نجم‌پور در نشست خبری:

ظرفیت‌ها برای استفاده از سرمایه‌های طبقه مرفه افغانستان در ایران فراهم نشد/ 93 هزار تبعه افغان در ایران فعالیت ورزشی و فرهنگی می‌کنند

معاون سفیر افغانستان در ایران گفت: ظرفیت‌های لازم برای استفاده از سرمایه‌ طبقه مرفه افغانستان در ایران فراهم نشد و بسیاری از آنان به دبی و ترکیه رفتند.

ظرفیت‌ها برای استفاده از سرمایه‌های طبقه مرفه افغانستان در ایران فراهم نشد/ 93 هزار تبعه افغان در ایران فعالیت ورزشی و فرهنگی می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ هارون نجم‌پور معاون سفیر افغانستان در تهران در نشستی با نمایندگان رسانه‌ها اظهار داشت: هدف از این دیدار یک دیدار دوستانه برای آشنایی بیشتر خبرنگاران با فعالیت‌های سفارت افغانستان در تهران است.

وی با بیان اینکه در دنیای فعلی مطبوعات رکن چهارم دولت‌ها هستند گفت: ارزش کار خبرنگاران کاملا هویداست و ما علاقمندیم تا همکاری‌های بیشتری با رسانه ها داشته باشیم تا این فضای حاکم محکمتر شود.

وی با بیان اینکه کار رسانه‌ای کاری فرهنگی و علمی است گفت: هر یک از خبرنگاران نقش کلیدی و اساسی دارند. خبرگزاری‌های ایران امکانات زیادی دارند و اخیرا در مورد افغانستان بیشتر فعال شده‌اند.

معاون سفارت افغانستان در تهران با اشاره به موضوع آب بین دو کشور ایران و افغانستان عنوان کرد: مسائل زیادی در مطبوعات نشر شد، ولی متاسفانه برخی کارشناسان اطلاعات عمده‌ای در این خصوص نداشتند.

وی در ادامه گفت: رسانه‌های ایران نقش مثبتی در نزدیکی روابط دو کشور دارند و از فعالیت‌های آنان تشکر می‌کنیم.

نجم‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شرایط صدور ویزای افغانستان برای خبرنگاران به ویژه بانوان با محدودیت‌های مواجه است گفت: مشکل خاصی از لحاظ سیاسی در این زمینه وجود ندارد فقط هر ایرانی که شرایطش فراهم باشد می‌تواند به افغانستان سفر کند.

وی با بیان اینکه ما از سفر خبرنگاران به افغانستان استقبال می‌کنیم افزود: ممکن است هماهنگی بین ارگان ها و دیدار با مقامات بلندپایه کمی زمان‌بر باشد اما مشکلی در خصوص صدور ویزا و بازدید از افغانستان وجود ندارد.

معاون سفیر افغانستان تاکید کرد: ما حتی امتیازات در خصوص صدور ویزا برای خبرنگاران قائل شدیم و هر فردی درخواست سفر به افغانستان داشته باشد شرایط برای وی فراهم است.

نجم‌پور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه صدور پاسپورت‌های الکترونیکی به کجا رسیده است افزود: آمادگی‌های لازم برای صدور این پاسپورت‌ها وجود دارد و در آینده نزدیک این کار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرسه استخدام کارمندان این طرح آغاز شده است بیان داشت: اکنون ما منتظر نصب سیستم‌های مورد نیاز در کابل هستیم تا این پرسه در ایران استارت زده شود.

نجم‌پور درباره تمدید پاسپورت‌های 450 هزار خانوار افغانستانی نیز اظهار داشت: قرار است پاسپورت‌هایی که از خرداد سال 95 تمدید نشده بودند با همکاری‌هایی که با مسئولان ایرانی انجام شده در آینده بسیار نزدیک به مدت یک سال تمدید شود.

معاون سفیر افغانستان در تهران درباره حج امسال با بیان اینکه 145 نفر از شهروندان افغانستانی مقیم ایران زمینه حضورشان در سفر حج امسال با هماهنگی‌های اداره اتباع ایران فراهم شد گفت: همکاری‌های در خور و شایسته‌ای را از سوی مسئولان ایرانی شاهد بودیم و از آنان قدردانی می‌کنیم.

نجم‌پور در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای فرهنگیان و ورزشکاران مهاجر در ایران دارید گفت: مهاجرین افغانستان در ایران حدود 3 میلیون نفر هستند که 93 هزار نفر از آنان ورزشکار و فعالیت‌های فرهنگی دارند.

