قطار لیگ هفدهم فوتبال در ایستگاه آغازین

هفته نخست لیگ هفدهم فوتبال از امشب با انجام 4 دیدار در شهرهای مختلف آغاز می شود.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان هفدهمین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از امشب آغاز می‌شود. انگار همین دیروز بود که پرسپولیسی ها نخستین جام قهرمانی لیگ برتر را با فرصتی که رقیب دیرینه شان برای آنها مهیا کرده بود، سرکشیدند و عنوان نخستین قهرمان لیگ برتر را از آن خود کردند. اکنون ۱۶ سال از آن روزها گذشته است ؛ اگر چه نام بسیاری از تیم‌های آن زمان ،هنوز در درون دایره فوتبال ایران قرار دارد ولی تقریباً تمام بازیکنان و مربیان آنها سال‌ها دیگر در لیگ هفدهم حاضر نیستند و فقط معدود بازیکنانی از آن روزگار، اکنون لباس مربیگری را به تن کرده اند.

لیگ امسال از پنجم مرداد ۹۶ آغاز می‌شود و پس از نه ماه رقابت بین ۱۶ تیم حاضر در بازی ها، در تاریخ هفتم اردیبهشت ۹۷ به پایان خواهد رسید. به نظر می‌رسد لیگ امسال جذابیت و هیجان خاص و ویژه ای داشته باشد و حتی از جهاتی جزو مهمترین دوره های لیگ برتر محسوب شود. پرسپولیس که در دو فصل گذشته عملکرد بسیار خوبی داشته و یک مقام قهرمانی و یک عنوان نایب قهرمانی را کسب کرده است، امسال نیز با حفظ شاکله کلی خود در سه سطح مدیریت و مربیان و بازیکنان، باز هم از مدعیان جدی کسب مقام نخست لیگ برتر محسوب می‌شود.

شاید از دست دادن برخی از بازیکنان کلیدی و تأثیرگذار فصل قبل، هواداران سرخ دوست را درباره آینده تیمشان دچار نگرانی و تردید می کرد اما خرید برخی از بازیکنان مورد نظر کادر فنی و همچنین درایت و کاربلدی شخص برانکو، باز هم پرسپولیسی ها را امیدوار نگاه داشت و قهرمانی چند روز قبل آنان در سوپرجام نیز نشاط مضاعفی به رگ های این تیم ریشه‌دار تزریق کرد. استقلالی‌ها هم که فصل پیش توانستند با گذر از روزهای سخت بازیهای نیم فصل اول که با نتایج ضعیف و ناامید کننده توام بود، پشت سر پرسپولیس در جایگاه دوم بایستند، در این فصل، با حفظ شاکله اصلی خود و خرید بازیکنانی مثل مجتبی جباری، پژمان منتظری، سجاد شهباززاده و چند مهره دیگر، علاوه بر اینکه جزو فعالترین تیمها در عرصه نقل و انتقالات لقب گرفتند، هواداران خود را نیز امیدوار ساختند که در زمره مدعیان کسب عنوان قهرمانی، حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشند.

تراکتورسازی تبریز هم امیدوار است تحت هدایت یحیی گل محمدیِ کاربلد و خوش آتیه، با وجود مشکلاتی که این تیم تبریزی با آنها مواجه است، نتایج مطلوبی را کسب و رضایت هواداران متعصب و پر شور خویش را جلب کند. تیم سایپا نیز که علی دایی را به عنوان سکان دار خود انتخاب کرده است، به نظر می رسد در کنار پیکان مجید جلالی، دیگر تیم تهرانی، حریفان سرسختی در مقابل تیمهای مدعی باشند. تیمهای اصفهانی ذوب آهن و سپاهان هم که در دوره های اخیر لیگ، هیمنه و شکوه سالهای نه چندان دور خود را به منصه ظهور نرسانده اند، همچنان می توانند به اعتلای کیفی و پیشرفت سطح بازیها کمک کنند. خصوصا سپاهان که از نظر باشگاهداری ، جزو حرفه ای ترین باشگاه های کشور به حساب می آید.

