فلاحت پیشه در گفتگوی ویژه خبری:

آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند ایران را به شرایط تحریم فرامرزی قبل از برجام بازگرداند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آمریکا به دنبال این است که ایران زیر برجام بزند اما به هیچ وجه نمی‌تواند ایران را به شرایط تحریم فرامرزی قبل از برجام بازگرداند.

آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند ایران را به شرایط تحریم فرامرزی قبل از برجام بازگرداندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، « تحریم های جدید آمریکا ضد ایران» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که فواد ایزدی تحلیل گر مسائل آمریکا و حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیرامون آن به بحث پرداختند.

فواد ایزدی تحلیلگر مسائل آمریکا نیز با بیان اینکه انتظار می رود این طرح دو سوم آرا نمایندگان مجلس آمریکا را کسب کند، گفت: از آنجا که در قانون قبلی که در سنا تصویب شده بود، نام کره شمالی ذکر نشده بود لذا پس از رای گیری این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا مجددا این طرح باید در سنای آمریکا رای گیری شود و انتظار این است که در آنجا هم رای بالا را کسب کند.

 وی افزود: زمانی که متن نهایی به دست رئیس‌جمهور آمریکا برسد وی سه گزینه را پیش رو دارد، گزینه اول این است که آنرا امضا کند، گزینه دوم این است که آن را امضا نکند که علی رغم این اقدام بعد از ده روز این مصوبه تبدیل به قانون خواهد شد و انتخاب سوم نیز این است که تیم مصوبه را وتو کند که در این صورت  مصوبه مجددا در کنگره رای گیری خواهد شد و در صورتی که دو سوم مجلس نمایندگان و سنا به آن رای دهند این قانون تصویب خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که چرا این قانون، مادر تحریم ها نام گرفته است اظهار داشت: یکی از ویژگی های این قانون این است که نهادهای نظامی کشور را ذیل گروه های تروریستی قرار می دهد و هر نهاد دیگری که متصل به این نهاد باشد براساس متن این قانون شامل تحریم خواهد شد.

 وی افزود: در متن قانون فعلی این قدرت به رئیس‌جمهور داده شده که از قدرت عدم اجرای قانون استفاده کند، که البته باید دلایل عدم اجرای آن را نیز به کنگره اعلام کند.

 ایزدی تصریح کرد: بر مبنای مدلی که به آن اشاره شد هر نهادی که به نهادهای نظامی کشور متصل باشد تحریم می شود که به این ترتیب کل کشور در عمل زیر تحریم خواهد رفت. 

وی ادامه داد:  قبل از برجام سوالی که باید پاسخ می دادیم این بود که کجاها تحریم می شوند، اما بعد از برجام و براساس قانون جدید سوال این است که کجاها تحریم نمی شود. 

این تحلیلگر مسائل آمریکا اظهار داشت: سال‌هاست که افراد تحت تحریم قرار دارند و آمریکایی‌ها در قانون طرح جدید با آسیب شناسی که در این حوزه کردند تمام ریزه کاری هایی که در سیستم تحریم ها مشکل ایجاد می کرد را لیست کردند و قانون تحریم های جدید را به گونه ای نوشتند که دیگر نیازی به قوانین تحریمی جدید نباشد.

شرایط پسا برجام ، به چالش بین ایران و آمریکا بدل شده است

 در ادامه این بحث حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشت: پیشا برجام که چالش بخش عمده ای از دنیا با ایران بود هم اکنون به چالش بین ایران و آمریکا بدل شده است.

 وی ادامه داد: در مقطع کنونی، برجام در جاهای مختلف دنیا در حال اجرایی شدن است، اما آمریکا تلاش می کند مانع از این شود که ایران از شرایط پسا برجام و تحریم زدایی آن استفاده کند.

 این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در طرح آمریکا تحت عنوان مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران، آمریکا می خواهد ایران کماکان تحریم شود و تا جایی که می تواند جلوی شرایط مثبتی که هم اکنون در دنیا شکل گرفته را بگیرد.

 فلاحت پیشه با اشاره به طرح مجلس شورای اسلامی تحت عنوان مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا بیان داشت: در این طرح تاکید شده از توان موشکی و اقدامات ضد تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مشخصا مبین عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است، حمایت مالی شود! چرا که معتقدیم این عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران جنگ در خانه حریف است.

 وی افزود: همچنین بر اساس این طرح این امکان را برای دستگاه های مختلف کشور اعم از اجرایی و قضایی ایجاد کردیم تا بتوانند نقض حقوق بشر آمریکا را پیگیری قضایی کنند.

 این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین درباره اینکه چرا این طرح به صورت دو فوریتی در دستور کار مجلس قرار نگرفت نیز بیان داشت: در این صورت امکان بحث های کارشناسی بر سر طرح فراهم نمی شد.

 وی خاطر نشان کرد: بعد از معرفی کابینه دولت دوازدهم و حداکثر تا یک ماه آینده این طرح می تواند در مجلس تبدیل به قانون شود.

ایزدی با اشاره به اینکه آمریکا در سال 32 حکومت ایران را عوض کرد لذا می خواهند همین کار را دوباره انجام دهند گفت: جان کری در زمان  بعد از مذاکرات اعلام کرد که به پیروزی خوبی دست یافته اند لذا مشخص است که ایران در حوزه امتیاز دادن چیزی کم نگذاشته است .

وی با بیان اینکه در عمل قرار بود مشکلات بانکی ایران حل شود در حالی که حل نشد افزود: قرار بود زمانی که نفت می فروشیم پولش به داخل کشور بیاید اما در عمل این امر میسر نشد، و در درون برجام بحث انتقال پول را داریم، در حالی که در حوزه انتقال پول مشکل داریم.

فروش نفت بعد از برجام افزایش یافت اما در عمل درآمد کشور افزایش پیدا نکرد

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به اینکه ترامپ و اوباما اجازه ندادند نفت ما به ارزی به غیر از دلار فروخته شود گفت: زمانی که نفت را به دلار می فروشیم نمی توان آن را به ارز دیگر تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه  فروش نفت بعد از برجام افزایش یافت، اما در عمل درآمد کشور افزایش پیدا نکرد ، اظهار داشت: قبل از برجام برخی از نقل و انتقالات از طریق صرافی ها ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: زمانی که نفت را به دلار می فروشیم دیگر نمی توان دلار را به ارز دیگری تبدیل کرد ، لذا این پول در بانکی گیر می کند و دسترسی به آن مشکل می شود و در آوردنش به کشور هم دچار مشکل می شویم.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از برجام چند دلار وارد  کشور شده است؟ گفت: جواب این سوال صفر است! زیرا دلار نمی تواند وارد کشور شود  مگر اینکه از طریق غیرقانونی باشد، و دوستانی که در این حوزه کار کارشناسی می کنند قبل از برجام تمام قد از آن  حمایت کردند و بعد از برجام ظاهرا درس هایی که ما در دو سال گذشته گرفتیم را نگرفتند.

هدف نهایی آمریکا تغییر حکومت در ایران است

ایزدی با اشاره به اینکه هدف دولت آمریکا در این است که در حوزه هسته ای امتیازات به دست آورده را حفظ کند اظهار داشت: هدف نهایی آنها تغییرحکومت کشور است ، آنها می خواهند اهرم های قدرت ایران را به تدریج از دست ما بگیرند تا امکان سرنگونی حکومت وجود داشته باشد.

برجام  در کشور سیاسی و سبب ایجاد دعوای انتخاباتی شد

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به اینکه ما در کشور یک مشکل داریم و آن این مسئله است که برجام در کشور سیاسی و سبب ایجاد دعوای انتخاباتی شده است  بیان کرد: برخی از دوستانی که بی جهت و بی دلیل و بدون خواندن برجام از آن حمایت کردند الان سختشان است که واقعیت های برجام را بگویند، لذا قبل از قبول برجام نمایندگانی داشتیم که حتی متن برجام را نخوانده بودند.

وی با اشاره به اینکه ما ازدرون تهی شدن را متوجه نمی شویم ادامه داد: مجلس باید نسبت به نقض های متعددآمریکا حرکت های جدی می کرد اما شش قدم به عقب تر برمی گردد لذا از این جهت مسوولان آمریکا مسیر خود را ادامه می دهند و تحریم را بیشتر می کنند زیرا آنها احساس می کنند در کشور ما با وجود تحریم های گسترده اتفاقی نمی افتد.

آمریکا به دنبال این است که ایران زیر برجام بزند

فلاحت پیشه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه هر نوع تحریم جدید خلاف است گفت: آمریکایی ها خلاف انجام می دهند و این خلاف از زمان اوباما شکل گرفته است، بنده این اعتقاد را ندارم که برجام تهی شده است، لذا آمریکا به دنبال این است که ایران زیر برجام بزند.

وی تصریح کرد:  اگر برجام امضا نشده بود 366 هزار بشکه نفت در روز تولید می شد و این به اندازه گندم مورد نیاز جمعیت80 میلیونی بود، ولی در شرایط کنونی الان 2 میلیون و 666 بشکه در روز صادرات داریم ، اکنون ما با دنیا کار می کنیم و گزارش وزارت امور خارجه هر سه ماه یکبار به کمیسیون امنیت ملی داده می شود .

آمریکایی ها به هیچ وجه نمی توانند ایران را به شرایط تحریم فرامرزی  قبل از برجام بازگردانند

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه تحریم ها در حوزه کشتیرانی ، حوزه نفتی و حوزه های مالی و بانکی شکسته شده افزود: آمریکایی ها به هیچ وجه نمی توانند ایران را به شرایط تحریم فرامرزی  قبل از برجام بازگردانند.

وی با بان اینکه ایران جز معدود کشورهایی است که رشد اقتصادی بالایی دارد اظهار داشت: در طول این مدت دولت ترامپ به رغم ادعایی که کرده مجبور شده  هم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام را اعلام کند و هم تعلیق تحریم ها را امضا کند، هر چند آنها سعی می کنند روند را سخت تر کنند، ولی ما هم به همان میزان روند را برای آنها سخت تر خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجری
۰۸:۰۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
نگران نباش باخنده ههههههههههههههه همه راحل خواهیم کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
نگران نباش باخنده ههههههههههههههه همه راحل خواهیم کرد.
آخرین اخبار