چین نخستین پیام‌رسان کوانتومی را راه‌اندازی می‌کند

یک دانشگاه چینی پس از آزمایش موفقیت‌آمیز انتقال دیتا با استفاده از ذرات نور، اکنون نخستین شبکه انتقال پیام بر این مبنی را راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به‌ نقل از Gizmodo، در جهان امروز به همان اندازه که داده‌ها و اطلاعات در حال رشد و جابه‌جایی هستند، این جریان اطلاعات مورد حمله دزدان قرار می‌گیرد. مساله مسیر امن، از زمان کاروان‌های کالا و پیک‌های اسب‌سوار مورد توجه دولت‌ها بوده و اکنون نیز در عصر دیجیتال همچنان مورد توجه است.

مؤسسه تکنولوژی «ژینان» در چین، ماه گذشته موفق شد روش تازه‌ای ابداع کند که در آن اطلاعات با استفاده از ذرات کوانتومی نور جابه‌جا شوند. در این روش، امنیت داده‌ به‌ صورت کامل تضمین می‌شود چون براساس قوانین کوانتوم ذرات، اگر کسی بخواهد مسیر انتقال را هدف قرار دهد و به آن نفوذ کند، داده‌ها راهشان را کج می‌کنند و نفوذگر گم می‌شود.

اکنون این مؤسسه تصمیم گرفته است که نخستین شبکه کوانتومی را راه‌اندازی کند که در آن قرار است 200 نفر از کارکنان بخش‌های مختلف دولت در فاصله‌ای 2000 کیلومتری در منطقه ژینان، پیام‌های کدگذاری شده کوانتومی ردوبدل کنند.

در این آزمون کارکنان بخش‌های مالی، نظامی و دولتی با استفاده از این شبکه ارتباط برقرار می‌کنند و این شبکه توان پردازش 4000 پیام در هر ثانیه را دارد. این شبکه راه‌ دور کوانتومی که براساس انتقال داده‌ با نور و فیبر نوری کار می‌کند، در تاریخ مشابهی ندارد و نخستین در نوع خود در جهان محسوب می‌شود. اعلام این خبر درحالی‌ است که کنگره آمریکا و دولت روسیه به‌عنوان دو قدرت سنتی جهان، با مشکل اساسی در حوزه امنیت شبکه روبه‌رو هستند.

منبع:آنا

انتهای پیام/

 راه اندازی نخستین پیام رسان کوانتومی در چین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار