه وساطت بین عربستان، مصر، امارات و قطر و از طرفی بحرین به یک مسئله بغرنج تبدیل شده و حتی کویت که در این حوزه نسبت به همه ابراز شراکت می‌کند نتوانست کاری را از پیش ببرد، اظهارداشت: طرفین نگاه منفی به یکدیگر دارند و عربستان هم قطر را یکی از عناصر مخل جایگاه خودش می‌داند. چرا که بر این باور است اگر این کشور کوچک برابر عربستان سربلند کند دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به تبیعت آن ممکن است وضعیتی مشابه پیدا کنند.

وی با تأکید بر اینکه پیچیدگی مسئله قطر با عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر شده است، گفت: به دلیل اوضاع خطیری که در منطقه وجود دارد وساطت بحث پیچیده‌ای شده و حل آن به هم آن اندازه سخت و دشوار است.

نعیمی در ادامه به سفر اردوغان به عربستان و کویت به منظور میانجی‌گری اشاره کرد و گفت: طبیعی است که وقتی ترکیه در بحران قطر نیروی نظامی به این کشور گسیل می‌کند نباید این انتظار را داشته باشد که در نقش میانجی‌ بتواند مثبت ظاهر شود.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد:‌ اگر روزی عربستان بخواهد با یک میانجی روابطش را با قطر به قبل بازگرداند مسلما آن میانجی ترکیه نخواهد بود و کویت در این باره شانس بیشتری خواهد داشت،در سفر اردوغان هم خود وی انتظار موفقیت را نداشت اما به این بهانه وارد صحنه شد که بتواند حداقل رابطه‌اش را با عربستان حفظ کند.

وی در خصوص حضور روسیه به عنوان میانجی نیز بیان داشت: آمریکا بیش از هر قدرتی در جهان بر روی عربستان می‌تواند تأثیر بگذارد اما هم اکنون شرایطی وجود دارد که خود آمریکایی‌ها علاقه‌ای به بازگشت رابطه قطر با عربستان به حالت قبل را ندارند چرا که از طرفی به عربستان می‌گویند شمار رهبری کشورهای حاشیه خلیج فارس هستید و از طرفی به قطر می‌گویند رابطه دو طرفه‌شان کاملا مستقل است و اتهامات وارده به این کشور را قبول ندارند. پایگاه آمریکا در قطر و تفاهم بر سر مبارزه با تروریسم بین وزرای خارجه دو کشور نیز بر همین اصل استوار است.

کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد: اگر روسیه هم بیاید نمی‌تواند به هیچ وجه تأثیری که آمریکا بر روی این کشور می‌گذارد را ایفا کند شاید به طور مقطعی روسیه بتواند تنها در کاهش تنش و جلوگیری از آن گامی بردارد، بنابراین اگر روزی قرار است میانجی‌گری صورت گیرد همه کشورهای حوزه خلیج فارس کنار خواهند رفت و خود آمریکا این ثبات را به نامش تمام می‌کند.

انتهای پیام/

شکست میانجی‌گری ترکیه در عربستان

برچسب ها: نعیمی ، ترکیه ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار