باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

الگوی توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، مخرب است یا سازنده؟/راهکاری برای خروج از انحصار تولیدی

اهمیت حمایت از بنگاه های صنعتی و تولیدی همواره از موضوعاتی است که مورد تأکید کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی قرار داشته، امری که تلاش می شود ضروریات و دستاوردهای احتمالی آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

الگوی توسعه بنگاه های کوچک و متوسط،مخرب است یا سازنده؟/راهکاری برای خروج از انحصار تولیدیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اساساً تحقق و دستیابی به توسعه اقتصادی، بدون وجود استراتژی و نقشه راهی اصولی، هدفمند و کارآمد میسر نخواهد شد. به واقع سیاست های اتخاذ شده و نحوه اجرای آن، اصلی ترین ضرورت برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور به شمار می رود که در طول سالیان اخیر، سیاست های موسوم به اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راهی جامعه،کامل، منطقی و مُنبَعِث از نیازهای واقعی کشور به عنوان استراتژی و مسیر حرکتی دستگاه های ذی‌ربط و اثرگذار در حوزه اقتصادی و تولیدیِ کشور مد نظر قرار گرفته است.

یکی از مؤلفه های حائز اهمیت در تحقق سیاست های مذکور به نقش آفرینی بنگاه های تولیدی و صنعتی باز می گردد که قطعاً نتیجه، بازخورد و کمیت و کیفیت خروجی آنها در تسریع و تسهیل حصول اهداف مورد نظر بسیار نافذ و تعیین کننده خواهد بود.

فرهاد پایدار،دانش آموخته رشته اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش برجسته و تعیین‌کننده بنگاه های تولیدی و اقتصادی ( اعم از کوچک و متوسط یا بزرگ ) در توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور، اظهار داشت: در این میان، برخی به اهمیت بیشتر بنگاه های بزرگ به نسبت بنگاهای کوچک قائل هستند و برخی دیگر بالعکس، نقش بنگاه های کوچک را سازنده و مؤثرتر از بنگاه های بزرگ تصور می کنند.

وی افزود: به اعتقاد بنده برای دستیابی به اقتصادی شکوفا و بالنده توجه به هر دو بنگاه کوچک و بزرگ ضروری است و منزوی یا منفعل ساختن هر یک از عرصه های مذکور باعث تحمیل خساراتی جدی به کشور خواهد شد.

دانش آموخته رشته اقتصادگفت: عمده بحث بنده در این خصوص، ناظر بر بنگاه های صنعتی و تولیدی است که به نوعی نمی‌توان آن را مستثنی از عرصه اقتصادی فرض نمود زیرا انگیزه هر بنگاه صنعتی اعم از کوچک، متوسط یا بزرگ به حوزه های اقتصادی گره خورده و اساساً منفک ساختن دو حوزه صنعت و اقتصاد ناممکن است.

پایدار عنوان کرد: اما اگر از منظر و زاویه اولویت گذاری به موضوع نگریسته شود توجه به بنگاه های کوچک و متوسطِ صنعتی در شرایط فعلی کشور ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

وی افزود: ثمراتِ نقش آفرینی و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در مردمی‌تر شدن اقتصاد، نقش آفرینی سازنده تمامی اقشار و گروه های اجتماعی، بسترسازی برای شکوفا شدن توانایی ها و استعدادها و تکیه شایسته تر به ظرفیت های بومی و درونی نِمود پیدا می‌کند.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: با عنایت به نیاز بنگاه های بزرگ به سرمایه‌گذاری های کلان و لزوم نقش آفرینیِ دولت در عرصه های این‌چنینی، حرکت در مسیر حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط، ضریب فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی و مشارکت فعالانه تر بخش خصوصی را تقویت می‌کند.

پایدار گفت: از سوی دیگر تجارب گذشته نشان داده، ورود بنگاه های بزرگ، ضریب و زمینه انحصار را فراهم می سازد زیرا کسی توانایی رقابت با چنین غول های صنعتی و اقتصادی را نخواهد داشت و به تبع در چنین شرایطی، بنگاه های صنعتی و تولیدی کوچک و متوسط منزوی و منفعل خواهند شد.

وی افزود: البته طرح این موضوع به معنای سرکوب و منزوی ساختن بنگاه های بزرگ نیست، زیرا اساساً تحقق چنین امری نه منطقی و نه امکان پذیر خواهد بود و به هر حال در برخی از حوزه ها، مصالح، اقتضائات و ملاحظات و منافع کشور و توان ناکافی بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ایفای نقش در حوزه های کلان ، ایجاب می‌کند تا دولت با عنایت به توانمندی هر چه بیشتری که از آن برخوردار است، حضور پررنگ تری داشته باشد اما این به معنای پر و بال دادن افسار گسیخته به بنگاه های بزرگ نیست.

بسیاری از کشورهای توسعه یافته،حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط را در اولویت قرار داده اند

صدیقه نظم پرور، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به لزوم نگاه منطقی، اصولی و عقلانی به هر دو حوزه بنگاه های صنعتی کوچک و بزرگ گفت: باید با تقسیم بندی اصولی، بستر نقش آفرینی و حمایت از هر دو عرصه را فراهم ساخت اما در این میان پشتیبانیِ هر چه بیشتر از بنگاه های کوچک و متوسط ، ضروری تر به نظر می رسد.

وی افزود: اگر بخواهیم در قالب تعبیری عوامانه این موضوع را تبیین نماییم، می‌توان بنگاههای کوچک و بزرگ را به مثابه فرزندان یک خانواده تلقی کرد که سرنوشت هر دو آنها حائز اهمیت است و اساساً شکست تمامی فرزندان اعم از کوچک و بزرگ برای والدین او سخت و غیر قابل تحمل خواهد بود اما به هر ترتیب در مقام قیاس، با وجود عزیز بودن تمامی فرزندان،فرزند کوچک تر نیازمند حمایت هر چه بیشتر است.

نظم پرور گفت: با مطالعه به سیر حرکتی و نحوه پیمایش مسیر پیشرفت و توسعه در کشورهای قدرتمند دنیا همچون آلمان، ژاپن، کره جنوبی و...به این واقعیت پی خواهیم برد که جوامع مذکور نیز، حمایت خود را از بنگاه های کوچک و متوسط پررنگ تر از بنگاه های بزرگ لحاظ کرده اند.

وی افزود: سهولت مدیریت بنگاه های کوچک، خروجی شایسته تر چنین مجموعه هایی و تأمین سرمایه مورد نیاز آنها به سهولت هر چه بیشتر از ویژگی هایی است که بنگاه های کوچک و متوسط را از بنگاه های بزرگ متمایز می سازد.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: اگرچه بصورت جزئی و خُرد، دستاوردهای بنگاه های کوچک و متوسط در مقایسه با بنگاه های بزرگ صنعتی ناچیز به نظر می رسد، اما در سطح کلان و فراگیر، خروجی بنگاه های مذکور(کوچک و متوسط)حامل و حاوی نتایج و ثمرات ارزنده تری است.

نظم پرور در خاتمه یادآور شد: یقیناً با اتخاذ سیاست های اصولی و قاعده مند و لحاظ کردن پشتیبانی هایی همچون حمایت های مالی، یارانه ای، مالیاتی، تسهیل و بستر سازی برای جذب سرمایه گذاری هر چه بیشتر، ارائه آموزش های تخصصی و در نظر گرفتن مُشَوِق های صادراتی، روند توسعه و شکوفایی صنعتی و اقتصادی کشور با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه می شود که بدون تردید ، نتایج و بازخورد این امر در پیشبرد اهداف مرتبط باسیاست های اقتصاد مقاومتی نیز ، ملموس تر و شایسته تر از گذشته نمود پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار