كارآفرينى راهكار برون رفت از ركود اقتصادى/ ارتباط ضعيف صنعت و دانشگاه مانع بزرگ كارآفرينى فارغ التحصيلان

سین جیم باشگاه خبرنگاران جوان این بار به مناسب روز ملی کارآفرینی سراغ سرپرست دانشگاه مهارتی فنی و حرفه ای رفته و در خصوص راهکار کارآفرینی با وی به گفت و گو نشسته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تولید و اشتغال همواره عامل مهمی برای رشد و پیشرفت کشور‌ها محسوب می‌شود به طوری که اگر چرخه این دو مورد از حرکت بازایستد مشکلات بسیاری در زندگی جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به وجود می آید. 

اکنون ارتباط بین صنعت و دانشگاه شرایط چندان مناسبی نداشته و به همین خاطر صنایع حاضر نیستند به جوانان فارغ التحصیل اعتماد کنند و این عامل سبب افزایش آمار بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی می‌شود.

آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و تحصیل در دانشگاه‌های مهارت محور سبب آشتی دانشگاه با صنعت و کسب تجربه به وسیله تحصیل کنندگان دانشگاهی می‌شود به مناسبت فرا رسیدن روز ملی کارآفرینی به سراغ ناصر شمس سرپرست دانشگاه مهارتی فنی و حرفه‌ای رفته و در خصوص راهکار‌های اشتغال و کارآفرینی جوانان با وی به گفت‌وگو نشستیم.

مهارت های آموزشی و دوره های فنی و حرفه ای سبب اشتغال و کار آفرینی

**دانشگاه فنی و حرفه ای چه نوع مرکز آموزشی است؟

دانشگاه فنی و حرفه‌ای، یکی از موسسات آموزش مهارت های فنی محسوب می شود و کار تربیت نیروی انسانی ماهررا بر عهده دارد. به همین خاطر باید یک نظامی تدوین شود تا مهارت های مختلف متناسب با بازار کار را به دانشجویان آموزش دهدو دانشجویان را با صنعت آشتی و به آنها در جهت ایجاد شغل کمک کند.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید موانع و مشکلات  بازار کار را در حوزه های مختلف و در جهت نوآوری و در راستای حل مشکلات اشتغال و کار آفرینی برطرف کند تا راه های تولید علم و فناوری را بشناسد و با برنامه ریزی های موثر و تدوین راهبردهای اساسی بتواند  در دست‌یابی به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، در افق۱۴۰۴ امیدوار شد و اهداف آن را تحقق بخشید.

** نوع دیدگاه دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به مسائله مهارت آموزی چیست؟

تغییر رویکردها  و نگاه ما در نگارش سیاست ها و راهبردها در نظام آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای  باید طوری باشد تا با پویا کردن مهارت ها و آموزش مسائل مختلف متناسب با نیاز بازار کار کشور یک اعتماد به نفس را در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان ایجاد کرد و با برنامه ریزی های مفید مسئله پژوهش بیشتر از قبل نهادینه و مقوله کار آفرینی اهمیت داده شود زیرا رسیدن به هدف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله  یکی از راهبردهای نظام آموزشی است  که لازمه نیل به این هدف بزرگ تغییر رویکردهای مدیریتی و استفاده از ایده های نخبگان دانشگاهی و کار آفرینان برتر است تا دید ما نسبت به مسائل اقتصادی علمی و فناورانه باشد.

**روز ملی کار آفرینی چطور می تواند فرصت های اشتغال را ایجاد کند؟

روز ملی کار‌آفرینی باید بهانه‌ای باشد تا همه ما بتوانیم از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای اشتغال و کارآفرینی‌ جوانان استفاده کنیم و به نظرم دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ظرفیت‌های بزرگی در راستای کارآفرینی‌ جوانان، تولید و اشتغال برخوردار است و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید اشتغال برای اینکه دانشگاه‌های کشور دارای اهرم‌های کارآمد باشند و بتوانیم نیروهایی‌ ماهر تربیت کنیم، باید علاوه بر توجه خاص و لازم به تحصیلات تکمیلی، تربیت نیروهای‌ تکنسین‌ و فنی را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

**لزوم توجه به  رونق تولیدات دانشجویی را تا چه اندازه مهم می‌دانید؟

باید توجه ویژه‌ای به تولیدات دانشجویی چه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و چه در دانشگاه علمی کاربردی داشته باشیم چراکه مسئله سبب شده تا کار‌آفرینی جوانان و اشتغال در کشور رونق بگیرد و برای تحقق چنین امر مهمی در ایران باید تربیت نیروهای مهارتی و تکنسین برای بخش‌های مختلف صنعت را به طور جدی دنبال کنیم.

ایجاد اشتغال و رونق کار‌آفرینی، همچنین استفاده از تولیدات دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید ارتباط مراکز آموزش عالی و به خصوص دانشگاه‌های مهارتی با صنعت  را افزایش دهد و خوداشتغالی‌ و کار‌آفرینی در کشور برای تولید کار و تجاری‌سازی محصولات فراهم شود.

***مشکلات نظام آموزشی کشور در چیست؟

نظام آموزشی کشور باید به سمتی برود تا افرادی در حوزه‌های مختلف خدمات و صنعت بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی کارآفرینی داشته باشند که برای این کار باید بسترهای مختلف علمی و آموزشی برای تجاری‌سازی محصولات دانشگاه‌های کشور و به ویژه مراکز آموزشی مهارتی در دانشگاه فنی وحرفه‌ای فراهم شود، زیرا تربیت نیروی تکنسین و کارآمد باعث رونق کسب و کار شده و در این میان نباید از ایده‌های کاربردی و خلاقانه دانشجویان دانشگاه‌های مهارت محور نیز غافل شد چراکه به نظرم بسیاری از این ایده‌ها حتی قابلیت تجاری‌سازی محصولات دارند. 

مهارت های آموزشی و دوره های فنی و حرفه ای سبب اشتغال و کار آفرینی

 **ضعف دروس تئوری را در چه مواردی می بینید؟

فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها که دروس تئوری داشتند به دلیل ارتباط ضعیف دانشجویان با صنعت پس از پایان تحصیلاتشان به خوبی نمی‌توانند وارد بازار کار شده یا  کارآفرینی کنند و باید از ظرفیت تولید و اشتغال در کشور استفاده بهینه کرد، چراکه در غیر این صورت بسیاری از نخبگان دارای ایده‌های برتر در حوزه کسب و کار بودند و به دلیل نبودن امکانات به خارج از کشور رفته و هرم نیروی انسانی در کشور تغییر می‌کند.

ما باید این جهت‌گیری‌ها را اصلاح کنیم تا بتوانیم فرمایشات رهبری را در زمینه تولید، اشتغال و کارآفرینی  جوانان در کشور توسعه دهیم.

**چگونه مسیر رشد و ترقی کشور از طریق آموزش‌های مهارتی و فنی تحقق می‌یابد؟

برای استفاده از توانمندی‌های ظرفیت کل کشور تفاهم نامه‌های خوبی با وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه کار‌آفرینی جوانان و رونق اشتغال امضا کرد‌ه‌ایم که با تربیت نیروی مهارتی و فنی برای حوزه‌های مختلف می‌توان کارآفرینی را در کشور و میان فارغ‌التحصیلان ترویج داد.

**مهمترین چالشی که دانشگاه فنی وحرفه‌ای با آن روبرو است، از نظر شما چیست؟

تربیت نیروی ماهر و کارآمد مهمترین چالش دانشگاه فنی و حرفه ای است  تا جوانان بامحیط کار و صنعت توانایی روبه رو شدن را داشته باشند و این امر زمانی محقق می شود که آموزش ها در سطح خوبی به دانشجویان فراداده شده و متناسب با تغییرات فناوری ها آموزش های مهارتی نیز باید تغییر کند.

نظام آموزش های مهارتی باید نیروی انسانی ماهر،  کارآفرین و باتجربه تربیت کند و برای انجام چنین هدفی  آموزش‌های تئوری و آکادمیک باید  به سمت  آموزش‌های مشارکتی  مهارتی برود و سیاست های مشارکتی را حمایت کرد تا زمینه اشتغال و کار آفرینی در کشور فراهم شود.

** از جمله عوامل مهم موفقیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای چیست؟

موفقیت دانشگاه  فنی و حرفه ای در اشتغال و خودباوری دانشجویان است و برای اینکه قدم های موثری در این راستا برداشته شود باید  عواملی، چون تقویت زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی و مجهز کردن کتابخانه و کارگاه های پژوهشی را سرلوحه برنامه ریزی های خود قرار دهیم تا مهارت نیروی انسانی افزایش یابد و سطح کیفی و کمی مدیریت نیز بالا برود که این بخش با حمایت دولت میسر است.

 

**اقتصاد مقاومتی چگونه می تواند در ایجاد شغل و کار آفرینی موثر باشد؟

در زمان حال،تفکر  اقتصاد مقاومتی  می تواند راه حلی مناسب برای بیرون رفتن از بحران  تحریم  های مختلف است که پیش از اجرا کردن آن باید نظام های آموزشی در وزارتخانه های ذیربط تبیین شود تا با نگاهی عقلایی  و علمی بتوان اقتصادی پویا داشته و این کار کمک بزرگی به رفع مشکل بیکاری جوانان می کند.

 

 انتهای پیام/ 

لزوم ارتباط بیشتر دانشگاه فنی و حرفه ای با صنعت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار