یزد؛

ایجاد موزه بزرگ در خانه تاریخی صدرالعلمای یزد

با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و تالار هنر آلمان ، موزه بزرگ یزد در خانه تاریخی صدرالعلمای یزد ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ فاطمه دانش یزدی، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن خیر مقدم به کارگر و نمایندگان تالار هنر آلمان گزارش مشروحی از روند عملیات عمرانی موزه منطقه ارائه نمود.

دانش یزدی گفت: بر اساس تعاریف سازمان میراث فرهنگی موزه منطقه ای به موزه ای گفته می شود که از نظر محتوا و مخاطب فراتر از مرزهای استانی بوده و یک منطقه فرهنگی ،به لحاظ مردم شناسی، باستان شناسی، هنر و ...، را در بر می گیرد این موزه ها به معرفی مردم شناسی و باستان شناسی، تاریخ شهر، فرهنگ، تمدن و...، از نظر مادی و معنوی، در منطقه می پردازد.

وی در ادامه ضمن بر شمردن اهمیت موزه منطقه ای یزد افزود: شهر تاریخی یزد، در دل کویر، ثمره خردمندی و شناخت عمیق مواهب و موانع طبیعت است و حاصل رفتار مهربانانه و پرستارانه انسان و محیط‌زیست است یزد سند بیش از هزار سال مدنیتِ بلاانقطاع است یزد تجلی همزیستی و صلحِ عقاید و باورها و ادیان و مذاهب است یزد نماد عبادت و قناعت است موزه منطقه ای یزد باید نمادی از این معانی والا باشد.

این مقام مسئول گفت: با توجه به معماری منحصربه­ فرد شهر یزد و همچنین صنایع دستی فاخر بویژه پیشینه عظیم شهر یزد در هنر-صنعت فاخر نساجی یکی از اهداف مهم در ایجاد موزه منطقه ای معرفی هنرصنعت نساجی یزدی به مردم جهان است.

دانش یزدی  به موضوع انتقال اطلاعات اشاره کرد وگفت: موزه منطقه ای یزد با ثبت جهانی کهن شهر تاریخی دیگر در مقیاس یک شهر و یا یک استان مطرح نخواهد بود بلکه باید رویکردی جهانی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: در اجرای این موزه باید به نمادهایی همچون صبر و استقامت و استفاده بهینه از ابزار و رفتارهای همگون با طبیعت و عدم مخالفت با اقلیم سخت و تشنه در نظر گرفته شود و ویژگیهای فرنگی والای مردمان این دیار با زبان نماد بیان گردد.

گار گر نیز در این جلسه ثبت جهانی شهر یزد را تبریگ گفته و افزود: یزد مولود ذوق و هنر ، پاداش کوشش و مجاهدت است و یزد شهر ارزش‌های ملی و فراملی ، تجلی تفوّق بر محدودیت و مشکلات ، روایتِ ایستادن بر شکوه تاریخ است مردم یزد در طول تاریخ با خاک و خشت کیمیاگری کرده‌اند و تمام این مجاهدت ها باید در قالب موزه منطقه ای به نماش گذارده شود.

مدیر کل امور موزه ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی در ادامه تعهد و همکاری گروه ایرانی را ستوده و حضور گروه آلمانی را جهت همکاری در پروژه  اطمینان بخش دانست.

وی در ادامه از روند پیشرفت و آماده سازی موزه منطقه ای شهر یزد ابراز خرسندی کرد.

شایان ذکر است، به زودی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و تالار هنر آلمان موزه بزرگ یزد در خانه تاریخی صدرالعلما ایجاد خواهد شد.

 با حضور مدیر کل امور موزه ها و اموال منقول کشور و مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد و مسئولان تالار هنر آلمان جلسه هم اندیشی موزه منطقه ای یزد برگزار شد.

انتهای پیام/ ی

موزه منطقه ای یزد نمادی از سخت کوشی و تلاش مردمان کویر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار