کرمان؛

میمند ،تنها روستای تاریخی جهان با روابط سنتی

میمند تنها روستای تاریخی در جهان است که هنوز روابط سنتی زندگی در آن جریان دارد و میتوان تعامل انسان و طبیعت در هزاره دوم میلادی را به خوبی در آن دید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، روحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه روستای تاریخی میمند در ۳۶ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهر بابک قرار دارد گفت : روستای میمند دست آوردی بی نظیر از نبوغ هنری بشر در گذشته‏ های دور است به نحوی که با استفاده از حداقل امکانات به بهترین شیوه از معماری در بستر طبیعی موجود دست یافته اند.

میمند ،تنها روستای تاریخی جهان با روابط سنتی

وی افزود: این روستا به دلیل آنکه در درون زمین کنده شده است و در مقابل گرما و سرما و عوامل جوی مختلف مقاومت زیادی داشته است،‌ پس ازسالها به صورت نسبتا سالم باقی مانده است.

روحی با اشاره به اینکه قدمت روستا به دلیل نقوش سنگ نگاره موجود در منطقه را به ۱۲۰۰۰ سال قبل نسبت داده اند اظهار کرد: ولی آنچه که در این مورد می‏توان به طور قطع مطرح نمود، وجود سفالهایی است که از دژ میمند بدست آمده و توسط معاونت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی بررسی و به دو تا سه هزارسال پیش نسبت داده شده است.

میمند ،تنها روستای تاریخی جهان با روابط سنتی


معاون میراث فرهنگی گفت: این روستا دارای ۴۰۶ کوچه و ۲۵۶۰ اتاق است تنها روستای تاریخی در جهان است که هنوز روابط سنتی زندگی در آن جریان داردو. این روستا هفتمین منظر فرهنگی طبیعی و تاریخی جهان بود که جایزه ملینا مرکوری را دریافت کرد.

میمند ،تنها روستای تاریخی جهان با روابط سنتی

 

وی با اعلام اینکه ساکنان این روستا دارای آداب و رسوم خاص هستند و در زبان و گویش آن ها هنوز از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می شود افزود: میمند سومین اثر تاریخی کرمان است که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

میمند ،تنها روستای تاریخی جهان با روابط سنتی


روحی یادآورشد: روز شنبه ۱۳ تیرماه سال ۱۳۹۴ هجری شمسی مصادف با ۴ ژوئیه ۲۰۱۵ در سی و نهمین اجلاس میراث فرهنگی یونسکو پرونده منظر فرهنگی میمند شهربابک مورد بررسی قرار گرفت و با کسب اکثریت آراء به عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

انتهای پیام/ی

میمند تنها روستای تاریخی جهان با روابط سنتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۰۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
واقعا زیباست...................................