وزیر نیرو در گفتگوی ویژه خبری:

خاموشی نظام‌مند و کمبود تولید برق نداریم/ در سال های بعد ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می کنیم

چیت‌چیان گفت: هم اکنون 1300 مگاوات صادرات برق داریم، لذا در کشور تولید برق به اندازه کافی وجود دارد.

خاموشی نظام مند و کمبود تولید برق نداریمبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ؛ حمید چیت چیان وزیر نیرو با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما، به تبیین فعالیت های این وزارتخانه پرداخت.

 

خاموشی نظام مند و کمبود تولید برق نداریم

وزیر نیرو در ابتدای اظهاراتش با بیان اینکه خاموشی نظام مند و کمبود تولید برق نداریم، گفت: این روزها 1300 مگاوات صادرات برق داریم، لذا در کشور تولید برق به اندازه کافی وجود دارد.

وی در رابطه با میزان رشد مصرف برق خانگی و صنعتی در کشور بیان داشت: به طور متوسط از ابتدای امسال حدود ۷/۵ درصد افزایش مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، اما خوشبختانه مصرف برق صنعتی ما ۱۱/۳ درصد افزایش پیدا کرده که این نشان دهنده آن است که چرخ صنعت به حرکت درآمده  و لذا برق بیشتری را مصرف کردیم.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که در صرفه جویی، بیشترین همکاری را مردم داشتند، بیان کرد: میزان توان مصرفی کشور ۵۵ هزار مگاوات است و ما توانستیم بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات مدیریت مصرف داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه در ابتدا صنایع، بعد کشاورزان و سپس عموم مردم در رابطه با مدیریت مصرف برق با وزارت نیرو همکاری داشتند، گفت: از ابتدای امسال شروع به بستن قرارداد با صنایع کردیم تا آن ها تعطیلات خود را در فصلی قرار دهند که اوج مصرف برق است تا ما نیز راحت تر بتوانیم پاسخگوی افزایش مصرف برق کشور باشیم. 

چیت چیان ادامه داد: با کشاورزان متعددی در سراسر کشور قرار داد بستیم که اگر آن ها بین ساعت ۱۲ ظهر تا ۴ عصر، پمپ های آب خود را خاموش کنند در عوض مقدار برقی که آن ها در بیست ساعت بقیه شبانه روز استفاده می کنند رایگان خواهد بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: این موضوع که دستگاه های دولتی کمتر به سمت صرفه جویی می روند، شاید به جهتی درست باشد؛ چون مصرف کنندگان در اداره ها خود هزینه های مصرف را پرداخت نمی کنند، لذا طبیعی است که خیلی مراقب میزان مصرف انرژی نباشند.

وی افزود: در عین حال در یک ماه اخیر دولت مصوباتی داشت که بر اساس آن تمام ادرات موظف هستند، پس از اتمام ساعت کاری سیستم های سرمایش خود را خاموش کنند که خوشبختانه در این زمینه همکاری های بسیار مناسبی صورت گرفت.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اینکه کمبود تولید برق نداریم به معنای این نیست که نیازمند سرمایه گذاری در توسعه تولید نیستیم.

وی افزود: در عین حال طی یک ماه اخیر، دولت مصوباتی داشت که بر اساس آن تمام ادرات موظف هستند پس از اتمام ساعت کاری سیستم های سرمایشی خود را خاموش کنند که خوشبختانه در این زمینه همکاری های بسیار مناسبی صورت گرفت. 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اینکه کمبود تولید برق نداریم به معنای این نیست که نیازمند سرمایه گذاری در توسعه تولید نیستیم، بلکه باید سال به سال نیروگاه های جدیدی را وارد مدار کنیم.

چیت چیان با اعلام اینکه در چهار سال گذشته حداقل حدود ۸ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است و سالانه باید تا ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز وارد مدار شود، اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین محدودیت ما در بخش انتقال و فوق توزیع برق است که در این شرایط، در جاهایی که مصرف برق به یکباره بالا می رود موجب می شود ظرفیت خطوط انتقال و فوق توزیع با افت ولتاژ مواجه شود و این افت ولتاژ نیر در برخی مناطق منجر به خاموشی می شود.

در شبکه توزیع برق حدود ۱۰/۷ درصد تلفات برق داریم 

وزیر نیرو همچنین با اعلام اینکه هم اکنون در شبکه توزیع برق حدود ۱۰/۷ درصد و در شبکه انتقال حدود ۳ درصد تلفات برق داریم، گفت: رقم ۱۰/۷ درصد به سادگی به دست نیامده، بلکه در طی چهار سال گذشته فعالیت بسیار گسترده و متمرکز بر این بحث صورت گرفته که توانستیم این رقم را از ۱۵/۲ درصد به ۱۰/۷ درصد برسانیم و توانستیم 4/5 واحد درصد، میزان تلفات در شبکه را کاهش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال های اخیر به دلیل محدودیت در سرمایه گذاری، اگر کاهش تلفات و مدیریت مصرف را نداشتیم با خاموشی های بسیار جدی مواجه می شدیم.

چیت چیان افزود: متوسط راندمان نیروگاه های کشور نیز طی دو سال قبل ۳۷ درصد بود که خوشبختانه این رقم هم اکنون به ۳۸ درصد رسیده و طی برنامه ششم توسعه نیز باید به ۴۲ درصد برسد.

وزیر نیرو با بیان اینکه طبق پیش بینی‌های  برنامه توسعه پنجم و آن چه که در برنامه ششم در حال اجرا است، هدف گذاری شدن سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه می‌شود، گفت: در سال ۸۹ حدود چهار هزار  مگاوات نیروگاه جدید به مدار وارد شد، اما با توجه به عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ، امکان سرمایه گذاری به اندازه ای کاهش یافت که در سال ۹۴ توانستیم تنها ۹۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه این روند کاهشی رو به افزایش است و ما در سال ۹۵ توانستیم حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم و در کنار به مدار آوردن نیروگاه های جدید با روش‌های مهندسی که در کشور ابداع شد، در سال جاری توانستیم از ظرفیت‌های تولید، برق بیشتری را تولید کنیم . 

چیت چیان با تاکید بر اینکه عمده سرمایه گذاری در این بخش توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و ما نیز سعی کردیم از طریق صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری خارجی با وجود محدودیت های مالی، منابع جدیدی را خلق کنیم، گفت: هم اکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم، اما علی رغم تاخیر در پرداخت ها، سوخت و سازی وجود ندارد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه با افزایش نرخ رشد اقتصادی نیازمند این هستیم که برق بیشتری تولید کنیم، اظهار داشت: پیش بینی‌های لازم در این رابطه انجام شده به طوری که سعی داریم در سال های بعد ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم. اما در کنار این اقدام، هدف گذاری جدی ما، کاهش مصرف برق و جلوگیری از مصارف غیر معقول است. 

وزیر نیرو با اشاره به اینکه  باید پاسخگوی رشد اقتصادی بود گفت: آبونمان برق حدود هزار تومان است، لذا طبق تبصره  قانون به ازای هر کیلو وات ساعت مصرف برق 5 تومان از مصرف کنندگان در یافت می شود که صرف تقویت شبکه های روستایی و کمک به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر می شود، همچنین مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد است .

مطابق قانون برنامه ششم وزارت نیرو باید  در جهت تعدیل قیمت آب و برق اقدام کند

وی با بیان اینکه  اوایل سال 95 آخرین باری بود که  قیمت آب و برق10 درصد افزایش یافت و از آن به بعد هیچ افزایش قیمت برای آب و برق نداشتیم، افزود: مطابق قانون برنامه ششم وزارت نیرو باید به تعدیل قیمت آب و برق اقدام کند،  لذا تا پایان برنامه باید به قیمت واقعی برسیم اما در قانون بودجه پیش بینی شده، تا افزایش قیمت نداشته باشیم.

چیت چیان با اشاره به اینکه می خواهیم به دولت، مجلس و شورای اقتصاد پیشنهاد افزایش قیمت را بدهیم، ادامه داد: هر کیلو وات ساعت برق 120 تومان برای وزارت نیرو هزینه دارد، در حالیکه هر کیلو وات ساعت 66 تومان است لذا به ازای هر کیلو وات ساعت برق که فروخته می شود 54 تومان زیان نصیبمان می شود.

 وزارت نیرو بیش از 30 هزار میلیارد  از دولت بابت مابه التفاوت قیمت تک نرخی و قیمت واقعی مطالبه دارد

وزیر نیرو تصریح کرد: بر اساس قانون و در صورت  تصویب دولت، اگر قیمت کالا وخدمات کمتر از هزینه واقعی باشد، دولت باید مابه التفاوت را به بنگاه پرداخت کند، که این امر صورت نگرفته است.

وی افزود:  وزارت نیرو بیش از 30 هزار میلیارد تومان از دولت بابت مابه التفاوت قیمت تک نرخی و قیمت واقعی مطالبه دارد، بنابراین نتوانستیم این را از بودجه عمومی مطالبه کنیم و سبب ایجاد انباشت بدهی شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته قريب به 10 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کرده ایم اظهار داشت: دولت تصویب کرد موسسات دولتی بایستی 20 درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین کند وبخشی از بار هزینه های انرژی را خودشان عهده دار شوند.

اصلاح تعرفه برق می تواند در کنترل برق موثر باشد

چیت چیان با اشاره به اینکه اصلاح تعرفه برق می تواند در کنترل برق موثر باشد، عنوان کرد: با روش‌های صرفه جویی باید میزان هزینه و یا میزان بار مصرفی برق ادارات را کاهش دهیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگری پیرامون منابع زیر سطحی آب گفت: حدود55 درصد از آب مورد نیاز کشور از طریق چاه ها و منابع آب زیرزمینی تامین می شود، لذا منابع زیرسطحی آب نقش بسیار مهمی در تامین آب کشور دارد، اما با کمال تاسف مردم به طور متوسط هر سال 5 میلیارد متر مکعب از آب های زیر زمینی برداشت می کنند.

وی بیان داشت:  از ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم،  یکی از فلش های اصلی وزارت نیرو، تعادل بخشی به آب های زیرزمینی بوده است ، لذا در این راستا پیشنهاداتی را به شورای عالی آب دادیم که 15 طرح دارد.

چیت چیان با بیان اینکه تاکنون 2 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب از برداشت اضافی آب جلوگیری شده است، اظهار داشت: در بخش کشاورزی برداشت کمتر شده، به طوری که در برخی از دشت‌ها به خصوص در آذربایجان شرقی مسئولان اعلام کردند بیلان منفی به مثبت تبدیل شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ظرفیت سدهای کشور خاطرنشان کرد: حدود60 درصد از ظرفیت سد‌ها پر است، و میزان ورود  آب‌های سطحی هم کاهش یافته است.

حدود15 سال است که وارد مرحله خشکسالی شوديم

وزیر نیرو با بیان اینکه حدود 15 سال است که وارد مرحله خشکسالی شديم، ادامه داد: امسال میزان بارش حدود 3 درصد نسبت به سال گذشته کم شده است، و دربرخی از مناطق مرکزی به شدت شاهد خشکسالی هستیم.

وی افزود: این شرایط در حالی رقم می خورد که کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده  و از سوی دیگر میزان بارش در کشور ما کمتر از یک سوم  جهان است.

چیت چیان ادامه داد:  در 10 سال گذشته هیچ گاه میزان بارش های ما به میزان متوسط نرسیده و حتی از آن کمتر هم بوده است و علیرغم کمبود بارش و خشکسالی، اگر مصارف خود را کنترل کنیم همین میزان آب کفایت می کند.

وی با بیان اینکه  هیچ شبکه آبی در دنیا وجود ندارد که پرت نداشته باشد، اظهار داشت:  حدود 24 درصد آب نیامده داریم  که از این میزان 13 درصد پرت می شود و 11 درصد باقی مانده مصرف می شود، اما حساب نشده است که برداشت غیر قانونی بوده و یا کنتورهای آب به دلیل قدیمی بودن مقدار را درست نشان نمی دهند.

 وزیر نیرو با اشاره به اینکه کار بازسازی شبکه ها را انجام می دهیم، افزود:  به دلیل شرایط اقتصادی در حد مکفی نمی توان این کار را انجام داد.