از تیمهای خوش هوادار صنعت نفت آبادان، سپیدرود رشت و پارس جم بوشهر نیز گرچه شاید کسی انتظار قهرمانی و حتی کسب سهمیه لیگ آسیایی را نداشته باشد، اما صِرف حضور چنین تیمهایی در لیگ برتر با توجه به هواداران پرشور و خون گرمی که دارند، فوتبال ایران را که در سالهای اخیر از نظر میزان تماشاگر حالتی راکد و جامد داشته است، می تواند تحت تاثیر قرار دهد و حرارت را به تنور سرد لیگ ایران بازگرداند.

تیم گسترش فولاد تبریز هم می تواند نقش به اصطلاح گربه سیاه بودن خود را در مقابل تیمهای قلدر و بزرگ نام لیگ به خوبی ایفا کند. البته باید منتظر ارایه عملکرد سایر تیمها خصوصا تیمهای مشهدی پدیده و سیاه جامگان نیز بود و دید که آیا این تیمها نسبت به فصل گذشته تغییر عملکرد خواهند داشت و یا اینکه همان مسیر فصل گذشته را دنبال خواهند کرد؟

نباید فراموش کنیم یکی از عواملی که منجر به جذابیت لیگ امسال می شود، حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی روسیه است که پس از پایان لیگ، آغاز می شود و این اتفاق، سبب می شود که رقابت بین بازیکنان حاضر در تیمهای لیگ برتری داغتر شود و به ویژه بازیکنان جوان و جویای نام، برای پوشیدن لباس تیم ملی و پیشرفت ورزشی و فوتبالی که از قِبَل این امر برایشان حاصل می شود، در طول یک سال آتی، در تیمهای باشگاهی خود بیشترین کوشش و تلاش را انجام دهند.

یک نکته دیگر آنکه گرچه لیگ برتر ایران، از روز پنج شنبه 17 سالگی خود را تجربه خواهد کرد، اما بروز مشکلات متعددی که در آن به چشم می خورد، نقاط تاریک این رویداد مهم ورزشی کشور محسوب می شود. مثلا با انتشار نامه ای از سوی محمد رضا ساکت، سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال، هرگونه فعالیت باشگاه نفت تهران از جمله ثبت قراردادهای جدید به کسب رضایت بدهکاران منوط شده است و با این حساب، هنوز مشخص نیست که نفت تهران می تواند در بازیها شرکت کند یا خیر؟ هرچند حسین قدوسی، سخنگوی باشگاه نفت، در واکنش به انتشار این نامه، تمام تیمهای بدهکار را مشمول این حکم برشمرد. البته واضح است اگر چنین حکمی اجرایی شود، شاید بساط لیگ برتر با توجه به بدهکاری بیشتر تیمها برچیده شود! البته گرچه در روزهای گذشته، زمزمه هایی مبنی بر جایگزین شدن صبای قم به جای نفت تهران، به گوش رسید اما مجتبی خورشیدی، دستیار حمید درخشان اطمینان داد که این تیم با قدرت در لیگ برتر حاضر خواهد شد.

بدهکاری سرخابی های پایتخت نیز که سالهاست اظهر من الشمس بوده، یکی از موارد منفی فوتبال ایران است. حتی سرخهای پایتخت باید به زودی منتظر صدور رای شکایت مانوئل ژوزه از سوی فیفا باشند که پرداخت نکردن مطالبات مالی این مربی پرتغالی که بسیار سنگین است، می تواند جرایم کمرشکنی را بر پرسپولیس تحمیل نماید.

به هرحال، امید است که لیگ امسال با وجود تمام کم و کاستیها، به خوبی آغاز شود، ادامه یابد و به فرجام برسد و در نهایت، شربت گوارا و میوه آبدار آن که همانا موفقیت تیم ملی در جام جهانی 2018 روسیه خواهد بود، کام همه مردم ایران را شیرین نماید.

انتهای پیام/

لیگ هفدهم فوتبال از امروز آغاز می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mojtaba.rezaee
۲۳:۵۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
خیلی خوب و جامع بود.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
mojtaba.rezaee
۲۳:۵۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
خیلی خوب و جامع بود.ممنون
آخرین اخبار