وی با بیان اینکه از چندی قبل تلاش‌های زیادی برای اجماع و اتحاد بین ورزشکاران آغاز شده است تاکید کرد: در تلاش هستیم تا ورزشکاران مهاجر را تحت یک تشکل در یک جا گردآوری کنیم تا از چند دستگی آنان جلوگیری شود و موفقیت‌هایشان بیشتر دیده شود.

وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه اگر تاریخ افغانستان را بخوانید می‌بینید که این کشور در تاسیس پارلمان، دانشگاه، راه‌اندازی مطبوعات و رسانه‌ها از جمله کشورهای پیش قدم بوده است گفت: متاسفانه جنگ چهل ساله مشکلات بسیاری را برای سرزمین‌مان بوجود آورد.

معاون سفیر افغانستان در ایران با بیان اینکه ظرفیت‌های لازم برای استفاده از سرمایه‌های طبقه مرفه افغانستان در ایران فراهم نشد و بسیاری از سرمایه‌داران ما در دبی و ترکیه هستند گفت: روزانه چندین هواپیما از فرودگاه کابل برای توریسم درمانی به کشورهای مختلف می‌روند و حتی برخی از دیپلمات‌های ما در استانبول خانه می‌خرند پس چه بهتر است که ظرفیت‌های لازم در اینجا برای شهروندان افغانستانی فراهم شود.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه سفارت افغانستان چه حمایت‌های مالی و معنوی از نخبگان دانشجویان و اتباع مهاجر در ایران دارد اظهار داشت: همکاری‌های سه جانبه‌ای بین iom دولت افغانستان و ایران در این زمینه انجام شده و حمایت‌های مالی زیادی صورت گرفته است.

معاون سفیر افغانستان اضافه کرد: نزدیک به 2 هزار نفر از تحصیل کردگان و نخبگان به افغانستان رفتند در نهادهای مختلف کار می‌کنند و حقوق می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بسیاری از وزرا، وکلا و مقامات عالیرتبه افغانستان تحصیل کرده ایران هستند گفت: ما تا جایی بتوانیم از این افراد حمایت می‌کنیم چرا که به دانش انان نیاز داریم.

نجم‌پور با اشاره به سفر اتمر به تهران و دیدار وی به شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: این یک سفر مهم در وقت حساس بود و دو طرف در رابطه همکاری‌های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیت مرزهای دو کشور، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر مذاکرات خوبی را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به موضوع بند سلما و برخی سوتفاهمات پیش آمده اظهار داشت: هیچ تنشی بین ایران و افغانستان وجود ندارد و روابط دو کشور در سطح عالی است.

وی با بیان اینکه ممکن است چند نفر کارشناس و غیرکارشناس در این زمینه صحبت کرده باشند اما اظهارات آنان در حدی نیست که روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد چرا که روابط عمیق و گسترده ای بین رهبران و ملت ایران و افغانستان وجود دارد.

نجم پور با بیان اینکه افغانستان در حال حاضر از ظرفیت و توانایی‌های لازم برای استفاده درست از آب‌ها ندارد افزود: گفتگو‌ها در این زمینه بین هیئت‌های پنجگانه جریان دارد و امیدواریم که دو طرف به نتیجه قابل قبولی برسند.

معاون سفیر افغانستان در ایران در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه ساخت و سازها و تکمیل زیرساخت‌ها در چابهار ادامه دارد و گفتگوهای سه جانبه ایران هند و افغانستان در جریان است گفت: چابهار پروژه ساده‌ای نیست اما کار در این حوزه به شدت ادامه دارد و امیدواریم که زودتر به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه دولت ایران باید مسائل بین‌المللی را در جهت توسعه چابهار حل کند گفت: برخی از تجار و سرمایه‌گذاران معتقدند چابهار از تسهیلات منطقه آزاد در زمینه بیمه و ... برخوردار نیست اما دولت ایران وعده داده است تا امکانات لازم را فراهم آورد و ظرفیت‌های لازم را فراهم کند.

انتهای پیام/

دولت ایران باید مسائل بین‌المللی را در جهت توسعه چابهار حل کند

برچسب ها: ایران ، افغانستان ، چابهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
هزاران افغانی بازار کار ایران را اشغال کردند و با پول ایران خیلی هاشون راهی اروپا و کشورهای منطقه شدند،حالا ایران شد شیطان؟!
آخرین اخبار