کشف کوسه درخشان دماغ‌دراز در آب‌های عمیق+ تصویر

این گونه‌ جدید کوسه در تاریکی می‌درخشد، حدود یک کیلوگرم وزن دارد و دماغ بزرگی هم روی صورتش جا خوش کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ScienceDaily، تیمی از دانشمندان گونه جدیدی از کوسه را کشف کردند که کمتر‌ از یک فوت طول و حدودا یک کیلوگرم وزن دارد. این کوسه مینیاتوری درخشان که عضوی از خانواده «لنترن شارک» یا «چراغ کوسه» است، در عمق هزار پایی اقیانوس آرام در ساحل جزایر شمال غربی هوایی پیدا شد.

بیش از 17 سال طول کشید تا این گونه جدید شناسایی شود. پس از کشف یک گونه جدید معمولا چندین سال طول می‌کشد تا آن گونه شناسایی شود. استفان کاجیورا، استاد علوم زیستی دانشگاه فلوریدا، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی است که روی این پروژه کار کرده است.

وی در این باره بیشتر توضیح می‌دهد: «تنها 50 گونه شناخته‌شده در جهان وجود دارد؛ کشف گونه جدیدی از این جانور به ندرت پیش می‌آید. در حالی که بخش عظیمی از تنوع زیستی کوسه‌ها هنوز برای انسان ناشناخته است، کشف یک گونه کوچک از کوسه در یک اقیانوس وسیع بسیار هیجان‌انگیز است. به خاطر اینکه این کوسه مینیاتوری اندازه کوچکی دارد و در آب‌های عمیق زندگی می‌کند مطالعات بسیار کمی درباره این گونه انجام شده است. رویت این کوسه آسان نیست».

در ابتدا، کاجیورا و همکارانش متوجه نشدند که یک گونه جدید کشف کردند؛ پس از ارائه نتایج تحقیقاتشان به یک مجله، ویراستار مقاله به آنها اطلاع داد که ممکن است گونه جدیدی از کوسه را پیدا کرده باشند. کاجیورا با دکتر دیوید ابرت، متخصص طبقه‌بندی حیوانات، همکاری کرد تا این گونه جدید را شناسایی کنند.

پس از اندازه‌گیری، طبقه‌بندی دقیق و مقایسه با گونه‌های دیگر، این دو موفق به شناسایی این گونه جدید کوسه شدند. نام علمی این کوسه مینیاتوری «Etmopterus lailae» است.

این کوسه جدید دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی است که آن را از بقیه خانواده «چراغ‌ کوسه» جدا می‌کند. شکل سر این بسیار عجیب و غریب است همچنین دارای یک پوزه بسیار بزرگ و برآمده، در جایی که اندام‌های بویایی قرار می‌گیرند، است. این موجودات در آب‌های عمیق اقیانوس زندگی می‌کنند، جایی که هیچ نوری وجود ندارد.

این گونه نیز مانند دیگر چراغ کوسه‌ها، زیست‌تاب است و در اثر واکنش‌های شیمیایی در بدن‌شان از خود نور ساطع می‌کند.

 

منبع:آنا

انتهای پیام/

 

کوسه درخشان جدیدترین کشف محققان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار