اسپوتنیک: خلیج فارس جایی برای حضور ناوهای نیروی دریایی آمریکا نیست

یک تحلیلگر مسائل نظامی در گفتگو با رادیو اسپوتنیک گفت خلیج فارس جایی برای حضور ناوهای آمریکایی نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، روز سه‌شنبه، یک ناو آمریکایی چند گلوله اخطار به سمت یک قایق ایرانی در خلیج فارس شلیک کرد. دیمیتری لیتوفکین – کارشناس مسائل نظامی – در گفتگو با اسپوتنیک گفت حضور رزمناوهای آمریکایی در خلیج فارس همواره پیامدهای پیش‌بینی نشده‌ای داشته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، اقدام ناو آمریکایی را تحریک‌آمیز خواند. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد این ناو به قایق ایرانی که ماموریت گشت در آب‌های بین‌المللی در بخش شمالی خلیج فارس را بر عهده داشته است، نزدیک شد و به قصد تحریک و ایجاد هراس، مبادرت به شلیک 2 گلوله هوایی کرد.

بر اساس گزارش پرس تی‌وی، قایق ایرانی بدون اعتنا به رفتار غیر حرفه ای و تحریک آمیز آن‌ها به مأموریت خود ادامه داد و پس از مدت کوتاهی شناور آمریکایی منطقه را ترک کرد.

دیمیتری لیتوفکین در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت دیگر جایی برای حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس باقی نمانده است.

وی گفت: «خلیج فارس با آب‌های آمریکا فاصله بسیار زیادی دارد. با این‌حال، ناو آمریکایی اقدام به شلیک اخطار به قایق ایرانی کرده است. بخش بزرگی از مرزهای ایران به خلیج فارس ختم می‌شود و در این بخش، منطقه‌ای امنیتی دارد که آن را کنترل می‌کند. اینکه ناو آمریکایی در این منطقه چه می‌کرده است، پرسش‌برانگیز است.»

وی افزود آمریکایی‌ها پایگاه‌های دریایی بسیاری در این منطقه دارند که آن‌گونه که گفته می‌شود عبور و مرور نفت‌کش‌ها در خلیج فارس را کنترل می‌کنند.

لیتوفکین خاطر نشان کرد: «با توجه به کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها، اقدام آمریکایی‌ها در خلیج فارس مطلقا غیرقانونی است. آن‌ها در این منطقه چه می‌کنند؟ آن‌ها در حال انجام ماموریت‌های نظامی در عراق و سوریه هستند. تمام کشورهای منطقه که مخالف حضور آمریکا در آب‌های خلیج فارس هستند، مقصر خوانده می‌شوند.»

وی گفت آمریکا چنین اقداماتی را در دیگر نقاط جهان انجام می‌دهد.

این تحلیلگر نظامی گفت: «به خاطر می‌آورم که چگونه یک جنگنده روس یک جنگنده آمریکایی را در دریای سیاه شناسایی کرد و از سامانه مسدود کننده الکترونیکی خود استفاده کرده و آن‌ها را مجبور به عقب نشینی کرد. با این‌حال، این ناو آمریکایی بود که به سواحل روسیه نزدیک می‌شد؛ این هواپیمای روسیه نبود که به سمت سواحل آمریکا در پرواز بود. مسئله این است که چه کسی در قلمرو خود است و چه کسی نیست.»

در یک رویداد مشابه در ماه اوت، مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کردند قایق‌های تندروی ایران، به ناوهای آمریکا در تنگه هرمز نزدیک شده اند.

سردار سرتیپ حسین سلامی – جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – در گفتگو با پرس تی‌وی متذکر شد بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها، ایران حق دارد با عبور تهدیدآمیز هرگونه شناور در تنگه هرمز «قاطعانه مقابله کند.»

انتهای پیام/

علت حضور رزمناوهای آمریکایی در خلیج فارس چیست؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار