سازمان حفاظت محیط زیست در هفته‌ای که گذشت؛

از بحرانی شدن گرد وغبار 20 شهر با افزایش سدسازی منطقه تا هرمزگان رکورد دار ساخت وساز ساحلی است

مهم‌ترین اخبار ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ سازمان حفاظت محیط زیست را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محیط زیست در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به آن می پردازیم.

 

*بحرانی شدن گرد وغبار 20 شهر با افزایش سدسازی منطقه

مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان اینکه سد سازی در بالادست تالاب ها باعث خشک شدن آن ها می شود،اظهار داشت:کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، از این رو دستگاه های متولی این امر مانند وزارت مسکن و شهرسازی و مجموعه کارشناسان سدسازی باید با یک روش علمی و ایده ال برای حفظ محیط زیست و تالاب ها داشته باشند.

وی افزود: سد سازی به منظور جمع کردن آب های جاری و پراکنده انجام می شود اما برخی از سدها بدون مطالعه ساخته شده که این امر موجب خشک شدن و نابودی تالاب ها شده است.

 

*هرمزگان رکورد دار ساخت وساز ساحلی است

مجید وفادار مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: سواحل کل کشور 5788 کیلومتر است که استان های جنوبی کشور با داشتن 4899 ساحل، بیشترین طول سواحل کشور را دارند، که استان هرمزگان هم از جمله آن ها محسوب می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان بااشاره به آمار ساخت و ساز در سواحل، گفت:طبق آماری که سازمان بنادر کشوری اعلام کرده، کل سازه های هفت استان ساحلی کشور973 سازه است که طبق بررسی های انجام شده از این تعداد سازه ها 685 سازه متعلق به بخش دولتی و 338 سازه متعلق به بخش خصوصی است که 188 سازه آن به صورت مجاز بوده و785 سازه غیر مجاز ساخته شده است.

 

دریافت معاینه فنی از فردا سخت‌تر می‌شود

ابتکار با اشاره به راه‌اندازی شبکه مراکز معاینه فنی گفت:اطلاعات ۴۴۰ مرکز معاینه فنی به صورت سیستماتیک و از طریق دوربین جمع‌آوری شده و به یکدیگر پیوسته است بنابراین هیچ کس نمی‌تواند با تلفن و بدون مراجعه به مرکز معاینه فنی، آرم معاینه فنی دریافت کند و اگر چنین تخلفی در جایی اتفاق افتاد به سازمان محیط زیست اطلاع دهند،همچنین حدود مجاز معاینه فنی ارتقا یافته و سختگیرانه‌تر می شود.

وی با اشاره به مصوبات شورای سوم در رابطه با آلودگی هوا گفت:برنامه جامعی برای کلانشهرها در تمام استان ها در رابطه با آلودگی هوا داشتیم که در سال گذشته مقرر شد شهرهایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر نسبت به کاهش آلودگی هوا برنامه جامعی را ارائه بدهند.

 

موفق به تثبیت آب دریاچه ارومیه شدیم

 معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت:در سال های گذشته رسوبات در بستر رودخانه و داخل دریاچه انباشته شده بود و سطح رودخانه با ورود آب از این رسوبات پر شده بود.

وی ادامه داد: در ستاد احیای دریاچه ارومیه پروژه ای مصوب شد که در مسیر رودخانه ها لایروبی صورت بگیرد و به جای این که آب درسطح وسیعی پخش و تبخیر شود با سرعت زیاد و بدون مانع وارد عرصه دریاچه ارومیه شود و به جای این که سطح افزایش یابد، عمق را افزایش بدهیم تا آب زودتر تبخیر شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار