قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل:

۹۵ درصد تجهیزات صنعت آب و برق در کشور تولید می شود

با استفاده از متخصصان توانمند کشورمان در حال حاضر ۹۵ درصد تجهیزات فنی و مهندسی صنعت آب و برق در کشور تولید می شود و در این زمینه خودکفا شده ایم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان :علیرضا دائمی روز چهارشنبه در دیدار با ایت الله عبدالکریم عابدینی گفت: توقع مردم از صنعت آب و برق زیاد است و ما با مجموعه همکاران خود تلاش می کنیم تا نیازهای کشور را در بهترین شرایط تامین کنیم.

وی افزود: با تاکید مقام معظم رهبری ۸ میلیارد دلار برای طرح های مرزی از صندوق توسعه اختصاص یافت و توانستیم هدر رفت رودخانه های مرزی را پس از ۶۰ سال کنترل کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

دائمی بیان کرد: تاکنون ۲۰ طرح مرزی در کشور به بهره برداری رسیده و با کنترل آبهای مرزی گامی در مسیر استفاده بهینه از منابع خدادادی مهیا شده است.

خودکفایی در تولید تجهیزات آب و برق

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل تصریح کرد: خوشبختانه با کمک مهندسان و کارشناسان کشورمان در صنعت آب و برق تا ۹۵ درصد به خودکفایی رسیده ایم و ۵ درصد باقیمانده تجهیزاتی است که اهمیت زیادی ندارد وتولید آنها زیاد مقرون به صرفه نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در ۴۵ کشور دنیا تاسیسات آب و برق می سازیم و در کشور عراق ۹۶ طرح مهم مانند سد سازی، نیروگاه وخطوط انتقال آب و برق در حال اجراست و در کنار تامین همه نیازهای داخلی به درخواست همسایگان هم پاسخ داده ایم.

دائمی تصریح کرد: بزرگترین نیروگاه در قفقاز و آسیای میانه توسط ایران در حال احداث است و ۶۰ درصد برق کشور تاجیکستان را تامین کرده و ۹ شبکه انتقال برق برای همسایگان اجرا شده و بخشی از انرژی برق عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان را نیز تامین می کنیم.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل یادآورشد: تامین انرژی کشورهای همسایه از سوی ایران توانسته به حفظ وحدت و تقویت مودت بین همسایگان کمک موثری کند و هر چند در کشورهایی مانند عراق و سوریه به دلیل حضور تروریست های داعش بارها شاهد تخریب تاسیسات ساخته شده بودیم اما با همه سختی ها توانسته ایم خدمات فنی و مهندسی خود را صادر کنیم.

افزایش توان فنی ومهندسی کشور

دائمی گفت: بزرگترین طرح انرژی تاجیکستان و سریلانکا توسط ایران ساخته می شود و بعد از انقلاب توان فنی و مهندسی کشورمان بشدت افزایش یافته و افتخارآفرین است.

بحران آب در کشور جدی است

دائمی اظهارداشت: بحران آب در کشور جدی است و با گستردگی پهنه کشور در بیش از سه چهارم مناطق کشور بویژه در خراسان، سیستان و فلات مرکزی با بحران آب مواجهیم که باید مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو برنامه های زیادی دارد تا خود را با شرایط موجود هماهنگ کند و با سد سازی بیش از حد و نیز حفر چاههای غیرمجاز وضعیت بحران تشدید شده که باید تدبیر شود.

دائمی گفت: برای کنترل مصرف و مدیریت منابع آبی نیازمند همکاری رسانه ها و ائمه جمعه برای اطلاع رسانی و همراه کردن مردم هستیم زیرا کلام روحانیون نافذ و در مردم تاثیرگذار است.

۸ میلیارد دلار برای کنترل آبهای مرزی

وی بیان کرد: برای کنترل آبهای مرزی بالغ بر ۸ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی اختصاص یافته که ۲۰ طرح اجرایی شده است که یک مورد آن روز گذشته با حضور معاون رئیس جمهور در کرمانشاه افتتاح شد.

دائمی بیان کرد: توان تولید آب و برق به لحاظ توسعه ای به حد نهایی رسیده و از امروز باید به سمت بهره وری و استفاده بهینه از منابع موجود برویم.

وی بیان کرد: ظرفیت نیروگاهی نصب شده در کشور ۷۵ هزار مگاوات است که این میزان با کشور کره جنوبی برابری می کند اما انرژی تولیدی این کشور بیشتر در بخش صنعت است و در ایران در بخش خانگی است.

دائمی اظهارداشت: در میزان نصب نیروگاهی در ردیف ۱۰ کشور جهان و در مصرف در رتبه ۱۴ جهان هستیم.

بحران آب در قزوین جدی است/ وضعیت برق استان مطلوب است

دائمی با تشکر از مدیران صنعت آب و برق استان قزوین تصریح کرد: در صنعت برق خوشبختانه با مدیریت خوبی که صورت گرفته هیچ مشکلی نداریم اما در حوزه آب به دلیل مصرف بی رویه با بحران مواجهیم که باید نگران باشیم.

وی بیان کرد: آب استان از ۱۷۰ حلقه چاه زیرزمینی تامین می شود که با افزایش چاههای غیرمجاز و مصرف بیش از حد از چاههای مجاز دردشت قزوین با بحران آبی مواجهیم که بایدبا کمک ائمه جمعه،رسانه ها ومردم ازاین بحران جلوگیری کنیم.

دائمی یادآورشد: یکی از طرح های مهم ما در استان قزوین برای تامین آب شرب مورد نیاز انتقال اب سد طالقان است که با اجرای آن نیاز آبی مردم را تا ۲۵ سال آینده تامین می کنیم.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.