عضو شورای عالی بورس:

رشد بورس با وجود سود بانکی ۲۰ درصد حبابی است

عضو شورای عالی بورس گفت: هیچ منطق اقتصادی توجیه نمی کند که سود سپرده بانکی بالای ۲۰ درصد باشد اما بورس هم رشد کند.

 رشد بورس با وجود سود بانکی ۲۰ درصد حبابی استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم محسنی بااشاره به افت و خیزهای بازار سرمایه و بورس کشور در سال های اخیر، گفت: در اواخر دولت دهم به دلیل اینکه نرخ ارز افزایش چشمگیری پیدا کرد، شاهد افزایش قیمت ها در بازار سهام بودیم.

وی افزود: بعد از استقرار دولت یازدهم، تا مدتی شاهد رشد بازار سهام بودیم اما به تدریج به دلیل آثار رکودی که ایجاد شد، شاهد کاهش قیمت ها هستیم و حتی توافق برجام که انتظار می رفت اقتصاد کشور را از حالت رکود خارج کند و بعد از آن شاهد رونق اقتصاد باشیم هم نتوانست باعث تحریک بازار بورس شود.

عضو شورای عالی بورس به سیگنال های مثبتی که در روزهای اخیر از سوی بورس مبنی بر رشد سهام ارسال شده اشاره کرد و بیان داشت: افزایش قیمت ها و سودآوری شرکت ها، پیش بینی است که برخی تحلیلگران بازار سهام از وضعیت بورس دارند و به همین دلیل امیدوار هستیم امسال وضعیت بهتر باشد.

وی به افزایش سود سپرده های بانک ها اشاره کرد و گفت: سود سپرده ها بیش از حد است و اگر این سود کاهش پیدا نکند، شاهد سقوط بیشتر بورس خواهیم بود زیرا سرمایه ها از بورس به سمت بانک ها می آید.

محسن حاجی بابا درباره رشد قیمت ها در بورس در سال های گذشته، ابراز داشت: بسیاری از شرکت ها، موجودی مواد اولیه ای داشتند که با دلار هزار و 200 تومان تامین کرده بودند اما محصول آن را با دلار دو هزار و 400 تومان به فروش رساندند. این وضعیت باعث شد در چهار ماه نخست سال 92 عملکرد سود شرکت ها رقم بالایی باشد که بی سابقه بود.

وی ادامه داد: در اواخر سال 92 سود سپرده های بانکی به 22 درصد رسید و بانک مرکزی نیز در اسفند همان سال شش هزار میلیارد تومان اوراق با سود 23 درصد منتشر کرد. این مسائل باعث شد در سال 93 شاهد سقوط قیمت ها در بورس باشیم به طوری که سهام به 64 هزار واحد کاهش پیدا کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره رشد بورس اظهار داشت: این مسیری که طی می کنیم، مسیری حبابی است زیرا علائم مثبت درستی را از اقتصاد دریافت نمی کنیم و اساسا هیچ منطق اقتصادی توجیه نمی کند که تا زمانی که سود سپرده بانکی هنوز بالای 20 درصد است، بورس هم رشد کند.

وی تصریح داشت: باید در بخش های مختلف اقتصاد کشور، در سودآوری توازن داشته باشیم؛ اگر بخشی سود غیر متعارف بدهد، قطعا سرمایه ها از بخش های دیگر به آن سمت می رود. سودی که به سپرده های بانک ها پرداخت می شود از سود متعارف فعلی بیش از دو برابر بیشتر است و به همین دلیل بازار بورس شاهد افت است.

انتهای پیام/

لزوم کاهش نرخ سود بانکی برای رونق دادن به بازار سرمایه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
رشدبورس ناشی ازگران فروشی کالاوخدمات توسط تولیدکننده وعدم نظارت برقیمت هاهست
آخرین اخبار