وی افزود:  شبکه های آب شهری را زون بندی و با سیستم های فشار شکن، فشار آب را کم کرده‌ایم تا از پرت آب جلوگیری کنیم، لذا اگر می خواهیم از شبکه مطمئنی برخوردار باشیم، باید منابع زیادی را برای بازسازی شبکه های آب شهری و روستایی  داشته باشیم.

 

چیت چیان خاطرنشان کرد: برخی از سدهای احداث شده با شرایط  آمارهای بارش قبلی انطباق دارد، ولی به دلیل اینکه بارش کاهش یافته، آن سده‌ها عملکرد مناسب خود را ندارند و شاید در برخی از جاها زیاده روی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد:  زمانی که دولت یازدهم شروع شد 135 سد در حال احداث بود که  جلوی احداث50 سد را گرفتیم و متوقف شدند و فعالیت خودمان را بر روی بیش از 90 سد گذاشتیم، به طوری که در این دوره34 سد را به بهره برداری رساندیم و سیاست ما باعث شد سدهایی که فاقدتوجیه لازم بودند از برنامه احداث کنار بروند.

 

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب کل فعالیت سد سازی حدود 14 میلیارد متر مکعب بود و آب استحصال و تنظیم می‌شد گفت: از ابتدای انقلاب تا شروع دولت یازدهم سالانه حدود 775 میلیون متر مکعب آب استحصال شده است و در 4 سال اخیر در دوره دولت یازدهم، هر سال یک میلیارد و 120میلیون متر مکعب را استحصال و تنظیم کرده‌ایم.

وی افزود:  در زمان شروع به فعالیت دولت یازدهم 570 شهر در معرض تنش آب داشتیم، که اکنون این تعداد به 307 شهر کاهش یافته است.

 

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ما ناچاريم در مراکز مصرف بزرگ، نیروگاه داشته باشیم، اظهار داشت: راندمان نیروگاه گازی 32 درصد و نیروگاه سیکل ترکیبی 48 درصد است، در حالیکه نیروگاه سیکل ترکیبی نیاز به آب  دارد و سوخت زیادی را هم صرفه جویی می کند،  لذا اولویت با نیروگاه های سیکل ترکیبی است و برای رفع این مشکل به جای برج‌های خنک کننده‌تر از برج‌های خشک استفاده می‌شود، به طوری که در این صورت نیاز به آب کم می شود.

تا پایان سال 590 مگا وات نیروگاه های تجدید پذیر به مدار می آیند

چیت چیان با بیان اینکه میزان نیروگاه‌های تجدید پذیر نسبت به ابتدای دولت یازدهم  25/2برابر شده است و همه توسط بخش خصوصی  سرمایه گذاری شده اظهار داشت:  تا پایان سال 590 مگا وات نیروگاه‌های تجدید پذیر به مدار می آیند و سرمایه گذاران متعدد خارجی و داخلی برای آن آمده اند.

وی با بیان اینکه یک نیروگاه 20 مگاواتی در کرمان به بهره برداری می‌رسد افزود: به دلیل  بازار خوبی که انرژی  خورشیدی در کشور ما دارد، بخش خصوصی استقبال خوبی نشان داده است، و تا به امروز ظرفیت تولید پنل‌های خورشیدی در کشور به210 مگاوات رسیده است که  تا پایان سال به 500 مگاوات خواهد رسید.

وزیر نیرو با بیان اینکه انرژی تجدیدپذیر در کشور ما با جهش خوبی مواجه شده است خاطر نشان کرد: این پنل ها دیگر از خارج نمی آید و در داخل تولید می شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تعرفه‌های سال 95 نسبت به سال 94 اندکی کاهش یافته و در سال 95 ثابت مانده است، گفت: در تمام دنیا هزینه‌های سرمایه‌گذاری و هزینه تولید برق، از انرژی بادی و خورشیدی رو به کاهش است .

وی در پاسخ به سوال پایانی مجری برنامه پیرامون ماندن در کابینه دولت دوازدهم گفت: این موضوع بستگی به نظر رئیس جمهور دارد.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
خوبه
آخرین اخبار